واردات و تجارت کالا همیشه به عنوان یکی از راه های اصلی و مهم کسب سود در جوامع مختلف مطرح می شود. دو پایه اصلی تجارت در کشور را واردات و صادرات تشکیل می دهند که هر یک از آن ها با گذراندن مراحل خاص در کشور انجام می شوند. قوانین واردات ارز آزاد یکی از مباحث مهمی است که امروزه بیشتر از گذشته به آن پرداخته می شود. صادرات به زبان ساده یعنی تعویض کالای داخلی با ارز است و در مقابل واردات تهیه کالای خارجی با ارز است. با توجه به چند نرخی شدن قیمت ارز در کشور، در میان مردم و صرافی ها خرید و فروش ارز به صورت آزاد انجام می شود. نرخ ارز آزاد با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی در دنیا و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرایط اقتصادی داخلی کشور تعیین می شود.

قوانین واردات ارز آزاد

 

قوانین واردات ارز آزاد در کشور برای افراد بدون محدودیت و با رعایت قوانی و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام می شود. به گزارش خبرگزاری ایسنا شورای عالی هماهنگی اقتصادی در کشور در مورد قوانین واردات ارز آزاد با هماهنگی با بانک مرکزی و ستاد مبارزه با کالای قاچاق ارز و کالا، بیان کرده است که هر شخص حقوقی و حقیقی تنها با رعایت مقررات بیان شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می تواند ارز آزاد را وارد کشور کند.

سیستم تامین ارز برای واردات کالا از یک طرف فعالیت صرافی ها و بانک های مورد نظر سامانه نیما را بیشتر کرده و از سوی دیگر آزادی عمل بیشتری به فعالیت بهتر تاجران و بازرگانان برای تهیه مقدار ارز مورد نیاز به آن ها داده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق سامانه نیما و قوانین خرید و فروش ارز نیمایی بپردازیم.

  نحوه دریافت ارز مسافرتی عراق چگونه است؟

قوانین ارز نیمایی

در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت ارز در کشور و وجود نوسانات قیمت در بازار خرید و فروش ارز، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام به طراحی سیستم نظام یکپارچه معاملات ارزی در کشور کرد و نام آن را سامانه نیما گذاشت. نوسانات موجود در بازار ارز مشکلات زیادی را برای واردکنندگان و صادرکنندگان کالا در کشور ایجاد کرد و اکثر معاملات تجاری آن ها تحت تاثیر این نوسانات ارز قرار گرفت. دولت برای سر و سامان بخشیدن به این وضعیت و جلوگیری از سردرگرمی تاجران برای تامین ارز مورد نیاز خود سیستم کنترل ارزی نیما را راه اندازی کرد.

قوانین ارز نیمایی

این سیستم در واقع سامانه ای اینترنتی برای تامین و مبادله ارز در کشور محسوب می شود. آن دسته از افرادی که قصد خرید ارز نیمایی از سامانه نیما را دارند می توانند درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند و پس از بررسی از سوی بازرسان و کارشناسان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تایید درخواست آن ها، به صرافی و بانک های مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معرفی می شوند و به درخواست آن ها پاسخ داده می شود.

امنیت معاملاتی در سیستم ارز نیمایی بالاست و خریداران و فروشندگان ارز در این سامانه می توانند با توجه به قوانین خرید و فروش ارز نیمایی ( خرید یورو ) درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایند و معامله ارزی آن ها از طریق صرافی های رسمی و فعال در سامانه نیما انجام می شود.

معامله در سامانه نیما چگونه انجام می شود؟ برای تامین ارز مورد نیاز جهت واردات و صادرات کالا و خدمات می توانید از طریق سامانه نیما اقدام نمایید. پس از وارد کردن اطلاعات خود در این سامانه درخواست خود را ثبت کنید، با بررسی های انجام گرفته از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از تایید از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ثبت درخواست بازرگانان و تاجران در سیستم نیما، به صرافی های فعال در سامانه نظام یکپارچه معامالات ارزی کشور معرفی می شوند تا به آن ها مقدار ارز مورد نیاز داده شود.

  ارز دانشجویی به چه کسانی تعلق می گیرد

قوانین ارز نیمایی

 

 نحوه معامله در سامانه نیما چگونه است؟

اگر می خواهید ارز (خرید دلار) مورد نیاز خود را جهت واردات و صادرات کالا و خدمات در کشور تامین کنید باید از طریق سامانه ارزی نیما اقدام نمایید. سامانه نیما قوانین و مقررات خاص خود را برای ثبت درخواست عرضه کننده و تقاضا کننده دارد و با توجه به این قوانین می توانید ارز مورد نیاز خود را از بانک یا صرفی فعال و مجاز در سامانه نیما دریافت نمایید. با ثبت سفارش شما در سامانه ارزی نیمایی، فروشندگان ارز ثبت سفارش شما را مشاهده می کنند. در تامین ارز نیمایی صرافی ها به عنوان واسطه های اصلی در این سامانه حضور دارند که فعالیت خود را زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طبق مقررات و قوانین موجود در سامانه یکپارچه سازی معاملات ارزی در کشور انجام می دهند.

سامانه نیما پیوندی میان دو سامانه جامع سنا که شامل صرافانی است که درخواست های موجود در فروش و خرید ارز را مشاهده می کنند و تجارت  که شامل تاجرانی است که در آن سفارشات ارزی خود را ثبت می کنند، است. از مزایای مهم معامله ارز در سامانه خرید و فروش ارزی نیما می توان به رقابت سالم میان خریداران و فروشندگان ارز، یکسان سازی نرخ ارز و تامین ارز مورد نیاز خریداران و ساماندهی و هدفمند کردن بازار ارز اشاره کرد. در رابطه با سیستم نظام یکپارچه معاملات ارزی کشور دو نکته مهم حائز اهمیت است.

طبق قوانین و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که بانک ها می توانند حواله ارزی را از سمت خود بانک ایجاد کنند. آن ها با تشکیل پرونده و دریافت اطلاعات لازم و تعهد از وازدکنندگان کالا و خدمات می توانند خود درخواست ارز آن ها را به صورت حواله در سامانه نیما و حواله ارز از صرافی ها دریافت نمایند. نکته مهم دیگر این است که تمام صادرکنندگان کالا موظف اند که ارز به دست امده از صادرات کالای خود را از طریق سامانه نیما به صرافی و بانک بفروشند. صادرکننده ها  می توانند ارز به دست آمده از صادرات خود را که صرف واردات کالا خود یا پرداخت بدهی های ارزی یا سپرده های خود کرده اند را به سامانه نیما وارد نکنند و آن ها را به این سامانه نفروشند.

  چگونه ارز صادرات خود را در سناریت بفروشیم؟