دولت وقت از سال ۹۷ سیاست مالی جدیدی را جهت هدایت کالاهای وارداتی به صورت مجاز و رسمی اتخاد کرد که سیستم و نظام یکپارچه معاملات ارزی یا همان نیما نام گذاری شد. راه اندازی این سیستم به منظور اطمینان از اختصاص عادلانه و مناسب ارز به آن دسته از افرادی که در اولویت تقاضا قرار دارند و برقرای شفافیت فرآیند تقاضا و عرضه و جلوگیری از خروج سرمایه و قاچاق در کشور صورت گرفته است. اما تاثیر ارز نیمایی در واردات کشور چیست؟

تاثیر ارز نیمایی در واردات

این سوال را اینگونه می توان پاسخ داد که لزوم تشکیل سامانه معاملات ارزی و خرید ارز نیمایی جهت کنترل نرخ ارز و نقش موثر آن در واردات و صادرات اشاره کرد. این سامانه برای جلوگیری از شکاف عمیق بین نرخ ارز بازار و نرخ ارز دولتی و نگرانی بسیاری از واردکنندگان و بازرگانان در کشور طراحی و راه اندازی شده است. در ادامه می خواهیم بیشتر در مورد تاثیر ارز نیمایی در واردات و بورس و دریافت ارز نیمایی برای واردات صحبت کنیم با ما همراه باشید.

دریافت ارز نیمایی برای واردات

مدتی است که سیستم یکپارچه معاملات ارزی به نام نیما مورد بحث و توجه دریافت ارز و معاملات ارزی در کشور است که نقش مهمی در واردات کشور ایفا می کند. زمانی که بحث واردات کالا می شود اهمیت تامین ارز و تبدیل پول به ارز کشور  و تاثیر ارز نیمایی در واردات مقصد مطرح می شود. برای این کار دو راهکار وجود دارد، می توانید از صرافی های مجاز یا بانک های مشخص مقدار ارز مورد نیاز خود را تامین نمایید یا به سامانه خرید و فروش ارز نیمایی مراجعه نمایید.

  کدام اسکناس یورو بهتر است

تاثیر ارز نیمایی در واردات

بانک ها و صرافی های فعال در این زمینه به عنوان واسطه هایی عمل می کنند که واردکننده کالا را با صادرکننده کالا متصل می کنند و به زبان ساده تر آن ها ارز را از فروشنده خریداری کرده و به متقاضی ارز می دهند. برای ارز نیمایی و کنترل تاثیر ارز نیمایی در واردات و صادرات کالا دولت سامانه نیما را که نقش فیلتر را در معاملات ارزی بازی می کند و زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است معرفی کرد. برای دریافت ارز نیمایی برای واردات کالا باید به سامانه نیما مراجعه فرمایید و با مشخص کردن نوع معامله ارزی جهت تامین ارز مورد نیاز به صورت قانونی و اصولی اقدام نمایید.

تاثیر ارز نیمایی در تحریم ها

نوسانات نرخ ارز در بازار ارزی کشور به خاطر  رویدادهای سیاسی و بین المللی از جمله تحریم ها بوده است زیرا این بازار تاثیر مستقیم با این رویدادها در کشور دارد. از اثرات مهم تحریم ها بر روی نرخ ارز در ایران می توان اقتصاد تک محصولی و وابستگی فراوان به دریافت ارز با فروش نفت اشاره کرد. تحریم های مالی می تواند اثر مستقیم بر روی بازار ارز داشته باشد. تحریم های بین المللی وضع شده، علائم و نشانه هایی را برای کشور مورد نظر ارسال می کند و شرایط ارزی آن ها را به خوبی نشان می دهد.

زمانی که ارزش پول کشوری سقوط پیدا می کند،انگیزه صادرات کالا در کشور تحریم شونده بیشتر می شود و در نتیجه تقاضا برای خرید کالا و دریافت پول این کشور افزایش پیدا می کند. از این رو قیمت کالاهای خارجی در کشور تحریم شونده بالا می رود و تقاضا برای خرید کالاهای خارجی به شدت کم خواهد شد. در ادامه تقاضا برای ارز (خرید یورو و دلار) از سوی کشور مورد نظر کاهش پیدا می کند و به این ترتیب اثرات اولیه تحریم ها بر روی کشور هدف نمایان می شود.

  نحوه تبدیل دلار به تومان

در تحلیل و بررسی نوسانات ارز اقتصاددان ها اعتقاد دارند، تحریم ها نقش مهم و اساسی و مستقیم بر روی نرخ ارز دارند زیرا صادرات نفت در کشور به حداقل رسیده است و مشکلات اقتصادی و تورم بالایی را در کشور به وجود آورده است. برای جلوگیری از این کار باید نقدینگی اندک اندک افزایش یابد تا قیمت کالا و خدمات موجود نیز به شیب ملایم رشد کند. راهکار مهم و بنیادی برای جلوگیری و رفع این مشکل اقتصادی تقویت صادرات کشور است.

تاثیر ارز نیمایی در تحریم ها

 

تاثیر ارز نیمایی بر بورس

طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه، شرکت های بزرگی که در بورس فعالیت می کنند از جمله شرکت های فولادی و پالایشگاه ها، رشد و تغییر قیمت دلار بیشترین تاثیر را بر روی آن ها می گذارد. افزایش یا کاهش ارز بر ارزش سهام این شرکت ها تاثیر مستقیم دارد. از این رو از بهمن سال ۹۶ تشکیل سیستم یکپارچه نظام ارزی در کشور زمزمه شد که در نهایت در سال ۹۷ بانک مرکزی از سامانه ارز نیمایی رونمایی کرد.

طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه در کشور رشد سهام بورس تحت تاثیر عوامل تورم زا است که دلیل اصلی این موضوع این است که قیمت سهام در واقع یک ارزش نسبی است که تحت تاثیر سود حسابداری شرکت ها می باشد و سود آن ها با تورم رشد می کند. شرکت هایی که درآمدشان ارزی است یا قیمت کالای آن ها با قیمت جهانی مشخص می شود، تاثیرپذیری بیشتری نسبت به تغییر قیمت و رشد نرخ دلار دارند. البته بخشی از این شرکت ها از ارز نیمایی استفاده می کنند اما ارز نیمایی نیز خود تحت تاثیر قیمت بازار می باشد.

  لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی

وضعیت دلار در کشور بسیار پیچیده می باشد و دلیل اصلی این پیچیدگی نظام چند قیمتی است که هر یک از آن ها رفتار متفاوت در بازار ایجاد می کنند. ارز نیمایی تاثیر مستقیم بر درآمدهای ارزی شرکت های صادراتی می گذارد و نرم آن از بازار آزاد کمتر می باشد اما نرخ آن در حال افزایش بوده و همین مسئله موجب سود کلان در شرکت های صادراتی می شود. تاثیر ارز نیمایی در واردات و بورس برای آن دسته از شرکت هایی که سهمیه ارزی ندارند و باید از ارز آزاد یا بازار واسطه ای برای تامین مواد اولیه خود استفاده کنند، تاثیر منفی خواهد داشت. تاثیرات ارز بر روی هر یک از شرکت های سهام دار در بورش متفاوت است و باید مشاهده کرد که هر یک از این شرکت ها از کدام ارز برای صادرات و واردات خود استفاده می کنند.