در این نوشتار به مبحث دلار سنا چیست خواهیم پرداخت. در واقع سنا کوتاه شده اصطلاح “سامانه نظارت ارزی ” است. در این سامانه که تحت نظارت بانک مرکزی است مقصودش اعلام متوسط قیمت دلار تجارت شده در صرافی ها است این سامانه در حقیقت یک سایتی است که با مراجعه به آن می توانید قیمت میانگین ارز را بفهمید. به طور معمول قیمت درج شده در این سایت کمی کمتر از مبلغی است که دلار در بازار آزاد تجارت می شود.

دلار سنا چیست

در حقیقت سنا یک سامانه ای است که بانک مرکزی به منظور ثبت متوسط بهای دلار در صرافی ها تاسیس کرده است. این سامانه به شکل اینترنتی میانگین بهای ارز در بازار آزاد را در ساعت های متفاوت درج می کند. یکی از سوالاتی که به ذهن کاربران خطور می کند این است که دلیل تفاوت قیمتی که برای دلار در سایت سنا درج شده با چیزی که در بازارهای آزاد وجود دارد چیست؟
باید بدانید که قیمت ارزی که در سامانه سنا درج می گردد پایین تر از نرخ دلار در بازار آزاد است.
کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده هستند که صرافان برای درج قیمت های حقیقی در سایت سنا احتیاط می کنند. باید بگوییم معطوف کردن قیمت در یک بازار گسترده کار بسیار سختی است. در کشورهای دیگر نیز قیمت دلار و سایر ارزها را در بازار آزاد با اتکا به بورس دلار مشخص می سازند.
اکنون چنان چه در سامانه سنا به آدرس www.sanarate.ir رجوع کنیم، در دو نمودار کلی به شکل روزانه قیمت ها ثبت می شود :
جدول نخست که با تیتر متوسط موزون سنا تعیین شده، به مبادله ارز در صرافی ها که اغلب به نرخ بازار آزاد نزدیک است، وابسته می شود.
همان گونه که اطلاع دارید مقصود از دلار نیما در حقیقت حواله دلار نیمایی است که در حال حاضر تقریبا ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان با نرخ اسکناس دلار فرق دارد.
نمودار تغییرات این نمونه ارز در سامانه ثنا، قسمت پایین نمودار اعلام تغییرات روزانه قیمت اسکناس دلار با عنوان گزارش معاملات ارز در سایت نیما قرار دارد.

  ارز نیمایی برای واردات به چه صورت است؟

مطلب پیشنهادی : خرید دلار 

حواله دلار نیمایی معمولا برای تبادلات ارز در سایر کشورها و در زمینه صادرات و واردات استفاده می شود افزون بر این که اساس سیاست گذاری های بازارهای کالایی مسئولان در بازار ایران هم در حقیقت همین قیمت است.

چه کسانی می توانند ارز سنا تهیه کنند

همان گونه که بیان شد دلار سنا یعنی متوسط قیمت خرید و فروش صرافان. بدین گونه دلار سنا به فروش صرافان مرتبط است و از آنجا به مصرف‌کنندگان اختصاص می یابد. در سالیان گذشته درخواست کنندگان می توانستند در این سایت ثبت نام کرده و با دادن کد ملی خود نهایتا تا ۲۲۰۰ دلار به عنوان سهمیه ارز سالیانه بگیرند. این اشخاص باید فقط در یک تجارت آن را می گرفتند و در صورتی که در یک نوبت عدد پایین تری برای مثال ۲۰۰ دلار از سهمیه خود را می خریدند، دوباره نمی توانستند ۲ هزار دلار دیگر را دریافت کنند. این اشخاص معمولا درخواست کنندگان ارز مسافرتی بودند.

قیمت ارز سنا

قیمت دلار سنا را می توان در سامانه www.sanarate.ir مشاهده کرد. با وارد شدن به این سامانه، با سه جدول و یا نمودار برخورد می کنیم. در جدول اول، قیمت آنی سنا برای یورو و دلار ثبت شده است. در جدول دوم، نرخ برای سایر ارزها ثبت شده‌ است. گستره این ارزها بسیار زیاد است و شامل پول کشورهای چین، هند، ترکیه، روسیه و سایر کشورها می شود. در جدول بعدی قیمت حواله های ارزی ثبت شده است.

چه کسانی می توانند ارز سنا تهیه کنند

از کجا می توان دلار سنا را خریداری کرد

در ادامه مبحث دلار سنا چیست باید بگوییم به فروش رساندن ارز در سایت سنا تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی صورت می پذیرد. سایت سنا ( سامانه نظارت ارز ) صفحه ای برای خرید و فروش روزانه ارزی صرافان در کشور است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی همه صرافان قانونی و فعال در کشور را ملزم کرده است که همه خریدوفروش ارزی خود را در این سایت به شکل روزانه درج نمایند. علت اصلی تشکیل این سایت پیشگیری از بروز نوسانات ارزی در کشور و نظم دهی به تجارت های ارزی است.
فروش ارز در سایت سنا مطابق با قوانین و مقرراتی که به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی به صرافان عرضه شده است، صورت می پذیرد. اگر صرافان مجاز در کشور تخطی داشته باشند یا از ثبت اطلاعات و تجارت ارزی خود در این سایت اجتناب ورزند، بانک مرکزی جمهوری اسلامی با آن ها برخورد قاطعی خواهد داشت. در سال های اخیر به علت نوسانات زیادی که در بازار تجارت ارز در کشور وجود داشته، بانک مرکزی به منظور برقراری آرامش در این بازار اقدام به طراحی سایتی به اسم سنا کرده است.
سایت سنا به منظور تسکین دادن به فضا و مراقبت بر امور ارزی صرافان در سراسر کشور نمود. تمامی صرافان قانونی بایستی در ساعت های معین شده ای قیمت خرید و فروش ارزی خود را معین سازند و به صورت اینترنتی در سایت سنا ثبت کنند. سایت نظارت ارز کشور با شمارش دقیق متوسط وزنی قیمت فروش و خرید ارز، همه ارزهای مورد خرید و فروش را ارزیابی و در سایت نشان می دهند. از مزیت های تشکیل سایت سنا در کشور این است که می توان تغییرات ارزی کشور را که در مدت یک ماه صورت پذیرفته است، دید.

  چند یورو می توان از کشور خارج کرد

مطلب پیشنهادی : خرید یورو

در نوشتار بالا به موضوع دلار سنا چیست پرداختیم. برای آن که بتوانید در بازار آزاد به معاملات ارز مشغول شوید باید بدانید که دلار سنا چیست و چه کاربردی دارد. موفقیت در معاملات دلار بسیار مهم است به همین دلیل خریداران باید پیش از خرید دلار به سامانه مراجعه کنند و از قیمت ها مطلع شوند.