در برهه ای از زمان سپری می کنیم که اقتصاد ایران در شرایط نابسامانی به سر می برد، آیا دلار بالا می رود جزء سوالاتی است که همیشه افراد غیرمتخصص می پرسند. البته شرایط به حدی بحرانی است که حتی افرادی که در این زمینه متخصص هستند را نیز به چالش می کشد. در چندین ماه گذشته دلار به مرز بیست و یک هزار تومان رسیده بود، اما به تازگی قیمت دلار به بیست و هفت هزار تومان رسید که قیمت حساسی محسوب می شود. معامله گران انتظار دارند روند قیمت دلار با افزایش مواجه شود، پس کسانی که قصد خرید دلار و یا سایر ارزها را دارند باید به روند صعودی دلار توجه داشته باشند و در این زمینه از مشاوران مجرب کمک بگیرند.

آیا دلار بالا می رود

در صورتی که، بعضی از معامله گران متخصص عقیده دارند که دلار به بالاترین قیمت خود در این بازه کوتاه رسیده و در روزهای آتی، میزان فروش دلارها در بازار افزایش خواهد یافت. نظر این متخصصان بر این است که قادر نبودن به نگه داشتن مقاومت بالای بیست و هفت هزار تومان دلیل افزایش قیمت دلار به شمار می آید. برخی از معامله گران می گویند که اگر خریداران بزرگ از بازار خارج شوند احتمال دارد دوباره قیمت ها افت کند.
در این بین بعضی از معامله گران معتقد هستند که ۴ عامل و تکانه باعث بالا رفتن نرخ دلار در روزهای گذشته شدند و برخی از آن ها همچنان بر بازار را تاثیرگذار هستند. برای مثال، نبود وضعیت معینی از آینده برجام و ابطال مذاکرات هسته ای جزء با اهمیت ترین عواملی بود که اخیرا باعث بالا رفتن خریدهای ملاحظه ای در بازار شد. همچنان راجع به آینده مذاکرات هسته ای خبر دقیقی به بازار نرسیده است و این مورد می تواند به عنوان متغیر بالا برنده و جهت دهنده به قیمت دلار باشد.

  ارز دولتی از کجا بگیریم؟

مطلب پیشنهادی : خرید دلار 

در مقابل، ‌اثرگذاری یکی از تکانه های با اهمیت بر بازار ارز در روز گذشته کاسته شده بود. آشوب های اخیر در افغانستان برای معامله گران بسیار با اهمیت بود. پیش بینی شده بود چنانچه تجارت ایران و افغانستان مجددا آغاز شود می تواند عاملی باشد که روند صعودی قیمت دلار را کاهش دهد که این مسئله برخلاف انتظار معامله گران داخلی بود.
عامل دیگری نیز در روزهای اخیر بر بالا رفتن نرخ دلار و بازارهای دیگر تاثیرگذار بوده و آن موقعیت متغیرهای پولی و بالا رفتن آنهاست. پیش بینی می شود تا موقعی که روند افزایش سریع نقدینگی حاکم است، برقراری مدیریت ثبات مند در بازار ارز سختی های زیادی دارد. هنوز بازار از دولت تازه کار سیگنال به خصوصی دریافت نکرده است که چطور می خواهد کسری بودجه خود را بی آن که از بانک مرکزی قرض کند، برطرف سازد. تکانه چهارمی ‌که در هفته های اخیر سبب بالا رفتن قیمت دلار شد، بیرون رفتن از تعطیلات کرونایی بود. بیشتر افراد که در دوره تعطیلات به ارز احتیاج داشتند، بعد از به اتمام رسیدن این تعطیلات، از روز یکشنبه به بازار ورود پیدا کردند و بالا رفتن حجم درخواست های آن ها هم باعث شد نرخ دلار در مسیر رشد ایستاد.

دلیل کاهش قیمت دلار در امروز

نرخ دلار در دو هفته گذشته اندکی کاهش پیدا کرد. در حال حاضر، چون اخبار مثبتی از مذاکرات هسته ای دریافت شده، معامله گران انتظار دارند که تغییرات خاصی اتفاق بیفتد و عرضه دلار بالا رود و احتمال رهاسازی ارزهای مسدود شده، باعث کاهش قیمت دلار خواهد شد. قیمت دلار که در رویارویی با شرایط و اخبار مثبت انتشار یافته از مذاکرات هسته ای در چند روز گذشته، فرایند کاهشی را آغاز کرده بود؛ این افت قیمت به معامله گران بازار ارز فهماند که نمی خواهد در کانال های ۲۹ و ۳۰ هزار تومان بایستد بلکه با روند کاهشی که در پیش گرفته قصد دارد به طرف رقم های کمتر حرکت کند.
این روند کاهشی در بازار ارز ادامه داشت تا دیروز. قیمت دلار که در هفته گذشته و با فعالیت معامله گران افزایشی تا رقم ۲۸ هزار تومان بالا رفته بود، این قیمت اندکی با روال کاهشی رو به رو بود. این نرخ در ادامه معاملات روز اندکی نیز کاهش پیدا کرد. کسانی که قصد خرید دلار و یا معامله ارز دارند بایستی اخبار و روند افزایشی و یا کاهشی بازار را پیگیری کنند و در نهایت اقدام به خرید ارز کنند تا ضرر ناشی از کاهش ناگهانی دلار دامن گیر شما نشود.

  تبدیل دلار به ریال چگونه انجام می شود؟

پیش بینی نرخ دلار در یک ماه آیند

پیش بینی نرخ دلار در یک ماه آیند

در روزهای اخیر همان طور که بیان شد روند قیمت دلار نزولی بوده است. پس از ۶۶ روز روند کاهش دلار موجب خوشحالی برخی از هموطنان شد این اسکناس آمریکایی در کانال ۲۸ هزار تومان توقف کرد حتی با اندکی کاهش قیمت بیست و هفت هزار تومان را تجربه کرد.
نرخ دلار در روزهای اخیر که حتی به کانال سی هزار تومان رسیده بود کاهش پیدا کرد و از سی هزار تومان به کانال بیست و هشت هزار تومان رسید. با اهمیت ترین دلیل این افت سطح نرخ دلار را می توان اخبار انتشار یافته از وین، مکان مذاکرات هسته ‌ای دانست.

نرخ دلار تهران هم اکنون

از جمله مباحثی که برای معامله گران دلار اهمیت دارد، آیا دلار بالا می رود است. به همین دلیل دائما به دنبال اخبار قیمت ارز در بازار هستند. دلار سنا در امروز ۲۶۵۶۶۰ ریال به ثبت رسیده است. قیمت دلار رسمی بر اساس اعلام بانک مرکزی ۴۲۰۰ تومان است. در این نوشتار به مبحث آیا دلار بالا می رود پرداخته شد. از آن جایی که بسیاری از افراد درگیر معاملات دلاری هستند برای آن ها نوسانات قیمت دلار بسیار مهم است. عللی که موجب افزایش قیمت دلار می شود نیز در این مبحث بیان شد.