نحوه دریافت و فروش ارز نیمایی از مباحث مهم و اصلی در فرآیند تجارت و معاملات بین المللی و ارزی در کشور محسوب می شود که در حال حاضر از طریق نظام یکپارچه معاملات ارزی زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی انجام می شود. سامانه نیما بازار خرید و فروش ارز (قیمت دلار) در کشور را مدیریت و ساماندهی می کند و بر روی گردش مالی ارزی کشور نظارت مناسب دارد. سیستم خرید و فروش ارز نیمایی در بستر امن و مطمئن و یکپارچه مدیریت می شود که قوانین و مقررات خاص خود را دارد.

نحوه دریافت و فروش ارز نیمایی

سامانه نیما توسط بانک مرکزی طراحی و راه اندازی شده است تا فعالیت های مربوط به تامین ارز و سایر سفارش های غیر بانکی بدون مشکل و دردسر انجام شود. خریداران و فروشندگان ارز با توجه به نیاز خود می توانند عملیات ارزی خود را در محیط مطمئن و امن به صورت آنلاین انجام دهند. برای آشنایی بیشتر در مورد نحوه دریافت و فروش ارز نیمایی و شرایط فروش ارز در سامانه نیما با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

شرایط فروش ارز در سامانه نیما

همان طور که می دانید سامانه نیما در واقع سیستم آنلاین مبادله ارز و تامین آن برای فروشندگان و خریداران در کشور است که تمامی فعالیت های آن توسط بانک مرکزی کشور بررسی می شود و در صورت مشاهده هر گونه تخلف از ادامه فعالیت در این سامانه سریعا جلوگیری می شود. شرایط فروش ارز در سامانه نیما و نحوه دریافت و فروش ارز نیمایی به این صورت است که ابتدا درخواست تامین ارز از سوی شخص حقیقی و حقوقی در این سامانه ثبت می شود و پس از بررسی های انجام گرفته و تایید درخواست آن ها، فروشندگان ارز می توانند به درخواست آن ها پاسخ مثبت بدهند. سفارش درخوات کنندگان ارز از سامانه نیما، با نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صمت و ایجاد هماهنگی های لازم میان بانک مرکزی و وزارت صمت ثبت خواهد شد و پس از آن فروشندگان ارز می توانند درخواست شما را مشاهده کنند.

  چگونه یورو بخریم

شرایط فروش ارز در سامانه نیما

در پایان می توانید از میان پیشنهادات فروشندگان ارز و صرافی های رسمی و فعال در این سامانه بهترین گزینه را انتخاب کنید. با انجام این مراحل مشخص می شود که واردات قانونی در کشور تنها با نظارت بانک مرکزی در سامانه نیما انجام می شود. عناصر اصلی در سیستم یکپارچه نظام معاملات ارزی به شرح زیر است:

  • متقاضیان ارز که همان واردکنندگان کالا و خدمات هستند.
  • عرضه کنندگان ارز که همان صادرکنندگان کالا و خدمات هستند.
  • واسطه گران که شامل صرافی ها رسمی و مجاز و بانک های معرفی شده از سوی بانک مرکزی
  • سیاست گذاران که به عنوان عنصر چهارم در سیستم نیما نزخ ارز و دامنه آن و منابع و مصرف آن را طبق پیش بینی خود کنترل خواهند کرد.

از مزایای خرید و فروش ارز از سامانه نیما می توان به ارائه اطلاعات مشخص و دقیق از عرضه و تقاضا ارز به فروشندگان و خریداران ارز و قرار دادن منابع مختلف ارزی ، تامین ارز در مصارف خرد و کلان اشاره کرد. سامانه نیما تنها در ساماندهی سیستم معاملات ارزی و نحوه دریافت و خرید ارز نیمایی نقش مهم دارد و در زمینه خرید و فروش و تعیین نرخ ثابت ارز فعالیت نمی کند.

نرخ ارز نیمایی در سال ۹۸

فراز و نشیب در نرخ ارز در سال ۹۸ فعالان اقتصادی را بسیار نگران کرده است. تلاطم در بازار ارز ایران در سال ۹۸ موضوعی بود که اکثر رسانه های خارجی و داخلی به بررسی آن و عوامل موثر تغییرات قیمت ارز پرداختند. به گزارش تجارت نیوز، جدیدترین نرخ ارز در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی ( نیما ) مربوط به تاریخ ۲۲ اسفند ماه سال ۹۸ است که بر اساس میانگین نرخ خرید ارز در سیستم خرید ارز نیمایی ( نیما ) ۱۳ هزار و ۹۱۷ تومان و میانگین نرخ فروش ارز ۱۳ هزار و ۵۳۷ تومان تعیین شده است . با بررسی های انجام گرفته به این نتیجه رسیده اند که نرخ فروش ارز در این روز با کاهش چشمگیر ۸/۲ درصدی رو به رو شده است.

  چرا دلار ارز جهانی است

نرخ ارز نیمایی در سال 98

این نکته نیز لازم به ذکر است که سیستم نظام یکپارچه معاملات ارزی در کشور که با نام نیما شناخته می شود در پایان فرودین ماه سال ۹۷ به منظور ساماندهی به این بازار و بهبود بخشیدن به بازار خرید و فروش ارز و واردات و صادرات کالا و خدمات از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی اریان طراحی و راه اندازی گردیده است.

طبق قوانین و مقررات موجود در این سامانه نحوه دریافت و فروش ارز نیمایی توسط کارشناسان و بازرسان بانک مرکزی بررسی می شود و در صورت مشاهده تخلف از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی از فعالیت در این سامانه محروم خواهند شد. محروم از فعالیت در این سامانه خواهند بود.

راهنمای فروش ارز در سامانه نیما

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای سامان بخشیدن به بازار ارزی در کشور در زمینه واردات و صادرات کالا نظام یکپارچه معاملات ارزی را راه اندازی کرد. مهم ترین تفاوت این سیستم با سیستم سنا در این است که سیستم سنا برای خرید و فروش داخلی ارز استفاده می شود در حالی که سامانه نیما برای مبادله و تامین ارز میان صادرکننده و واردکنندگان کالا و خدمات و ایجاد سیستم نظام مند جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات کشور به چرخه اقتصادی طراحی شده است.

در راهنمایی نحوه دریافت و فروش ارز نیمایی آمده است که خرید ارز از سامانه نیما بدون داشتن کارت بازرگانی امکان پذیر نخواهد بود اما در مورد فروش ارز از طریق سامانه نیما، فروش بدون کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی امکان پذیر است. هم چنین این نکته در مورد فروش ارز نیمایی (خرید یورو ) وجود دارد که فروشنده می تواند نرخ ارز خود را با قیمت خاص در سامانه نیما به فروش بگذارد چنان چه خریداری برای پیشنهاد قیمت ارز آن وجود نداشته باشد. بهتر است برای فروش سریع ارز در سامانه نیما قیمت پیشنهادی مناسبی برای ارز قرار دهیم و با توجه به پیشنهادات سایر صرافی های فعال در این سامانه قیمت پیشنهادی را ارائه دهیم.

  تبدیل ریال به دلار