یکی از مشکلات پول های فیزیکی رایج در دنیا تشخیص اصل یا تقلبی بودن آن ها از یکدیگر است. بارها پیش آمده که عده ای کلاهبردار با ساخت یک دستگاه جعلی که دلار (قیمت دلار)، یورو یا ریال را چاپ می کنند، بسیاری از شهروندان را فریب داده و از آن ها به روش های مختلف کلاهبرداری می کنند. البته امروزه امنیت پول های فیزیکی به شدت افزایش پیدا کرده است و در بسیاری از کشور های دنیا در حال حذف کردن پول فیزیکی هستند. نهاد های نظارتی و اطلاعاتی کشور نظارت کامل و بسیاری بر روی بازار پولی کشور دارند و هر نوع اقدام سودجویان و کلاهبرداران با واکنش آن ها مواجه می شود. همچنین ارگان هایی مثل وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی در زمینه این نوع جرائم هولناک، همکاری های خوبی را با یکدیگر دارند. همچنین مردم نیز می توانند با اطلاعات و دانش کافی به کمک دستگاه های نظارتی و دستگاه های اطلاعاتی کشور بروند. در ادامه قصد داریم به معرفی روش های تشخیص اسکناس و ارز تقلبی از اصل بپردازیم.

معرفی روش های تشخیص اسکناس و ارز تقلبی از اصل

تشخیص اسکناس ایرانی تقلبی از اصل آن

در اسکناس های چاپ شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در مورد خصوصیات امنیتی وجود دارد که به شما در تشخیص اسکناس اصل از تقلبی کمک می کند. اگر اسکناس را در مقابل نور خورشید یا هر نور دیگری قرار بدهید، توسط حضرت امام خمینی (ره) را به صورت “سه بعدی” می بینید. روی اسکناس برای مثال ۲۰۰۰۰ ریالی، ریز متن برجسته ای را می بینید. یک تصویر مکمل به صورت مکمل بیانگر عدد ۲۰۰۰ ریالی است. قسمت هایی از این اسکناس به صورت کاملا “برجسته” است، که به راحتی با انگشت دست قابل لمس کردن است. یک علامت مخصوص به صورت سه دایره برای افراد نابینا یا کم بینا در گوشه اسکناس درج شده است. چاپ بسیار ریز و به صورت برجسته ای بر روی گنبد آرامگاه سعدی شاعر بزرگ ایران زمین، در پشت اسکناس وجود دارد. یک نخ یا نوار با روکشی فلزی به صورت نقطه چین شده بر روی اسکناس های ایرانی چاپ شده است.

  ممنوعیت ها و جریمه های ارزی

تشخیص چک ایرانی تقلبی از اصل

ایران چک های ۵۰۰۰۰۰ هزار ریالی نیز دارای مشخصات و ویژگی های امنیتی خاص هستند. در سمت چپ قسمت وسط عدد ۵۰ درج شده در اسکناس، به صورت نامرئی است که با تابش اشعه ماورا بنفش قابل مشاهده می باشد. چند بخش پشت این نوع چک ها، در مقابل اشعه ماورا بنفش به صورت رنگ سبز روشن در می آیند و به آسانی آن را می بینید. یک شماره امنیتی با اعداد فارسی، در قسمت بالا سمت راست آن ها، در برابر نور “ماورا بنفش” به رنگ طلائی شده و می درخشد. در قسمت پایین سمت چپ آن ها “یک شماره سریال یا MICR” که قابلیت کنترل کردن آن به صورت ماشینی وجود دارد. معمولا رنگ این نوع ایران چک ها رنگ بنفش می باشد و فیبرهایی که مرئی هستند در سطح چک به صورت پراکنده وجود دارد. روی چک های ایرانی، تمام نقطه هایی که به رنگ بنفش یا آبی هستند، برجستگی دارند و با انگشت های دست به سادگی لمس می شود.

