اگر تا به حال به خارج از کشور پول ارسال کرده اید، می دانید که درک پول محلی یک کشور و ارتباط آن با پولی که دارید چقدر مهم است. این موضوع اصلی ترین نکته در چگونگی محاسبه نرخ ارز و درک ارزهای خارجی است. در ادامه این مطلب درباره نرخ های ارزی و تبدیل ریال به دلار بیشتر صحبت خواهیم کرد. موضوعی ک باید به آن توجه داشته باشیم نوسانات قیمت دلار است.

نرخ تبدیل ریال به دلار

“نرخ مبادله” به این اشاره دارد که چه مقدار از یک ارز را می توانید با یک ارز دیگر معامله کنید. به عنوان مثال، می توانید حدود ۱ دلار را با ۰٫۸۳ یورو معامله کنید. یا به عبارت دیگر، ۱ یورو برابر با ۱٫۲۱ دلار است.

انواع مختلف نرخ ارز چیست؟

دو نوع متفاوت از نرخ ارز در سراسر جهان وجود دارد که باید از آنها آگاه بود: نرخ ارز منعطف و ثابت.

۱٫      نرخ ارز انعطاف پذیر

نرخ‌های ارز انعطاف‌پذیر، که توسط بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته استفاده می‌شود، به عرضه و تقاضای فعلی یک کشور بستگی دارد و بر اساس تغییرات در اقتصاد، «خود اصلاح می‌شود». با نرخ ارز منعطف، اگر تقاضا برای ارز کم باشد، ارزش آن کاهش می یابد. این امر کالاهای وارداتی را گران‌تر می‌کند و می‌تواند اقتصاد را تحریک کند زیرا مصرف‌کنندگان به کالاها و خدمات محلی روی می‌آورند و مشاغلی ایجاد می‌کنند که به اصلاح بازار کمک می‌کنند. از آنجایی که این چرخه اغلب اتفاق می افتد، نرخ ارز انعطاف پذیر همیشه در حال تغییر است.

  صادرات دارو با ارز دولتی چه شرایطی دارد؟

۲٫      نرخ ارز ثابت

نرخ‌های ارز ثابت توسط دولت یک کشور تعیین و نگهداری می‌شوند و در نتیجه نرخ ارز رسمی ایجاد می‌شود. این قیمت تعیین شده معمولاً در برابر یک ارز اصلی بین المللی مانند دلار آمریکا تعیین می شود.

چه عواملی بر نرخ ارز تبدیل ریال به دلار تاثیر می گذارد؟

یکی از رایج ترین سوالات در مورد نرخ ارز این است که “چرا نرخ ارز اینقدر تغییر می کند؟” این به این دلیل است که آنها به عوامل مختلفی مانند نرخ بهره، عرضه پول و ثبات مالی بستگی دارند.

روش های تبدیل ریال به دلار

در این بخش به بررسی روش های تبدیل ریال به دلار خواهیم پرداخت:

۱-تبدیل ریال به دلار در بانک محلی

بسیاری از بانک ها و اتحادیه های اعتباری ارز خارجی می فروشند. برخی از موسسات مالی ارز سفارش می دهند و به خانه مشتریان خود ارسال می کنند. این ممکن است راه خوبی برای دریافت پول مورد نیاز برای سفرتان باشد. اما اگر مجبور باشید هزینه حمل و نقل را بپردازید، ممکن است در این فرآیند پول زیادی از دست بدهید. یک راه ارزان‌تر برای دسترسی به ارز خارجی، خرید حضوری آن در شعبه بانک محلی است. ممکن است اصلاً مجبور به پرداخت نباشید. و بانک ها اغلب به بهترین نرخ های ارز دسترسی دارند.

۲-برای تبدیل ریال به دلار به دستگاه خودپرداز مراجعه کنید.

اگر ساعت های طولانی کار می کنید و هرگز نمی توانید قبل از بسته شدن بانک خود را به بانک برسانید، بهترین شرط بعدی شما این است که قبل از ترک کشور به یک دستگاه خودپرداز بروید. تا زمانی که در شبکه بانک شما باشد، هزینه کمی برای برداشت خود پرداخت خواهید کرد. همچنین می توانید بفهمید که آیا بانک شما شعبه خارجی دارد یا خیر. در این صورت، ممکن است بتوانید وجوه خود را از یکی از دستگاه های خودپرداز آنها برداشت کنید. اگر هزینه هایی برای پرداخت وجود دارد، ممکن است ایده خوبی باشد که تا جایی که می توانید در یک زمان برداشت کنید.

  فرمول محاسبه دلار به تومان

۳- دریافت چک های مسافرتی را در نظر بگیرید.

یکی دیگر از راه های تبدیل ارز، خرید چک های مسافرتی است. بیشتر چک های مسافرتی از American Express دریافت می شود، اما شما می توانید آنها را از اکثر بانک ها یا اتحادیه های اعتباری دریافت کنید. ممکن است بتوانید آنها را از بانک یا اتحادیه اعتباری خود خریداری کنید، اما احتمالاً باید هزینه کمی بپردازید. مجدداً، اگر نمی خواهید هزینه اضافی برای ارسال آنها به شما بپردازید، بهتر است به بانک بروید و آنها را بدون نسخه خریداری کنید.

۴-چک مسافرتی برای تبدیل ریال به دلار

خوبی چک های مسافرتی این است که اگر آنها را گم کنید یا شخصی آنها را بدزدد، می توانید به راحتی چک های اضافی سفارش دهید. به علاوه، هنگامی که آنها را دارید، تنها فردی هستید که می توانید آن چک ها را با ارز خارجی معامله کنید. نکته منفی این است که همه مشاغل به شما اجازه نمی دهند از آنها برای خرید استفاده کنید. بنابراین، احتمالاً باید بانکی را پیدا کنید که به شما اجازه دهد پس از رسیدن به مقصد، آنها را نقد کنید.

یک جایگزین، پیدا کردن یک کارت اعتباری سفری پیش‌پرداخت، مانند کارت‌های ارائه شده توسط American Express و MasterCard است. آنها برخی از مزایای مشابهی را ارائه می دهند که چک های مسافرتی انجام می دهند.

۵- ارز را در شعبه بانک خارجی خود خریداری کنید.

اگر مرتباً به آنجا سفر می کنید، ممکن است منطقی باشد که یک حساب بانکی در یک کشور خارجی باز کنید. اگر بانک ارز می فروشد، می توانید برای دریافت وجوه مورد نیاز تا رسیدن آن صبر کنید. اما راه اندازی یک حساب کاربری ممکن است زمان ببرد. بنابراین یا باید این کار را از قبل انجام دهید یا یک حساب باز کنید تا بتوانید بعداً در سفر بعدی خود به آن دسترسی داشته باشید.

  دلار سیاه چیست

جمع بندی

به صورت کلی روش های متعددی برای تبدیل ریال به دلار وجود دارد که در این مطلب به صورت خلاصه به آن ها اشاره کردیم. برای چک کردن نرخ ریال کشورهای عربی مانند قطر می توانید به سایت های معتبر مراجعه کنید.

 

مطالب کاربردی :

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی