فروش ارز در سامانه سنا تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام می شود. سامانه سنا ( سامانه نظارت ارز ) درگاهی برای معاملات روزانه ارزی صرافی ها در کشور است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی تمامی صرافی های مجاز و فعال در کشور را موظف کرده است که تمامی معامله های ارزی (قیمت دلار) خود را در این سامانه به صورت روزانه ثبت کنند. دلیل اصلی ایجاد این سامانه جلوگیری از ایجاد نوسانات ارزی در کشور و ساماندهی به معامله های ارزی است.

فروش ارز در سامانه سنا براساس قوانین و مقرراتی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی به صرافی ها ارائه شده است انجام می شود. چنان چه صرافی های مجاز در کشور تخلفی داشته باشند یا از درج اطلاعات و معاملات ارزی خود در این سامانه امتناع کنند، با برخورد قاطع بانک مرکزی جمهوری اسلامی رو به رو خواهند شد. در این سال ها به دلیل نوسانات بسیار در بازار خرید و فروش ارز در کشور، بانک مرکزی برای ایجاد آرامش در این بازار تصمیم به طراحی سامانه ای به نام سنا کرده است.

فروش ارز در سامانه سنا

سامانه سنا جهت آرام کردن فضا و نظارت بر فعالیت های ارزی صرافی ها در کشور نمود.کلیه صرافی های مجاز باید در ساعات مشخص نرخ خرید و فروش ارزی خود را مشخص کنند و به صورت آنلاین در سامانه سنا ثبت نمایند. سامانه نظارت ارز کشور با محاسبه دقیق میانگین وزنی نرخ فروش و خرید ارز، تمامی ارزهای مورد معامله را بررسی و در سامانه به نمایش می گذارد. از مزایای ایجاد سامانه سنا در کشور این است که می توان نوسانات ارزی کشور را که در طول یک ماه انجام گرفته است مشاهده کرد.

  برای سرمایه گذاری چه ارزی بخریم

با بررسی نمودارهای موجود در این سامانه معتبر ارزی می توان تصمیم مناسبی برای خرید و فروش ارز در سامانه سنا اتخاذ کرد. در ادامه به بررسی بیشتر در زمینه خرید ارز از سامانه سنا و نحوه دریافت و فروش ارز در این سامانه می پردازیم و نظر کارشناسان و مشاورین را بررسی خواهیم کرد.

خرید ارز از سامانه سنا

خرید ارز ( خرید یورو و دلار ) از سامانه سنا به راحتی و با امنیت کامل انجام می شود زیرا تمامی فعالیت های صورت گرفته در این سامانه زیر نظر بانک مرکزی کشور با رعایت قوانین و مقررات لازم انجام می شود. از مزایای مهم راه اندازی سامانه نظارت ارز کشور ( سنا ) می توان به دسترسی آنلاین به حساب های بانکی، خرید و فروش آنلاین ارز، حسابرسی کامل، خزانه داری، اطلاع از قیمت روز ارز اشاره کرد.

صرافی ها می توانند از طریق سامانه سنا علاوه بر گرفتن قیمت ارز تمام شده، سود و زیان معامله های ارزی خود را کامل مشاهده کنند و عملیات برداشت و واریز به حساب خود را از طریق سامانه نظارتی ارزی کشور با اتصال به حساب خود در امنیت کامل انجام دهند. تمامی اطلاعات وارد شده به این سامانه نظارتی ارزی نزد بانک مرکزی محفوظ می ماند و کاربران این سامانه نباید نگران وارد کردن اطلاعات لازم در سامانه سنا باشند.

خرید ارز از سامانه سنا

به گزارش اقتصاد نیوز، طبق اعلام رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی صرافی های فعال و مجاز در کشور برای خرید و فروش ارز در سامانه سنا باید میانگین وزن نرخ خرید و فروش ارز معامله ای خود را که در طول روز از ساعت ۸ الی ۱۸ انجام داده اند را براساس آخرین اطلاعات و آمارهای معاملات ارزی در این سامانه ثبت کنند. چنان چه از سوی بازرسان بانک مرکزی تخلفی از صرافی های مجاز کشور دیده شود به سرعت برخورد قانونی می شود.

  آیا ارز نیمایی به ایرلاین‌های تعلق می‌گیرد؟

نحوه دریافت و فروش ارز در سامانه سنا

خرید و فروش ارز در سامانه سنا به صورت آنلاین یکی از بخش های مهم و شلوغ و جذاب این سامانه نظارتی است. بیشتر مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند برای خرید ارز به صرافی های مجاز در سراسر کشور مراجعه می کنند. نحوع دریافت و فروش ارز در سامانه سنا به این صورت است درخواست و اطلاعات شخصی و میزان ارز مورد نیاز را در سامانه ثبت می نماید.

سامانه نظارتی ارز کشور درخواست مشتری را به بانک مرکزی ارسال می کند و پس از بررسی درخواست توسط بانک مرکزی و گذراندن مراحل راستی آزمایی با سازمان ثبت احوال کشور، به مشتری از طریق ارسال کد رهگیری گفته می شود که از کدام صرافی می تواند ارز درخواستی خود را دریافت نماید. از طرف دیگر این سامانه به صرافی اعلام می کند که فروش ارز به فرد مورد نظر مانعی ندارد.

نحوه دریافت و فروش ارز در سامانه سنا

افراد می توانند با مراجعه به صرافی مشخص شده از سوی بانک مرکزی مبلغ مورد نیاز را به صراف پرداخت کنند. مبلغ واریزی را می توان از طریق کارت بانکی به حساب صرافی واریز کرد. این سوال برای اکثر افراد مطرح می شود که چرا با وجود خرید آنلاین ارز از سامانه نظارتی ارزی کشور باید فرد شخصا به صرافی مراجعه کند؟ پاسخ این سوال این است که برای تحویل ارز دولتی به افراد باید اطلاعات ارائه شده توسط فرد برابر اصل باشد.

نحوه دریافت و فروش ارز در سامانه سنا به افراد با دقت و حساسیت بالا و هدایت شده به سوی صرافی های فعال و مجاز انجام می شود، دلیل اصلی این کار این است که یک صرافی بیکار و دیگری پرکار نباشد و همه آن ها معاملات ارزی تقریبا یکسانی داشته باشند. قوانین و مقررات موجود در سامانه نظارت ارز کشور به این صورت است که باید مبدا و مقصد خرید و فروش ارز در سامانه سنا مشخص باشد، این نرم افزار براساس این قوانین و مقررات مورد نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی تهیه و طراحی شده است. خریدار و فروشنده در این سامانه باید اطلاعات کامل و مورد نیاز را وارد سیستم کنند.

  چگونه ارز صادرات خود را در سناریت بفروشیم؟

نرخ ارزهای معتبر را می توان روزانه در سامانه خرید و فروش آنلاین ارز سنا بانک مرکزی جمهوری اسلامی مشاهده کرد. در این سامانه تمامی فعالیت ها و معاملات ارزی به صورت جدول و نمودار برای کاربران نمایش داده می شود. بانک مرکزی تمامی تراکنش های صرافی های مجاز و ثبت شده در این سامانه را به صورت روزانه و لحظه ای بررسی می کند تا مشکلاتی از قبیل پولشویی در زمان خرید و فروش ارز میان مشتری و صرافی ایجاد نشود.