تشخیص اسکناس تقلبی ایرانی از اصل

راه های تشخیص دلار تقلبی از اصل

می خواهیم با ذکر چند نکته شما را با اصل بودن یا تقلبی بودن این نوع پول ها آشنا کنیم. از ساده ترین راه های تشخیص اسکناس دلار تقلبی لمس کردن این اسکناس است زیرا از جنس کتان مخصوصی ساخته شده است که در بازار های تجاری خرید و فروش نمی شود. یکی از این موارد تکراری نبودن شماره سریال ها است، که می توانیم با زدن شماره سریال مورد نظر آن ها را به راحتی تشخیص دهیم. باید این نکته را در نظر بگیرید که چاپ اسکناس با شماره سریال های گوناگون کار بسیار مشکلی می باشد و معمولا اسکناس های تقلبی را بین اسکناس های واقعی پخش می کنند. اگر هم اسکناس ها جدید باشند، که یک دسته اسکناس بین ۰۰ تا ۹۹ است. در روی اسکناس دلار، یکی از عددهای اسکناس حالت طلاکوب شده، درخشان دارد و اگر مقابل نور آن را قرار دهیم برق می زند. مانند اسکناس های ریال ایران، اسکناس دلار را اگر مقابل نور قرار بدهید یک نوار امنیتی را مشاهده می کنید.

  ارز نیمایی برای واردات به چه صورت است؟

تشخیص دلار اصل از تقلبی

نکات تشخیص دادن اسکناس یورو تقلبی با اصل آن

به این نکته حتما دقت کنید که اسکناس یورو در انواع ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰  چاپ و به بازار عرضه می شوند. پس در صورت وجود اسکناس ۳۰ یورویی یا اسکناس ۲۵۰ یورویی در تقلبی بودن آن اصلا شک نکنید و مراتب را به پلیس اطلاع بدهید. یورو اصل مانند هر اسکناس دیگری دارای یک تصویر امنیتی است و در مقابل نور خورشید نیز قابل مشاهده است. بر روی تمام اسکناس های یورو هولوگرام درج شده است و بسته به نوع آن این هولوگرام ممکن است عمودی یا به شکل مستطیلی باشد. در اسکناس های ۵۰ یورویی اعداد بالاتر از ۵۰ یورو، علاوه بر وجود هولوگرام یک آیتم امنیتی اضافه شده که با تغییر زاویه رنگ ان از “رنگ بنفش” به “رنگ سبز” یا “رنگ قهوه ای” تغییر می کند. اگر از نزدیک به کلمه Euro نگاه بندازید، ریز نوشته هایی روی این اسکناس ها را می بینید.

دستگاه های تشخیص اسکناس اصل از تقلبی

با وجود اینکه انواع اسکناس های خوب دنیا مثل دلار و یورو و حتی اسکناس های ایرانی روش های امنیتی خاص و ویژه ای را بر روی اسکناس ها انجام داده اند، اما باز هم سودجویان روش های گوناگونی را برای چاپ اسکناس تقلبی اجرا می کنند. هنگام جستجو و تهیه یک دستگاه که تست اسکناس انجام می دهد، چند نوع ویژگی آن را باید در نظر کنید. شما باید ویژگی هایی از قبیل تجزیه و تحلیل توسط نور فرابنفش و نور پس زمینه یا واتر مارک را بررسی بکنید. از دستگاه های قابل اطمینان و معتبر استفاده کنید تا از ورود اسکناس های جعلی به کسب و کار خود جلوگیری بکنید.

  استعلام سریال یورو

دستگاه تست تشخیص اسکناس

جمع بندی

در این مقاله نکات و ویژگی های مخصوص هر اسکناس که در بعضی از آن ها مثل نخ امنیتی و نور پس زمینه مشترک هستند را توضیح دادیم. نقش های ریز برجسته برای نابینایان، ریزچاپ روی اسکناس ها، نخ امنیتی ، هولوگرام و غیره از ویژگی های اسکناس ایرانی است که بر روی اسکناس های یورو و دلار نیز مشابه آن وجود دارد. با وجود هر یک از ویژگی های موجود در اسکناس های چاپ شده این اطمینان برای افراد ایجاد می شود که با خیال آسوده از آن ها استفاده کنند. برای اینکه خیالتان کاملا از اسکناس های تقلبی راحت بشود، می توانید از دستگاه های تشخیص اسکناس تقلبی از اصل استفاده کنید.