یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران با نام نیکو (NIOC) شناخته می شود که در تجارت نفت فعالیت می‌کند. این مجموعه به عنوان بازوی اصلی تجار نفت برای این شرکت نفت عمل می کند و ارزی خارجی که ارائه می کند با عنوان ارز نیکو شناخته می شود. در ادامه این مطلب به بررسی پرسش «ارز نیکو چیست؟» می پردازیم و کاربردهای آن را بررسی خواهیم کرد.

درباره نیکو بیشتر بدانیم.

شرکت بازرگانی نفت ایران مستقر در کشور سوئیس است و یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران محسوب می شود و دفتر مرکزی آن در لوزان قرار دارد. این مجموعه با نام نیکو شناخته می یشود که مخفف Naftiran Intertrade Company می باشد.
همان طور که در مقدمه گفتیم؛ ارز نیکو به عنوان بازوی تجارت نفت و منبع سرمایه و ارز خارجی برای شرکت ملی نفت ایران عمل می کند و طبق گزارشاتی که در سال های اخیر از آن منتشر شده است؛ اکثر واردات نفت ایران را در اختیار دارد. نیکودارای سهامی در Madras Fertilizers Ltd، یک سرمایه گذاری مشترک با دولت هند است. شراکت مشترک ۵۰-۵۰ با بریتیش پترولیوم در پروژه رام دریای شمال از طریق یک شرکت تابعه به نام شرکت نفت ایران در بریتانیا دارد. طبق گزارش ها، سهام یک پروژه توزیع سوخت در سنگال با رویال داچ شل است.

مدیرعامل این شرکت محسن پاک نژاد است. از دیگر مقامات این شرکت می توان به محمد حسن قدسی (مدیر کل مشارکت و سرمایه گذاری برون مرزی)، محمدعلی احمدی و احمد آزموده اشاره کرد.

  لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی سال 1401

تاریخچه شرکت نیکو چیست؟

NIOC منحصراً مسئول اکتشاف، حفاری، تولید، توزیع و صادرات نفت خام و همچنین اکتشاف، استخراج و فروش گاز طبیعی و گاز طبیعی مایع (LNG) است. شرکت ملی نفت ایران مازاد تولید خود را بر اساس ملاحظات تجاری تعیین شده توسط اوپک و با قیمت های رایج در بازارهای بین المللی صادر می کند. در اوایل سال ۲۰۱۵، ذخایر هیدروکربن مایع قابل بازیافت NIOC 156.53 میلیارد بشکه (۲۴٫۸۸۶ کیلومتر مکعب) (۱۰٪ از کل جهان) و ذخایر گاز قابل بازیافت ۳۳٫۷۹×۱۰۱۲ متر مکعب (۱۵٪ از کل جهان) بود. ظرفیت های فعلی تولید شرکت ملی نفت ایران شامل بیش از ۴ میلیون بشکه (۶۴۰×۱۰۳ مترمکعب) نفت خام و بیش از ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز است. ارزش کلی نفت خام صادراتی ایران در سال ۲۰۱۰ به ۸۵ میلیارد دلار آمریکا رسید.

تاثیر تحریم ها بر ارز نیکو چیست؟

به عنوان بخشی از اعمال مجدد تحریم های ایالات متحده علیه ایران، در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸ به فهرست اتباع ویژه تعیین شده (SDN) که توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) نگهداری می شود، اضافه شد و دارایی های آن تحت ایالات متحده مسدود شد. صلاحیت و ممنوعیت معاملات با طرف های آمریکایی، به موجب فرمان اجرایی ۱۳۵۹۹، که نهادهای تحت کنترل دولت ایران و مؤسسات مالی ایرانی را هدف قرار می دهد. طرف‌های خارجی که معاملات را برای واحد تجاری تسهیل می‌کنند یا به آن واحد کمک می‌کنند، مشمول تحریم‌های ایالات متحده هستند.

این مجموعه پیش از این در ۱۱ آوریل ۲۰۱۳ به فهرست SDN اضافه شده است، طبق فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲، که اشاعه‌دهنده سلاح‌های کشتار جمعی و سیستم‌های ارسال آنها را هدف قرار می‌دهد. در ژانویه ۲۰۱۶ به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک، از فهرست SDN حذف شد، اما به عنوان بخشی از دولت ایران شناخته شد که معاملات با طرف های آمریکایی را ممنوع می کند.
فهرست شده توسط اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۲ به عنوان نهاد مرتبط با فعالیت های هسته ای یا موشکی ایران؛ از اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۱۶ به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک حذف شد .
مجموعه نیکو قبلاً توسط دولت کانادا به‌عنوان نهادی که در فعالیت‌های هسته‌ای حساس به اشاعه تسلیحات هسته‌ای ایران یا توسعه سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای یا سیستم‌های ارسال آنها کمک می‌کند، تعیین شده است.

  نحوه تشخیص یورو اصل از تقلبی

درآمد مجموعه ارز نیکو چیست؟

از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ میزان درآمد شرکت نیکو، در حدود ۵۰٪ درصد افزایش یافت و حدودا از مبلغ ۱۴٫۷ میلیارد دلار، به ۲۱٫۹ میلیارد دلار رسید. در نتیجه این پدیده؛ درآمد خالص این شرکت از ۱۲۹ میلیون دلار به ۱۳۴ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

شرکت های تابعه ارز نیکو چیست؟

مجموعه های وابسته به این شرکت به صورت خلاصه به شرح زیر است:
۱٫ پتروپارس: این مجموعه یک شرکت عمومی در صنعت نفت است که عموما بر گاز جنوب ایران تمرکز دارد.
۲٫ پتروایران: که با نام شرکت توسعه پتروایران شناخته می شود، بیشتر در خشکی های ایران فعالیت دارد. پتروایران در ابتدا به عنوان نماینده ایران در قراردادهای بیع متقابل تأسیس شد، که در قراردادهایی که شرکت‌های پیمانکاری خارجی در ایران داشتند، پتروایران به عنوان شریک، با سهم ۱۰٪ درصد در هر قرارداد بیع متقابل، حضور داشت.
۳٫ شرکت نفت ایران: که به صورت خلاصه با نام آی.او. سی نیز شناخته می شود در انگلستان قرار دارد و از شرکت‌های تابعه شرکت نفت‌ایران است. این مجموعه مالک ۵۰٪ از میدان گازی رهام، در دریای شمال است. این میدان، در نزدیکی شهر آبردین و در دریا قرار دارد، که بزرگترین میدان گازی، در بریتانیا محسوب می‌شود.

جمع بندی

در پاسخ به پرسش «ارز نیکو چیست؟» باید بگوییم که ارزی که در مجموعه شرکت بازرگانی نفت ایران و شرکت های تابعه آن ازجمله شرکت نفت ایران، پترو ایران و پتروپارس جابه جا می شود با نام ارز نیکو شناخت می شود. دفتر مرکزی شرکت بازرگانی نفت ایران در لوزان قرار دارد. این مجموعه با نام نیکو شناخته می شود که مخفف Naftiran Intertrade Company می باشد.

  شرایط و نحوه دریافت ارز مسافرتی

مطالب کاربردی :

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی