پوند استرلینگ که به اختصار “پوند” گفته می شود، واحد یا یکای پول پادشاهی متحده بریتانیا شامل کشورهای ایرلند شمالی، ولز، انگلیس و اسکاتلند است. براساس مطالعات معتبر و تاریخی، واحد پوند قدیمی ترین یکای پولی است که در حال استفاده در جهان است. یکای کوچکتر پوند ، به نام پنی شناخته می شود و هر ۱۰۰ پنی برابر با یک پوند است. اسکناس های رایجی بر اساس پوند در کشور انگلستان، مثل اسکناس پنج پوندی با تصویر الیزابت فرای، اسکناس ده پوندی با تصویر چارلز داروین و غیره وجود دارد. در اوایل قرن بیست و یکم اکثر کشورهای اروپایی یورو را به عنوان واحد پولی کشور خود برگزیدند ولی پوند استرلینگ همچنان به عنوان واحد پولی کشور انگلستان شناخته می شود و در واقع با تصمیمی که مقامات ارشد گرفتند، کشور انگلستان از پیوستن به “معاهده پولی یورو” جلوگیری کرد.

واحد پولی پوند

آشنایی با کشورهایی که از پوند در معاملات خود استفاده می کنند

کشورهای مختلفی برای داد و ستد از واحد پوند استفاده کرده و کشورهای زیادی مثل جزایر فالکلند، جبل الطارق، جزیره جرزی و غیره واحد پولی رایج آن ها پوند است. پوند بعد از دلار آمریکا و یورو اتحادیه اروپا ، سومین واحد پولی مشهور و محبوب است. پوند با توجه به گسترش کشورهای استفاده کننده از آن ها شرایط بسیار خوب و مطلوبی دارد و حتی پوند جبل الطارق از ارزشمندترین ارز های دنیا است. فرق بین پوند بریتانیا و پوند جبل الطارق بسیار کم است و حتی در برخی ماه ها مشاهده شده که ارز پوند جبل الطارق از پوند استرلینگ هم پیشی می گیرد. سرزمین هایی در آن سوی آب ها مثل جزایر ساندویچ جنوبی، سرزمین قطبی بریتانیا، گرجستان جنوبی   و سرزمین های بریتانیا در اقیانوس هند که تحت کنترل بریتانیا هستند، واحد پولی آن ها پوند است. به جز پوند کشورهایی مثل مصر و سودان ارزش سایر پوند ها با پوند استرلینگ برابر است.

  چگونه دلار خرید و فروش کنیم

با اسکناس و سکه های پوند بیشتر آشنا شوید

اولین سکه پوند در سال ۱۴۸۹ ساخته شد و در آن زمان رهبری کشور انگلستان برعهده هنری هفتم بود. در سال ۱۶۹۴ پوند به صورت اسکناس به چاپ رسید و به شکل دست نوشته هایی روی برگه نوشته می شد. اسکناس های ۱ پوندی نیز همچنان در کشور اسکاتلند رایج است. هم اکنون چهار نوع اسکناس ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ پوندی در کشور انگلستان وجود دارند. امروزه تمامی سکه و اسکناس هایی که در کشور انگلستان تولید می شوند از ویژگی های امنیتی بسیار مخصوصی پیروی می کنند. بر روی اسکناس های ۲۰ پوندی امروزی تصویر “آدام اسمیت” درج شده است و چاپ این نوع اسکناس ها از سال ۲۰۰۷ شروع شده است. اسکناس های ۲۰ پوندی که قرار است در آینده تولید شوند، از جنس پلیمر بوده و تصویر “ویلیام ترنر” نقاش معروف انگلیسی روی آن ها نقش می بندد. اسکناس های ۵ پوندی جدید نیز تصویر”وینستون چرچیل” نخست وزیر سابق انگلستان، روی آن ها درج شده است.

اسکناس های 5 ، 10، 20 و 50 پوندی

پوند نماد مهم کشور انگلستان

بسیار از افراد کارشناس بر ای عقیده پافشاری می کنند که پوند سمبلی از کشور بریتانیا است. قدرت فوق العاده پوند انگلستان و نیز عدم ملحق شدن این کشور به واحد پولی کشورهای اتحادیه اروپا یا همان یورو، از ارزشمند بودن آن حکایت می کند. پیش بینی می شود در سال های آینده با کاهش ارزش واحد پولی دلار، واحد پولی پوند وضعیت به مراتب بهتری پیدا بکند. کشورهای متعددی درصدد حذف دلار بوده و کشوری مثل انگلستان و مصر در صدد جایگزینی پوند برای آن ها هستند. از ملکه انگلستان تا دیگر مقامات ارشد دولتی به اهمیت ارز پوند آگاه هستند و “ذخایر طلای کشور انگلستان” به عنوان پشتیبان مهمی برای پوند همیشه مد نظر مسئولین این کشور بوده است. کشور اسکاتلند به خاطر دلایل سیاسی همه پرسی های متعددی برای تغییر واحد پول خود تا به حال برگزار کردند، اما هنوز هم واحد پولی پوند در این کشور رایج است.

  قیمت ارز نیمایی بانک مرکزی را چه کسی تعیین می کند؟

پوند از نمادهای مهم کشور بریتانیا

قیمت گذاری نرخ پوند چگونه انجام می شود؟

ارز هایی مثل دلار، یورو، پوند و ین ژاپن بیشترین معاملات را در بازار ارز ایران و همین طور جهان دارند. پوند یکی از آن ارز های رایج است که به تحت عنوان GBP شناخته می شود و حروف GBP را بیشتر در تابلوهای صرافی و جاهایی که معاملات ارزی دارند، بسیار مشاهده می کنید. پوند بریتانیا مانند سایر ارز های دیگر برمبنای عوامل گوناگونی مثل ثبات ارز، رشد اقتصادی کشور صاحب ارز، میزان رواج یافتن و همین طور سرمایه گذاری های صورت گرفته با ارز مورد نظر قیمت آن تعیین می شود. پوند همچون ارز های رایجی مثل دلار، ین ژاپن یا کرون سوئد به دلیل وجود داشتن تورم، ارزش آن پایین می آید.

جمع بندی

پوند استرلینگ، یکای پولی در کشور بریتانیا (شامل اسکاتلند، ایرلند شمالی،ولز ) و همچنین تمام سرزمین ها و کشورهایی تحت کنترل بریتانیا است. در بازار ایران و جهان تقریبا پس از ارز دلار، پوند بیشترین خرید و فروش را دارد و از ارزش بیشتری نسبت به سایر ارز های دنیا برخوردار است. اسکناس های جدید پوند که از جنس پلیمر هستند، دو برابر بیشتر از نسخه کاغذی دوام می آورند و در برابر هر گونه رطوبت مثل باران به راحتی آسیب نمی بینند. از این رو کشور بریتانیا به ۳۰ کشوری که هم اکنون در حال استفاده از دلار می باشند، اضافه می شود. این نوع اسکناس های جدید، ویژگی هایی مثل نقطه های برجسته برای کمک به نابینایان، هولوگرام، طرح سه بعدی تاج پادشاهی و عدد روی اسکناس با اشعه فرابنفش را در خود داده است و قیمت آن به عوامل مختلفی از جمله رشد اقتصادی کشور، ثبات ارز، میزان سرمایه گذاری، رواج آن و غیره بستگی دارد.

  خرید اسکناس نیمایی

مطالب کاربردی :

 

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی