بر اساس مصوبه بانک مرکزی ، افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند ، در صورت واجد شرایط بودن برای دریافت ارز مسافرتی ، می توانند سالی یک بار ارز به قیمت مصوب بازار ارز دریافت کنند. به طور کلی ، مسافرانی که قصد خروج از کشور را از طریق هوایی و پرهزینه دارند ، می توانند جهت کاهش هزینه و به عنوان کمک ، ارزی تحت عنوان ارز مسافرتی را دریافت نمایند. این مدل ارز ، تمام تحت نظر بانک مرکزی کشور تحویل داده شده و نرخ مشخصی ندارد ؛ مطابق با قیمت روز ارز تعیین شده و تحویل مسافران داده می شود. در این مقاله ، قصد داریم تا در مورد ارز مسافرتی و مدارک لازم برای گرفتن ارز مسافرتی صحبت کنیم. این ارز ، مشمول مالیات نیز می شود ؛ بنابراین ممکن است کمی تغییرات در نرخ آن ایجاد شود. با توجه به با ارزش و به صرفه بودن نرخ این ارز ، طرفداران بسیاری در بین مسافران گوناگون دارد. جهت رزرو آن ، می توانید به وب سایتی که در ادامه مطلب اشاره می کنیم مراجعه نمایید.

روش دریافت ارز مسافرتی

بر اساس مصوبه بانک مرکزی ، مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند می توانند ارز مسافرتی داشته باشند. بر اساس آخرین مصوبه بانک مرکزی که در اول مرداد ماه سال جاری منتشر شد ، تامین و پرداخت ارز مسافرتی به صورت قبض برای مسافران و با نرخ مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) برای کشورهای دارای ویزا ۵۰۰ یورو یا معادل آن با سایر ارزها و برای کشورهایی که نیاز به ویزا ندارند ؛ ۳۰۰ یورو یا معادل آن با سایر ارزها می باشد. برای دریافت این ارز ، لازم است ابتدا اطلاعات هویتی و درخواست خرید ارز را در سامانه آنلاین بازار ارز ایران به نشانی https://my.ice.ir/ ارسال کنید. روش دریافت ارز مسافرتی بسیار ساده بوده و کافیست تا در وب سایت اشاره شده ثبت نام نمایید. در صورت واجد شرایط بودن خرید ارز بر اساس مقررات بانک مرکزی ، سامانه لیست نزدیکترین صرافی ها را نمایش می دهد و پس از انتخاب صرافی توسط متقاضی ، اطلاعات درخواست به صرافی منتخب ارسال می شود و متقاضی می تواند به صرافی مراجعه کند.

  معاملات ارزی چیست

برای دریافت ارز مسافرتی چه مدارکی لازم است ؟

پس از ثبت نام و نشانی و دریافت تاریخ تحویل ارز ، می توانید در زمان مقرر ارز مورد نیاز خود را با کارت شناسایی ملی خریداری کنید. برای دریافت ارز مسافرتی چه مدارکی لازم است ؟ مدارک مورد نیاز جهت بارگذاری در سامانه و مراجعه به بانک جهت ارسال درخواست خرید ارز مسافرتی شامل ؛ گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران (با حداقل ۶ ماه اعتبار) ، بلیط هواپیما (یک یا دو نفره) ، کاغذی یا الکترونیکی (کاغذی با مهر آژانس هواپیمایی) ، ویزای کشور مقصد (برای کشورهای نیازمند ویزا) ، گذرنامه ، پرداخت رسید خروج از کشور ، کارت بانکی به نام متقاضی ، شماره تلفن همراه به نام متقاضی و آدرس کامل و کد پستی که این مدارک و اطلاعات باید برای نظارت بازرسان بانک به بانک ارائه شود. متقاضی می تواند پس از تکمیل فرم ، پرداخت معادل ریالی و درج مهر ارز مسافرتی پرداخت شده در تاریخ گذرنامه ، ارز درخواستی و رسید آن را از بانک دریافت کند. 

نرخ ارز مسافرتی 

تعیین قیمت ارز مسافرتی به صورت نرخ ثابت امکان پذیر نیست و متقاضیان ارز مسافرتی ، باید در زمان پرداخت با مراجعه به سامانه مبادلات ملی ایران به آدرس https://mex.co.ir/ ، نرخ ارز مسافرتی را محاسبه کنند. نرخ ارز مسافرتی برای اشخاصی که قصد سفر‌به کشور های مشمول ویزا را دارند ؛ ۵۰۰ یورو یا معادل آن با ارز های دیگری مانند دلار می باشد و برای افرادی که قصد سفر به کشورهای بدون ویزا را دارند ؛ ۳۰۰ یورو یا معادل آن با ارز های دیگر مانند دلار می باشد. مسافران ، می توانند از صرافی های معتبر و مجاز ، تا حدود ۲ هزار یورو با نرخ آزاد و توافقی را دریافت نمایند. جهت ثبت درخواست و دریافت ارز مسافرتی ، می‌ توانید به وب سایت بازار متشکل ارزی به نشانی https://my.ice.ir مراجعه نمایید.  این درگاه ، اکثر فرآیند ها و روش های یافتن صرافی معتبر و انجام کارهای روتین را ساده کرده است. اکثر صرافی های تحت نظر بانک مرکزی ، ارز های خود را به صورت یورو ، دلار و پوند عرضه می کنند.

  چه چیزی قیمت دلار را تعیین می کند

مدارک ضروری سفر های بین المللی

سالانه ۶۰ هزار مسافری که توسط مقامات مهاجرت به مقصد یا نقاط انتقال بازمی گردند ، شرایط استرس زا و خسته کننده ای را برای مسافران ایجاد می کنند. آنها همچنین برای خطوط هوایی جهان ، مبلغ قابل توجهی را به عنوان جریمه تحمیل می کنند. بسیار مهم است که برای سفر خود ، به خوبی آماده باشید و مطمئن شوید که مدارک ضروری سفر های بین المللی را در اختیار دارید ؛ به خصوص در سفرهای بین المللی. مدارک سفر و بهداشتی مورد نیاز برای سفر ، می تواند بر اساس برنامه سفر و موقعیت شخصی شما متفاوت باشد. به همین دلیل مهم است که از قبل آماده شوید ارز مسافرتی خود را دریافت نمایید. متخصصان مهاجرت در ایران ، به طور مداوم اطلاعات مربوط به ارز مسافرتی و مدارک مورد نیاز برای خروج از کشور را به روز می کنند ؛ اما قوانین و مقررات هر روز تغییر می کند. با این وجود ، می توانید مطمئن باشید که این اسناد ، برای هر سفری مفید خواهند بود ؛ پاسپورت ، ویزای مسافرتی و کارت ملی.

مطالب کاربردی :

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی