یوان واحد پول چین است و در حال حاضر در دنیا در رقابت با دلار آمریکا است. واحد پول چین از زمانی که کشور آمریکا کشور های مختلف جهان را تحریم کرد، ارزش بیشتری پیدا کرده است. کشور چین یکی از قطب های مهم اقتصاد جهان است و چنانچه اقتصاد چین دچار مشکل شود خیلی از کشور ها با مشکلات فراوانی رو به رو خواهند شد. محصولات کشور چین نیاز بیش از نیمی از جهان را برطرف می سازد و به همین علت اقتصاد این کشور با اقتصاد بیشتر کشورهای جهان برابری می کند. چین در فکر این است که بتواند ارز یوان خود را جایگزین دلار در مبادلات بین کشورها کند. امروزه در سامانه سناریت و صرافی های ایران نیز بسیاری از خرید و فروش ها بوسیله ارز یوان انجام م یگردد.

یوان چین

یوان و تاریخچه آن

واحد پول کشور چین یوان است که با کد اختصاری CNY نمایش داده می شود. واحد کوچکتر از یوان جیائو نام دارد که هر یوان برابر با ده جیائو است. چینی ها به زبان عامیانه به یوان کوای هم می گویند. تاریخچه یوان به سال های ۱۹۳۵ به بعد باز میگردد. در آن زمان واحد پول چین فابی نام داشت که پس از فابی سکه های طلا یوان وارد بازار چین شد. یک سکه طلای یوان در آن زمان معادل سه میلیون فابی بود. کشور چین تا سال ۱۹۹۷ برای تجارت از گواهی نامه های ارزی استفاده می کرد. اما از آن سال تا سال ۲۰۰۵ دولت چین تصمیم گرفت که پول رسمی خود را جایگزین دلار کند. از آن سال ها یوان در مبادلات کالا با کشور های خارجی به رسمیت شناخته شد.

  تشخیص درهم تقلبی

ارزش ارز یوان در صندوق بین المللی پول

دولت چین به دلیل داشتن نیروی کار زیاد توانسته است به یکی از غول های اقتصاد جهان تبدیل شود. تلاش های زیاد کشور چین در بالا بردن ارزش پول خود باعث شد که در سال ۲۰۱۶ یوان چین در کنار ین ژاپن و یورو و پوند انگلیس به عنوان ارز مرجع در صندوق بین المللی پول قرار بگیرد. تلاش های این کشور در بدست آوردن بازار جهانی، باعث شد که ۲ درصد از جریان سرمایه جهانی را بدست آورد. اقتصاددانان معتقدند با توجه به پیشرفت اقتصادی چشمگیر چین در سال های اخیر، یوان چین می تواند یک رقیب جدی برای دلار به حساب بیاید.

کشورهایی که با یوان چین در ارتباطند

با توجه به اقدامات دولت چین در تثبیت ارز یوان در بازار ارز جهانی، به مرور زمان خواهیم دید که بسیاری از کشور های جهان به سمت مبادلات کالا با ارز چین خواهند بود. در حال حاضر بسیاری از کشور های جهان به دلیل تحریم های کشور آمریکا به سمت تجارت با کشور چین و استفاده مستقیم از ارز یوان در معاملات روی آوردند. کشور چین برای تثبیت ارز یوان طبق قرار هایی که با کشور های استرالیا، ویتنام، ژاپن، تایلند، روسیه گذاشته است می تواند مبادلات کالا را به طور مستقیم با ارز یوان و بدون دخالت دلار با این کشور ها انجام دهد. همچنین از زمان اعمال تحریم های آمریکا بر علیه بسیاری از کشور ها مانند پاکستان، ترکیه و کره شمالی ارزش پول آن ها کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل در مبادلات با چین از ارز یوان استفاده می کنند.

  چه کسانی می توانند ارز دولتی بگیرند

این روز ها خبرهای زیادی از کشور های مختلف به گوش می رسد که قصد دارند دلار را از مبادلات خود حذف کنند و یوان را جایگزین کنند. سال ۲۰۱۹ روزنامه ساوث چاینا مورنینگ نوشت که کشور چین و روسیه قصد حذف دلار از معاملات خود و جایگزین کردن یوان رادارند. خبرهایی نیز به گوش می رسد که چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ دلار را در تبادلات تجاری بین المللی خود به شکل نهایی حذف کند.

یوان دیجیتالی

پول دیجیتالی چین

کشور چین در خبرهای جدید اعلام کرده بود که قصد استفاده از پول دیجیتالی را دارد. در ماه های اخیر در خبرگزاری های مختلف به گوش می رسد که کشورچین استفاده از پول دیجیتالی خود را آغاز کرده ست. ارز دیجیتالی چین در حال حاضر به صورت آزمایشی در حال استفاده است و معاون بانک مرکزی چین اعلام کرده است که قصد دارند در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن نیز از این ارز استفاده کند. چین اولین قطب اقتصادی دنیا است که اقدام به استفاده از ارز دیجیتالی کرده است. بانک مرکزی چین ارز دیجیتالی یا ای-یوان چین را به عنوان زیر ساخت مهم مالی عنوان کرده است و اعلام کرده که این ارز دیجیتال در روش های پرداخت مختلفی قابل استفاده است.

آیا ارز یوان جایگزین دلار خواهد شد؟

کشور چین تلاش های بساری برای تثبیت ارز خود کرده است و توانسته است در سال های اندکی قسمتی از بازار ارز جهانی را برای خود کند. در حال حاضر همکاری کشور روسیه با چین باعث شده است که روز به روز ارزش یوان در صندوق بین المللی بیشتر شود. در حال حاضر بسیاری از کشور های اروپایی نیز در حال بیشتر کردن ذخایر ارز یوان خود هستند. بسیاری از اقتصاددانان بر این اعتقادند که اگر کشور چین با همین شیب پیشرفت کند، به زودی میتواند سهم خیلی بزرگتری از ارز جهانی را برای خود کرده و رقیب سرسختی برای دلار خواهد بود. تحریم هایی که کشور آمریکا در سال های اخیر بر کشور چین و دیگر کشورهای جهان اعمال کرده است باعث شد که چین به فکر رقابت با آمریکا و دلار بیفتد.

  معاملات ارزی چیست و پرطرفدارترین مبادلات با کدام ارزها انجام می شود؟

یوان و دلار

پول رسمی کشور چین یوان نام دارد که از سال های ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۰۵ در بازارهای جهانی به رسمیت شناخته شد. کشور چین در سال های اخیر در رتبه های برتر اقتصاد جهان قرار دارد و به همین دلیل به فکر رقابت با کشور آمریکا افتاده است. یکی از مهمترین علت های پیشرفت اقتصادی چین داشتن نیروی کار بسیار زیاد است. پیشرفت اقتصادی چین و همچنین تحریم های اعمال شده سال های اخیر آمریکا بر چین و بسیاری از کشورهای دیگر جهان، باعث شده است که چین بخواهد ارز یوان خود را جایگزین ارز دلار کند. کشور روسیه و چندین کشور دیگر پذیرفته اند که در مبادلات تجاری با چین مستقیما از ارز یوان به جای دلار استفاده کنند. و در نهایت در حال حاضر بسیاری از کشور های جهان به فکر افزودن ذخایر ارز یوان خود افتاده اند.