سامانه ارزی نیما سیستم جدید بانک مرکزی بوده که به عنوان نظام یکپارچه معاملات ارزی از سوی دولت معرفی شده است. در سیستم معاملات و خرید اسکناس نیمایی با ایجاد فضای امن و قابل اطمینان برای فروشندگان و خریداران اسکناس نیمایی انجام می شود. هم چنین این سامانه به منظور سهولت در تامین ارز نیمایی ، ایجاد فضای مناسب برای رقابت صرافی های مجاز و فعال، در راستای تامین ارز متقاضیان در کشور از روز ۲۷ فررودین ماه سال ۹۷ شروع به کار کرده است.

سامانه نظارتی خرید و فروش ارز نیمایی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی راه اندازی شده است تا نظارت کامل بر کلیه فعالیت های ارزی و تامین آن داشته باشد و سفارش های غیربانکی توسط این سامانه به راحتی انجام شود. از ویژگی های مهم سامانه ارزی نیمایی می توان به فراهم کردن فضای امن، روشن و دقیق برای فعالیت های مجاز متقاضیان خرید اسکناس نیمایی اشاره کرد هم چنین این سامانه بازار ارز را برای سیاست گذاران، مدیریت و ساماندهی می کند. با راه اندازی سامانه خرید اسکناس نیمایی دسترسی تاجران به صرافی های مجاز بانکی بیشتر از سال های قبل شده است.

خرید اسکناس نیمایی

ویژگی مهم سامانه خرید و فروش اسکناس نیمایی امنیت بالای معاملاتی آن است. امنیت بالای معاملاتی به این معنی است که تقاضا کنندگان و عرضه کنندگان ارز می توانند به راحتی درخواست فروش یا خرید اسکناس نیمایی را به صورت اینترنتی ثبت کنند و معامله ارزی خود را از طریق صرافی های مجاز و فعال در سامانه ارزی نیما انجام دهند. در سیستم سامانه ارزی نیمایی صادرکنندگان کالا نقش عرضه کنندگان را ایفا می کنند و در مقابل واردکنندگان کالا و خدمات نقش تقاضاکنندگان ارز را دارند. صرافی های بانکی نیز در این میان به عنوان واسطه گران مالی فرآیند فروش و خرید اسکناس نیمایی را تسهیل می کنند و در فضای مطمئن و امن سیستم معاملات ارزی نیمایی فعالیت خود را زیر نظر بانک مرکزی انجام می دهند.

  سامانه نیما چقدر ارز را به چرخه اقتصاد بازگرداند؟

خرید حواله نیمایی

حواله ارز نیمایی نوعی دستور پرداخت بوده که از طریق سامانه نظارتی ارز نیمایی که زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی است، انجام می شود. ارسال ارز از یک بانک به حساب شرکت یا شخص در بانک مقصد از طریق حواله های ارزی انجام می شود. بانک به درخواست مشتری یا شخصی که دارای حساب معتبر در آن بانک است، به بانک کارگزار خود که در خارج از کشور قرار دارد، دستور پرداخت حواله ارزی را صادر می کند و از بانک درخواست دارد که مبلغ حواله ارزی را به ذی نفع آن پرداخت نماید.

خرید حواله نیمایی

به طور کلی حواله های ارزی (خرید یورو و دلار) به دو گروه حواله صادره و حواله وارده تقسیم می شود. بانک ها برای بالابردن میزان امنیت نقل و انتقال حواله ارزی از قوانین و مقررات سخت و مطمئن استفاده می کنند که یکی از مهم ترین آن ها دریافت اطلاعات معتبر از اشخاص حقوقی و حقیقی است. چنان چه بخواهید از حواله ارزی استفاده نمایید می توانید با خرید اسکناس نیمایی از سامانه ارزی کشور معاملات ارزی خود را انجام دهید.

سامانه ارزی نیما در یکپارچه سازی نظام ارزی چه اثری دارد؟

یکی از مهم ترین اهداف در یکپارچه سازی نظام ارزی کشور ایجاد سامانه ارزی نیمایی است. سوال مهمی که در ذهن ایجاد می شود این است که سامانه نیما و خرید اسکناس نیمایی تا چه اندازه می تواند در یکپارچه سازی نظام ارزی کشور موثر باشد؟ کارشناسان بر این باورند که با راه اندازی این سامانه در نظام ارزی کشور نظم دهی مناسبی به اطلاعات پراکنده داده شده است. سامانه ارزی نیمایی این امکان را مهیا می کند که تمامی ورودی و خروجی ارز را به درستی شناسایی کند.

  چگونه از صرافی ملی ارز بخریم

در این سامانه اشخاص می توانند مقرون به صرفه ترین پیشنهاد تامین ارز کالای وارداتی خود را انتخاب کنند. در مرحله بعد برای پرداخت مبلغ تعیین شده، اشخاص می توانند از طریق سامانه نیما یا شعب بانک و موسسه مورد تایید بانک مرکزی به حساب صرافی مشخص شده واریز نمایند. صرافی پس از اطمینان از مبلغ واریزی به حساب خود در سامانه نیما درخواست خرید اسکناس نیمایی را تایید کرده و سایر مراحل پرداخت ارز به فروشنده را آغاز می کنند. در سامانه ارزی نیمایی امکان پرداخت الکترونیکی وجوه میان صراف و اشخاص در نظر گرفته شده است.

ویژگی های مهم سامانه ارز نیمایی

مهم ترین ویژگی سامانه ارز نیمایی ( خرید دلار ) نظم دهی و سامان دهی به اطلاعات و داده های حقیقی از تقاضا و عرضه ارز است که باعث می شود در زمان مشخص مقدار ارز مورد نیاز در اختیار بازرگانان قرار بگیرد. از دیگر ویژگی های مهم سامانه ارزی نیمایی می توان به نظم دهی و یکسان نمودن فرآیند تامین مصارف ارزی در کشور اشاره کرد. در آخر می توان به قابلیت پوشش نیازهای خرد و کلان ارزی نیز اشاره نمود که از طریق این سیستم نظارتی ارزی  در کشور می توان ارز مسافرتی یا دانشجویی و حتی ارز دارویی را تامین کرد.

سامانه نیما دسترسی بازرگانان را به صرافی های تضامنی و بانکی راحت کرده است و با وجود این سیستم در میان این صرافی ها رقابت سالم به وجود آمده است. برای تامین ارز مورد نیاز از طریق سامانه ارزی نیمایی می توانید با مراجعه به سامانه جامع خرید اسکناس نیمایی سفارش خود را جهت تامین ارز مورد نیاز در بخش مربوطه ثبت نمایید. سفارش شما پس از بررسی های لازم در سیستم نظارتی ارز نیمایی انجام می شود.

  خرید ارز از سامانه نیما

در این میان نکات مهمی در رابطه با سیستم خرید اسکناس نیمایی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است. در سامانه ارز نیمایی طبق قوانین و مقررات بانک مرکزی کلیه بانک ها می توانند حواله ارزی را از سوی بانک خود ایجاد کنند. آن ها می توانند با دریافت تعهد از واردکنندگان کالا و تشکیل پرونده برای آن ها مقدار ارز مورد نیاز آن ها را در سامانه نیما ثبت و اقدامات لازم را برای دریافت حواله ارز از طریق صرافی های مجاز در این سیستم انجام دهند. هم چنین کلیه صادرکنندگان کالا وظیفه دارند مقدار ارز به دست آمده از صادرات کالاهای خود را به بانک و صرافی های مجاز در سطح کشور بفروشند.