خرید یا تامین ارز به دو صورت بانکی و غیر بانکی انجام می شود، که سامانه نیما ارز را به صورت غیر بانکی برای شما فراهم می کند. تامین ارز غیربانکی شیوه ای است که در آن بانک دخالتی ندارد و صرافی نقش اصلی را در این تبادل پول یا ارز ایفا می کنند. متقاضیان خرید ارز به روش غیر بانکی باید اول درخواست خود را در سامانه نیما ثبت نمایند و پس از آن از بین صرافی هایی که معرفی می شوند، بهترین گزینه ی خودتان را انتخاب کنند. سامانه “نظام یکپارچه معاملات ارزی” که به اختصار “نیما” نام گرفته است، از بهمن سال ۹۶ به صورت آزمایشی و از اردیبهشت سال۹۷ به صورت رسمی فعالیت می کند. در ادامه می خواهیم به مزایای مهم سامانه نیما و چگونگی خرید ارز از سامانه بپردازیم با ما همراه باشید.

خرید ارز توسط سامانه نیما

مزایای سامانه نیما

یکی از مزیت ها دسترسی پیدا کردن تاجران و بازرگانان، به لیست بسیار زیاد و گسترده ای از صرافی های بانکی و تضامنی است. یکی دیگر از فایده های سامانه نیما، شفافیت در خرید ارز در کشور می باشد که پیش از به صورت خیلی دقیقی انجام نشده است. همچنین سامانه نیما، دست دلالان بازار سیاه را که با نرخ خیلی بیشتر و غیر واقعی ارز را می فروختند، از این بازار کوتاه کرد و این یک مزیت مثبت است. بازرگانان و وارد کنندگانی که در زمینه کالا یا خدمات فعالیت می کنند، می توانند از بین پیشنهادات مختلف انواع صرافان بهترین گزینه خود را انتخاب بکنند. ویژگی و مزیت این سامانه این است که سامانه نیما اطلاعات بسیار زیادی از عرضه و تقاضای ارز فراهم می کند. همچنین سامانه نیما یک رقابت سالم، بین صرافی های موجود در سیستم خود ایجاد می کند. این سامانه علاوه بر پوشش نیازمندی های کلان مربوط به بازرگانی یا تجارت، قابلیت برطرف کردن نیازهای خرد و کوچک مردم مثل ارزهای درمانی و مسافرتی را دارد.

  لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی

نقش آفرینان اصلی در مبادلات ارز سامانه نیما

سیاست گذارهایی که در این زمینه فعالیت می کنند، براساس پیش بینی های خود و مصارفی، نرخ، دامنه آزادی نرخ ها و همچنین اولویت ها و سقف مصارف را برای دیگران کنترل می کنند. واسطه گرانی مانند صرافی های مختلف و بانک های گوناگون که منابع را از عرضه کنندگان به سمت متقاضیان سوق می دهند. از دیگر نقش آفرینان اصلی در سامانه نیما صادر کنندگان کالا و خدمات یا صادر کنندگان ارز مثل دولت هستند که مثلا دولت نفت یا گاز را با استفاده از سامانه نیما صادر می کند.

عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان ارز سامانه نیمایی

مراحل خرید ارز از سامانه نیما

با ورود به سامانه با انتخاب کردن، نام کاربری یا رمز عبور یا احراز هویت خود یکی حساب کاربری برای خود باز کنید. سپس تحت یک ازعناوین متقاضی ارز یا وارد کننده، سفارش دادن کالای مورد نظر خودتان را ثبت کنید. به قسمت ثبت سفارش رفته و در قسمت مالی و بانکی نوع عملیات ارزی مورد نظرتان را انتخاب بکنید و سپس خرید ارز از سیستم بانکی را انتخاب کنید. در مرحله بعدی باید به یکی از کارگروه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن و تجارت یا وزارت بهداشت مراجعه نمایید. در مرحله بعدی به بانکی که سفارش فرم خود را در آن ثبت کرده اید مراجعه کنید و اطلاعات ثبت سفارش را ارائه کنید و برای خرید کردن از سامانه نیما، سفارشی که قبلا ثبت کردید، درخواست خود را بدهید. در ادامه بانک مورد نظر از بانک مرکزی درخواست ارائه گواهی ثبت آماری از نوع نیما کرده و بعد از آن یک گواهی شامل داده های آماری دریافت می کنید. ارائه اسناد حمل به بانک عامل توسط خریدار یا وارد کننده انجام می شود. در مراحل آخر شما اسناد حمل توسط بانک عامل و منشا ارز توسط وارد کننده را ثبت می کنید. ترخیص کالا از گمرک و رفع تعهد و دریافت تضامین توسط وارد کننده انجام می شود.

  به کدام‌ یک از لوازم آرایشی و بهداشتی ارز دولتی تعلق می‌گیرد؟

مراحل خرید ارز در سامانه نیما

طراحی سامانه نیما با این هدف صورت گرفته است که متقاضیانی که خواهان خرید ارز هستند، درخواست خود را در یک بستر بسیار منسجم ارائه کنند. سامانه نیما شفافیت ارزی را در کشور بهبود بخشیده و فساد را به شکل بسیار دقیق کنترل می کند. “عرضه” و “تقاضای ارز” توسط سامانه نیما به صورت کامل و واقعی انجام می شود. با توجه به نوسانات نرخ ارز در کشور این سامانه برای واردکنندگانی که در پی یافتن ارزی متعادل هستند، مناسب می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در مورد خرید ارز از سامانه نیما در ارتباط باشید.