آیا دلار گران می شود ؟ روند رو به رشد قیمت دلار توجه همه را جلب کرده است. قیمت افزایشی دلار در برخی بازه های زمانی با کاهش رو به رو می شود اما مجددا افزایشی می شود. برخی از معامله گران اعتقاد دارند، قیمت دلار به دلیل چهار تکانه مهم رو به افزایش دارد و باز هم گران تر می شود. از آن جا که وضعیت برجام مشخص نیست و آینده مبهمی برای آن وجود دارد، نمی توان به وضوح در رابطه با گرانی یا عدم گرانی دلار صحبت کرد. اما تا زمانی که این وضعیت مشخص نشود، همچنان با رشد قیمت این ارز در کشور رو به رو خواهیم بود. نا امنی های منطقه نیز قیمت دلار را تحت تاثیر قرار می دهد. در ماه های گذشته ناامنی های موجود در افغانستان سبب افزایش قیمت دلار شده است. 

 

آیا قیمت دلار گران تر می شود؟

قیمت دلار تا پایان دوره سیزدهم ریاست جمهوری

آیا دلار گران می شود؟ معامله گران و سرمایه گذاران بسیاری در پی پاسخی روشن برای وضعیت مبهم قیمت دلار هستند. قیمت دلار همبستگی شدیدی با تورم اقتصادی در هر کشور دارد. هر چه تورم بیش تر شود، قیمت دلار هم به همان نسبت افزایش خواهد داشت. سال های سال است که در بدنه اقتصاد کشور ایران از علم اقتصاد استفاده نشده و به همین خاطر از سال ۱۳۷۰ تا کنون نرخ ارز رشد ۲۰ هزار درصدی داشته است! در هر دوره از انتخابات یکی از مهم ترین وعده های نامزد های انتخاباتی در زمینه کاهش قیمت دلار است که هیچ یک تاکنون چندان موفق عمل نکرده اند و در این زمینه به نتایج دلخواه نرسیده اند. به همین خاطر انتظار می رود که در دوره سیزدهم انتخابات نیز همین رویه در پیش گرفته شود و قیمت دلار روند افزایشی خود را در ایران و کل منطقه در پیش داشته باشد. 

  لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی سال 1401

دلایل افزایش شدید نرخ دلار

این که آیا دلار گران می شود یا نه، به عوامل متعددی بستگی دارد که در این بخش برخی از آن ها را با هم بررسی می کنیم. با افزایش شیوع کرونا در کشور، دلار به بیشترین نرخ خود رسید. در این دوران قیمت دلار روند صعودی ای را طی کرده است. همچنین کاهش فروش نفت نیز در این زمینه بسیار تاثیر گذار بوده است. نفت یکی از مهم ترین محصولات تولیدی کشور ما است و در صورتی که ورود و خروج نفت از کشور به جهان با اختلالی رو به رو شود، بی شک ورود ارز به کشور ما کم تر می شود و همین امر سبب افزایش قیمت دلار می شود. هراس افکنی های بی مورد در زمینه بازار های سرمایه گذاری ایران نیز با افزایش تقاضا برای دلار همراه بوده است. افزایش تقاضا به صورت مستقیم بر قیمت دلار تاثیر می گذارد و آن را با افزایش بسیار زیادی رو به رو می کند. 

همه چیز درباره شاخص دلار

شاخص دلار تعیین می کند که آیا دلار گران می شود یا نه! شاخص دلار در برابر سبدی است که پول و ارز رایج بسیاری از کشور ها را در خود جای می دهد؛ ین ژاپن در آسیا و پوند انگلیس در اروپا از مهم ترین ارز های موجود در این سبد شش گانه است. شاخص دلار یک معیار مشخص برای سنجش آینده نرخ این ارز بین المللی است. با استفاده از این شاخص آینده قیمت دلار مشخص می شود. با افزایش نرخ دلار، ارز کشور های دیگر ضعیف می شود. لازم به ذکر است که بیشترین تاثیر بر روی تغییرات نرخ دلار، به تصمیم بانک مرکزی آمریکا بستگی دارد. از آن جا که ارز های سر تا سر دنیا از این ارز بین المللی تاثیر می پذیرند، تعیین قیمت و ارزش آن بسیار اهمیت دارد. 

  ارز دولتی چیست

قیمت دلار تا پایان دوره سیزدهم ریاست جمهوری

دیدگاه فعالان بازار ارز به برجام

در برخی از دوره های زمانی در کشور ما، قیمت دلار روند نزولی را نیز طی کرده و روند رو به رشد آن شکسته شده است. وقتی وضعیت برجام در شرایطی مثبت و به نفع مردم کشور ما در جریان بود، بی شک دلار نیز قیمت ثابت تری داشت و روند رو به رشد آن متوقف می شد. اما در زمانی که شرایط بر وفق مراد ما نبود، قیمت دلار نیز با افزایش رو به رو می شد. به همین خاطر فعالان عرصه اقتصاد به تاثیر مستقیم برجام با قیمت دلار پی بردند. هر زمان که خبر هایی حاکی از احیای برجام و روند صلح آمیز آن به گوش می رسد، دلار نیز رو به کاهش دارد و شیب نزولی ای را طی می کند. 

تحولات مهم در عرصه اقتصادی، تا حد زیادی به موارد سیاسی بستگی دارد. در این بین مسئله برجام یکی از مهم ترین ها است و مورد توجه فعالان این عرصه قرار دارد. قیمت دلار بر معیشت مردم ایران تاثیر می گذارد. صادرات نفت و گاز به کشور های جهان از ایران، تعیین کننده قیمت نهایی این ارز است. این که چرا دلار بالا می رود و چه چیزی باعث گرانی دلار می شود به مسائل بسیاری در دنیای اقتصاد و سیاست بستگی دارد. در این مقاله تا حدودی بررسی کردیم که چه چیزی باعث افزایش قیمت دلار می شود. شاید اگر ویروس کرونا در سال های اخیر زندگی مردم را تحت تاثیر قرار نمی داد، اکنون نرخ دلار با شیب ملایم تری همراه بود! اما این شرایط در جهان، نرخ دلار را در همه کشور ها افزایش داده است. روند احیای برجام در این زمینه تاثیر مثبتی خواهد داشت و با ادامه آن امید می رود که قیمت دلار در کشور کمی به ثبات برسد. 

  دلار کجا تولید می شود

مطالب کاربردی :

 

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی