در شرایط اقتصادی کنونی، شاید صحبت از ارزان شدن دلار، یک امید واهی برای بازاریان محسوب شود. در شرایط تحریم، مردم در کشور ما رنج بسیاری می برند و مشکلات اقتصادی بسیاری را تجربه می کنند. به همین خاطر صحبت از ارزان شدن دلار و بهبود وضعیت معیشتی کمی اغراق آمیز است. در صورتی تحریم ها از بین بروند، شاید بتوان در این زمینه گفت و گو کرد. اما در شرایط کنونی که رشد نقدینگی به حداکثر خود رسیده است، نمی توان این چنین امیدوارانه در رابطه با قیمت دلار صحبت کرد. در سال های اخیر هیچ رشد اقتصادی در کشور ایجاد نشده است و فقط رشد نقدینگی، آن هم در وضعیت تحریم داشته ایم. در چنین وضعیتی بیشتر از این که به فکر کاهش قیمت دلار باشیم، باید به دنبال راه حل هایی برای مواجهه با افزایش قیمت دلار بگردیم. 

آیا دلار ارزان می شود

سیگنال های مثبت برای اقتصاد و اثر مذاکرات بر قیمت دلار

این که آیا دلار ارزان می شود یا نمی شود، تا حد زیادی به حل مسائل مربوط به تحریم بستگی دارد. در شرایط کنونی بازار ارز و دلار نوسانات بسیار زیادی دارد. یکی از مواردی که می تواند این فضا را آرام تر کند، مذاکرات سیاسی برای کاهش قیمت دلار است. همچنین مبارزه با فساد در منابع مالی نیز تاثیر مثبتی بر قیمت دلار خواهد داشت. سیاست صحیح در زمینه اقتصاد کشور، کنترل و مدیریت نرخ تورم و توان پیش بینی افزایش قیمت دلار می باشد. اگر از چنین سیاستی استفاده کنیم، بی شک شرایط کمی بهتر می شود. لازم به یادآوری است که تحریم تنها مشکل اقتصادی کشور ما نیست و روند افزایشی قیمت دلار تنها به تحریمات علیه کشور ما مربوط نمی شود. چاپ پول و تورم در کشور ما بدون مدیریت انجام می شود و به همین خاطر نیز اثرات سویی بر اقتصاد ایران دارد. 

  خرید ارز از سامانه نیما

تاثیر برجام بر نرخ دلار

آیا دلار ارزان می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نرخ ارز تابعی از دو عامل مهم است. در این زمینه اول میزان عرضه دلار تاثیر گذار است و دوم میزان تقاضا برای این ارز مهم تلقی می شود. قیمت دلار بر این اساس در کشور تعیین می شود. اما تاثیرات برجام و گفت و گوی بین ایران و جهان را در وضعیت اقتصادی و قیمت ارز و دلار نباید نادیده گرفت! عرضه ارز در کشور تابع مستقیمی از برجام است. شکل دهی قیمت و وضعیت ارز نیز تابع عرضه ارز است! این رابطه به صورت چرخشی و مستقیم است و به همین خاطر می توان گفت که برجام تاثیر به سزایی در تعیین قیمت ارز داشته است. متاسفانه در سال های اخیر، هزینه فروش بشکه های نفت نیز به کشور ما پرداخت نشده است و همین مسئله ورود ارز به کشور را کاهش داده است. 

آیا قیمت دلار پایین می آید

پیش بینی قیمت دلار

این که کی دلار ارزان می شود، دیدگاه خوشبینانه ای است! قیمت دلار بر بسیاری از ابعاد زندگی مردم تاثیر گذاشته است. قیمت این ارز در ایران، قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار داده است. میانگین قیمت دلار در سال های اخیر حدودا ۱۴ هزار تومان بوده است. با این که در این دوران اتفاق سیاسی خاصی برای ایران نیفتاده است، اما دائما با افزایش قیمت دلار رو به رو بوده ایم. از آن جا که خرید و فروش بشکه های نفتی در سال های اخیر در کشور ما کاهش پیدا کرده است، پیش بینی می شود که در کشور با کمبود دلار رو به رو شویم و ارز مورد نیاز تامین نشود. این مسئله قیمت ارز را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و سبب افزایش آن در سال جاری می شود. فروش نفت حدودا ۴۰ درصد کاهش داشته است و این یعنی افت ورود ارز به کشور!

  قوانین و مقررات حمل ارز در ایران

اثرات قیمت دلار بر قیمت مسکن

آیا دلار پایین میاد؟ قیمت ارز چطور میشه؟ قیمت ارز هزینه مسکن را تحت تاثیر قرار می دهد؟ پاسخ به این سوالات به میزان ورود ارز به کشور مربوط می شود. هر چه میزان ورود دلار از طریق صادرات اقلام تولیدی، فروش نفت و… بیش تر باشد، قیمت ارز پایین تر می رود و خرید و فروش مسکن نیز با سهولت بیشتری همراه خواهد شد. قیمت دلار بدون شک بر قیمت نیاز های اساسی مردم تاثیر می گذارد که یکی از آن ها مسکن است. در صورت افزایش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز بسیار بیشتر می شود. در زمینه قیمت مسکن موارد دیگری نیز تاثیر گذار هستند. با ورود سرمایه گذاران به این عرصه برای خرید ملک، قیمت مسکن افزایش می یابد. همچنین با عقب نشینی این سرمایه گذاران از بازار خرید مسکن، قیمت آن کم تر خواهد شد. با افزایش قیمت ارز، میزان سرمایه گذاری برای خرید مسکن نیز افزایش خواهد داشت و این یک امر بدیهی است!

آیا دلار ارزان می شود؟ دلار چقدر ارزان می شود؟ مردم هر روز در پی پاسخ این پرسش ها هستند. مسائل اقتصادی و مشکلات معیشت برای مردم، آن ها را دائما در تب و تاب خرید دلار و مسکن قرار می دهد! نوسانات قیمت دلار در سال های اخیر امکان پیش بینی دقیق قیمت این ارز بین المللی را از افراد سلب کرده است. اما حدس و گمان ها بر آن می رود که در سال جاری هم با افزایش قیمت دلار رو به رو هستیم. کارشناسان امور اقتصادی با انجام تحقیقات میدانی در زمینه قیمت مسکن و تاثیرپذیری آن از قیمت دلار، از افزایش قیمت این اقلام با افزایش قیمت دلار خبر می دهند.

  معنی ارز چیست

مطالب کاربردی :

 

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی