لیست کالاهایی که مشمول ارز نیمایی هستند در سه بخش جداگانه اولویت بندی شده است، کالاهای اساسی، کالاهای واسطه ای و کالاهای مصرفی. فراهم نمودن ارز کالاهای اساسی، از درآمدهای حاصل از فروش نفت است. این کالاها عبارت است از گندم، روغن، برنج و علوف دامی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی و تخصیص یارانه ۴۰۰ تومانی فراهم می گردند. بدین ترتیب قیمت دلار تمام شده برای این اقلام ۳۸۰۰ تومان خواهد بود.

لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی

کالاهای واسطه ای نیز مشمول این طرح هستند که فراهم کردن ارز این کالاها از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنیاست. این کالاها عبارت است از: مواد اولیه، ابزارآلات خطوط تولید و غیره. ارز مورد نیاز این اقلام در درگاه نیما ارائه می گردد و ارز آن ها به این واسطه تامین می شود. این اقلام نیز با دلار ۴۲۰۰ تومانی اعتبارشان فراهم خواهد شد.

کالاهای مصرفی نیز مشمول ارز نیمایی هستند. اعتبار این گروه از محل درآمدهای ارزی تولید شده از صادرات اقلامی که نیازی به عرضه ارز در درگاه نیما ندارند، فراهم می گردد. این اقلام نیز با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین اعتبار می شوند مضاف بر این که به قیمت اظهارنامه صادراتی نیز نیاز خواهد بود.

روند تعلق گیری ارز نیمایی مجددا بازنگری شده است. از آن جایی که واردات اقلام ضروری توسط دولتمردان و با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت می گرفت، این امر محدودیت هایی را به دنبال داشت، بنابراین مسئولین تصمیم گرفتند بازار دوم یا همان درگاه نیما را طراحی نمایند. این درگاه، سامانه ی یکدست ارزی محسوب می شود که افراد صادرکننده و همچنین افراد وارد کننده در یک فضای الکترونیکی به خرید و فروش ارز مشغول هستند.

  نحوه فروش دلار در بازار آزاد

طبق تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر مدیریت منابع و مصارف ارزی باعث شد تا دولت اقدام به واردات کالا نماید. نتایج حاصل از این تصمیم آن بود که لیست موارد وارداتی ممنوع و همچنین کالاهای اولویت بندی شده انتشار پیدا کرد. سیاست های خاصی در این زمینه مبنی بر ممانعت از واردات بعضی از کالاها و طولانی تر شدن لیست اقلام ممنوعه گرفته شد. ارز نیمایی به کالاهای به خصوصی که پیش از این ذکر شد تعلق می گیرد. برای تهیه ارز نیمایی می توان به درگاه نیما مراجعه نمود.

لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی سال ۹۸

روند تخصیص ارز نیمایی ( خرید یورو و دلار) هر ساله تغییراتی را به خود می بیند. لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی توسط بانک مرکزی اعلام می شود. مسئولین مربوطه روند تامین ارز گروه های کالایی را معین نمودند. همچنین در این لیست می توان شرط های اکمال پروسه های تجاری و ترخیص اقلام ممنوعه وارداتی را تعیین کرد.

به منظور مدیریت بازار ۵۵۰ رده فهرست که کدهای جدید را نیز در بر می گیرد در سامانه نیما درج شده و برای فراهم شدن اعتبار ارز آن ها درخواست شده است. برخی از کالاهایی که مشمول ارز نیمایی خواهند شد، اقلامی از داروها و تجهیزات پزشکی هستند که این امر نیز منوط بر تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی طبق بخشنامه جدید در سه گروه اقلام اول، دوم و چهارم تعریف شده است. ارز نیمایی نیز بر همان اساس به آن ها تعلق خواهد گرفت.

لیست کالاهای مشمول ارز مبادله ای سال ۹۸

طبق بخشنامه ای که به تازگی اعلام شده دولت به منظور نظم دهی به بازار، ارز مبادله ای صرافی به برخی از کالا ها را تخصیص داد. این کالاها عبارت است از: کره، شکر خام، برنج، آب پنیر، ماست، روغن خام دانه پنبه، تراکتور، ابریشم خام و غیره هستند.

  ممنوعیت ها و جریمه های ارزی

به نقل از خبرگزاری فارس، معاون اول رئیس جمهور در راستای اجرای دستورات رئیس جمهور در جهت نظم دهی به بازار ارز و همچنین به منظور حمایت از تولید داخلی، بخشنامه ای جهت اجرا به تمام دستگاه های اجرایی اعم از بانک ها، موسسات اعتباری، موسسات عمومی غیر دولتی و سازمان های انقلاب اسلامی اعلام نمود.