سامانه نظارت ارزی به صورت مخفف “سنا” یک درگاه است که صرافی های مختلف، معاملات ارزی خود را در آن ثبت می کنند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با وضع کردن مقرراتی، تمام صرافی های کشور را ملزم به درج اطلاعات خرید و فروش ارز در سامانه نظارت ارزی یا به اختصار سنا کرده است. صرافی ها در ساعات مشخص شده توسط بانک مرکزی ارز خود را خرید و فروش کرده و اطلاعات نرخ خرید و فروش خود را در سامانه سنا به صورت آنلاین ثبت می کنند. این سایت یا سامانه، نرخ ارز ها را در روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۴ و روز پنجشنبه از ساعت ۸ الی ۱۲ هر ساعت نمایش می دهد. در حال حاضر در کشور، اکثر صرافی ها دارای مجوز فعالیت هستند، که به این صرافی های مجاز در اصطلاح “شبکه صرافی های مجاز” یا به اختصار “شصم” می گویند. در ادامه می خواهیم شما را با این سامانه و تفاوت های آن با سامانه نیما آشنا کنیم با ما همراه باشید.

سامانه سنا و مزایای این این سامانه

سامانه سنا و نیما چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

باید بدانید که هر دو سامانه یک کارکرد دارند و آن هم کارکرد ارزی است ولی با این فرق که سامانه سنا “خرید و فروش ارز در صرافی های مجاز ” داخل کشور استفاده شد و سامانه نیما “بازار ارز در خارج از کشور” را در نظر می گیرد. سامانه سنا به صورت سیستمی و مشخص اطلاعات و داده های معاملاتی بازار ارز و نقل و انتقالات با قصد گردآوری هدفدار و سیستمی در سطح صرافی سراسر کشور تاسیس شده است. نیما حروف اختصاری کلمات “نظام یکپارچه معاملات ارزی” است و بیشتر ارز خارج از کشور را مد نظر خود قرار می دهد.

  لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی

تفاوت دو سامانه ارزی سنا و نیما

مزایای مهم سامانه سنا

یکی از مزیت های سامانه سنا، محفوظ ماندن کل اطلاعات و داده های شما نزد بانک مرکزی است، زیرا برخی از افراد یا مشتریان نگران وارد کردن اطلاعات شخصی خود در این سامانه هستند ولی بانک مرکزی تمام اطلاعات را نزد خود نگه می دارد. خیلی از افراد با مطرح شدن این مورد، از خرید ارز دولتی منصرف شده و ترجیح می دهند از بازار سیاه ارز مورد نیاز خود را تامین بکنند. کلیه صرافی های بانک های عامل وظیفه دارند مانند صرافی های شخصی تمام تراکنش های خود را در سایت سنا ثبت بکنند، پس به این ترتیب فعالیت های ارزی کاملا شفاف سازی می شوند. یکی دیگر از فایده های این سامانه این است که خرید و فروش ارز به صورت اینترنتی انجام شده و نیازی به مراجعه حضوری فرد نیست. همچنین مزیت دیگر این سامانه، این است که به حساب بانکی خود به صورت آنلاین دسترسی داشته باشید.

مزیت های سامانه سنا

مزایای دیگر سامانه سنا که باید بدانید

یک بخش از سامانه نظارت ارزی به “بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران” و قسمت دیگر آن به “صرافی ها” متصل بوده و بانک ها هم هیچ دخالتی در آن ندارند. امکان تعریف کردن معامله ها و مشخص کردن سود و زیانی که از آن حاصل می شود، برای کاربرانی که از سامانه سنا استفاده می کنند وجود دارد. همچنین در این سامانه امکان آگاهی یافتن از قیمت لحظه ای ارز وجود دارد و به این صورت نرخ ارز را مشاهده می کنید. بخشی به اسم ویرایش کردن خرید و فروش ارز در این سامانه وجود دارد که باعث می شود اگر جایی اطلاعاتتان نیاز به اصلاح یا حذف کردن وجود دارد این کار به راحتی صورت بگیرد. همچنین با استفاده از این سامانه قیمت روز ارز را به راحتی متوجه شده و دیگر نیازی به مرجع و سایتی برای اطلاع و آگاهی از قیمت ارز پیدا نمی کنید. همچنین سامانه سنا به شفاف سازی سیستم ارزی کشور کمک می کند.

  چند یورو می توان از کشور خارج کرد

خرید و فروش ارز در سامانه سنا به چه صورت انجام می شود؟

سامانه نظارت ارز یا همان سنا، در ابتدا درخواست کاربر را به بانک مرکزی ارسال کرده و سپس بعد از گذراندن مراحل راستی آزمایی توسط سازمان ثبت احوال کشور، به مشتری مورد نظر یک ” کد رهگیری ” را ارسال کرده و می گویند که به کدام صرافی  مراجعه بکند. بعد از آن هم سامانه سنا به صرافی مورد نظر، اعلام می کند که فروش ارز به فرد متقاضی هیچ موردی ندارد. مشتریان پس از رفتن  به صرافی مشخص شده، مبلغ مورد نیاز خود را به صراف پرداخت می کنند. در این سامانه تمام فعالیت های ارزی که انجام می دهید به صورت جدول و نمودار برای شما نمایش داده می شود. قوانینی که در سامانه نظارت ارز وجود دارد به این صورت است که باید حتما مبدا و مقصد خرید و فروش ارز مورد نظر، کاملا مشخص باشد.

جمع بندی

همانطور که گفتیم، سامانه سنا درگاهی زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی است. سامانه نظارت ارز یا همان سنا، برای این منظور شکل گرفته تا صرافی ها هیچ تخلف ارزی را انجام ندهند. در سامانه سنا دریافت و فروش ارز با دقتی بسیار بالا برای صرافی ها انجام می شود، دلیل این کار این است که همه صرافی ها به صورت یکسان فعالیت بکنند و یک صرافی پرکار و دیگری بیکار نباشد. طبق دستور صادر شده توسط بانک مرکزی نرخ فروش ارز بر اساس شرایط بازار است. سامانه سنا مزیت هایی مثل دسترسی آسان به صورت اینترنتی به حساب خود، خزانه داری، گرفتن قیمت تمام شده و حسابداری را دارد. یکی از قسمت های جذاب سامانه سنا، خرید و فروش ارز به صورت اینترنتی است و البته این قسمت جزو شلوغ ترین قسمت های سامانه است. برای اینکه مدارک برابر اصل بشود، مشتری بعد از سفارش اینترنتی باید به صرافی مراجعه بکند. برای دریافت اطلاعا بیشتر و مشاوره در زمینه خرید و فروش ارز با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  روش ساخت سکه و روش های تشخیص سکه تقلبی از اصل