نرخ ارز عددی است که ارزش پول یک کشور را بر اساس ارز یا پول یک کشور خارجی در یک زمان مشخص نشان می دهد. ارز دانشجویی در واقع یک سهمیه ارزی است، که دولت ایران در اختیار دانشجویانی که شاغل به تحصیل به صورت تمام وقت در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج ازکشور هستند، می دهد. لازم است که دانشجویان متقاضی ارزش دانشجویی هستند، حتما مقدار ارز مورد نیاز خود را طبق قیمت به تصویب رسیده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت نمایند. ارز دانشجویی به دانشجویان غیر بورسیه ایرانی که مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خارج هستند، تعلق می گیرد. برای دانشجویانی متقاضی دریافت ارز دانشجویی هستند فقط ۲ بار درسال به یک آن ها ارز داده می شود. دانشجویانی که برای فرصت مطالعاتی کمتر از ۶ ماه به خارج از کشور می روند، هیچ ارز دانشجویی دریافت نمی کنند. شما چقدر با ارز دانشجویی و نحوه دریافت آن آشنا هستید؟ چه مدارکی برای گرفتن ارز دانشجویی مورد نیاز است؟ در ادامه قصد داریم در مورد شرایط و نحوه دریافت ارز دانشجویی صحبت کنیم با ما همراه باشید.

شرایط و نحوه دریافت ارز دانشجویی به چه صورت است؟

برای دریافت ارز دانشجویی چه مواردی لازم است؟

یکی از مهمترین شرط ها برای دریافت ارز دانشجویی از صرافی، متقاضیان و کسانی که خواهان دریافت هستند این است که باید حتما در یک دانشگاه مشغول تحصیل باشند یا پذیرش یک دانشگاه را داشته باشند. البته دانشگاه مورد نظر شما باید حتما توسط “اداره کل امور دانش آموختگان وزارت علوم ایران” به عنوان یک دانشگاه با اعتبار ارزیابی شده باشد. بنابراین متقاضی هایی که دانشگاه آن ها در لیست ارزیابی شده های وزارت علوم نباشند، ارز دانشجویی دریافت نمی کنند. موارد بسیاری اتفاق افتاده است که دانشگاه مورد نظر دانشجو در لیست تایید شده دانشگاه های وزارت علوم نباشد. متاسفانه بدی این نوع دانشگاه ها این است که حتی در صورت عدم دریافت ارز دانشجویی و فارغ التحصیلی آن شخص، آن دانشگاه مورد تایید وزارت علوم قرار نمی گیرد. بنابراین دانشجویان باید قبل از هر اقدامی که لازم است، لیست دانشگاه های وزارت علوم را ببینند.

  ارز دانشجویی چیست؟

برای دریافت ارز دانشجویی چه مواردی لازم است

مدارک مهم برای دریافت ارز دانشجویی

در اولین گام شما باید به سامانه دریافت ارز رفته و در این سامانه ثبت نام بکنید. باید حد نصاب یکی از آزمون های زبان خارجی وزارت علوم مثل آزمون آیلتس، تافل، MSRT و TOLIMO را داشته باشند. اصل پذیرش قطعی و غیر مشروط از یکی از دانشگاه خارجی مورد تاید وزارت علوم را داشته باشد. برای دانشجویان که پسر هستند، داشتن برگه معافیت تحصیلی یا کارت پایان خدمت اجباری است. دانشجویان که مشغول تحصیل در آمریکا باید گواهی ویزای I20 یا F1 را حتما ارائه بدهند. گواهی اشتغال به تحصیل مورد تایید سفارت ایران در کشور مورد نظر که در سامانه تاک وزارت خارجه تایید شده نیز حتما ضروری است. علاوه بر این مدارک، صفحه ابتدایی گذرنامه متقاضی یا دانشجو ، ارائه کردن آخرین مهر ورود و خروج از ایران و اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی از مدارک دریافت ارز دانشجویی است.

چه مقدار ارز دانشجویی به دانشجویان تعلق می گیرد؟

طبق آخرین مصوبه مبلغی که توسط بانک مرکزی برای ارز دانشجویی سال ۱۳۹۹ در نظر گرفته شده است، حداکثر ۱۵۰۰۰ دلار یا معادل همین مبلغ در سایر ارزها، برای شهریه دانشگاه در نظر گرفته شده است. به دلیل تغییراتی پیش بینی نشده قیمت ارز دانشجویی، این قیمت ها مدام در حال تغییر هستند. شما قبل از هر اقدامی آخرین تحولات نرخ ارز دانشجویی اطلاعات و اخبار را از سایت بانک مرکزی مشاهده کنید.

چه مقدار ارز دانشجویی به دانشجویان تعلق می گیرد؟

جمع بندی

ارز دانشجویی به کسانی که متقاضی تحصیل و دریافت مدرک دکتری یا کارشناسی در کشور خارجی را دارند داده می شود. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که دانشگاه مورد نظر شما حتما در لیست وزارت علوم قرار گرفته است باید به گروه بندی وزارت علوم مراجعه فرمایید. مهمترین نکته در مورد ارز دانشجویی این است که ارز دانشجویی به دانشجویان نیمه وقت تعلق نمی گیرد و مقدار آن برای هر دانشجویی متفاوت است. وضعیت رد شدن یا قبول درخواست دانشجو یا متقاضی صرفا از طریق پست الکترونیکی به آن ها اعلام می گردد. تامین و پرداخت ارز دانشجویی، صرفا بر اساس نرخ درج شده در سامانه معاملات الکتریکی ارز انجام می گیرد. به کسانی که بورسیه را به طور کامل دریافت کرده اند، مقدار مشخصی ارز دانشجویی داده می شود که نیازی به گذاشتن وثیقه نیز ندارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با مشاورین ما در ارتباط باشید.

  شرایط و نحوه دریافت ارز مسافرتی