سوال چرا قیمت یورو بالا می رود ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. کامبیز افسری، به عنوان فعال و کارشناس بازار ارز، در مورد دلیل  بالا رفتن نرخ یورو گفته است که قیمت جهانی یورو در حال افزایش یافتن می باشد. به دلیل اینکه شرایط اقتصادی اروپا با آغاز شدن واکسیناسیون کرونا و علائم بازگشتن شرایط به شکل عادی در حال بهبود پیدا کردن است. البته وضعیت کنونی انگلستان نیز آن را تحت تاثیر قرار داده است. به عقیده او تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، یورو در بازارهای جهانی در مقایسه با دلار دارای افزایش قیمت می باشد و همزمان که قیمت جهانی یورو بالا می رود نرخ آن در داخل نیز افزایش می یابد. افسری در مورد اینکه ممکن است روند افزایشی یورو در بازار همچنان ادامه داشته باشد گفته است که پس از دگرگونی های کاخ سفید شاید قیمت یورو کاهش یابد.

چرا قیمت یورو بالا می رود

تعریف یورو

اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ یورو را معرفی کرد و سکه های فیزیکی یورو و اسکناس های کاغذی در سال ۲۰۰۲ معرفی شدند. یورو پس از دلار آمریکا به عنوان دومین ارز پرمعامله در جهان به شمار می آید. یورو پول ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد که آن را پذیرفته اند. در کشورهایی از قبیل اتریش، بلژیک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، پرتغال، اسپانیا، قبرس، استونی، اسلواکی و چندین کشور دیگر یورو به عنوان پول ملی مشترک عمل می کند. علاوه براین، چهار کشور دیگر غیر اتحادیه اروپا که شامل آندورا، شهر واتیکان، سن مارینو و موناکو می شود یورو را به عنوان واحد پول رسمی خود مورد استفاده قرار می دهند.

  ارز دولتی چیست

مزایای یورو

در مبحث چرا قیمت یورو بالا می رود بد نیست که با مزیت های یورو آشنا شوید. یورو به طور اساسی یک ابزار برای تقویت همبستگی سیاسی می باشد. این انگیزه سیاسی از زمانی آغاز شد که ایده اتحادیه اروپا و واحد پول مطرح شد. در حالی که تاثیر اقتصادی آن یکپارچه کردن اقتصاد کشورهای شرکت کننده است. اما در نهایت برای اتحادیه اروپا بسیار بیشتر است. از نظر اقتصادی مزیت های یورو شامل حذف نوسانات نرخ ارز، شفافیت قیمت، کاهش هزینه های تراکنش، افزایش تجارت فرامرزی و بسیاری از مزایای دیگر می شود. همچنین باید گفته شود که با یورو صورتحساب خدمات، محصولات و انواع دیگر پرداخت ها ساده می شود. با یورو تجارت می تواند به راحتی در کشورهای همسایه گسترش پیدا کند.. یورو برای تراکنش ها در کشورهایی غیر از کشور اصلی آنها  به راه اندازی سیستم های حسابداری، بانک ها و غیره نیاز ندارد.

مطلب پیشنهادی : خرید دلار 

افزایش نرخ یورو در بازار متشکل

بازار متشکل جایی می باشد که کشف نرخ نقدی دلار به شکل عمده فروشی انجام می گیرد. خوب است بدانید که صرافی های مجاز و بانک مرکزی به عنوان بازیگران این بازار به شمار می آیند. سامانه سنا در مقابل چنین بازاری واقع شده است که به نرخ خرده فروشی دلار مربوط می شود. در این بازار افراد متقاضی نیاز ارزی خود را به وسیله صرافی ها برآورده می کنند. آن دسته از کسانی که در بازار متشکل معامله می کنند امروز نرخ یورو را بیشتر از سطحی خرید و فروش نمودند قبل بسته شده بود. نرخ یورو در بازار متشکل به اندازه ۱٫۷۷ درصد بیشتر از نرخ بسته در روز گذشته معامله گردید. در بازار متشکل نرخ یورو را ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام گردید. نرخ عمده فروشی این ارز یعنی قیمت یورو سنا هم تا  مرز ۲۹ هزار تومن پیش رفت. رخ دادن چنین اتفاقی زمانی بود که مقابل یورو به دلار در روز دوم بازارهای جهانی کاهش یافته ولی در ایران با وجود اینکه قیمت دلار پایین آمد نرخ یورو  در بازار متشکل کاهش یافت.

  تفاوت دلار کشور های مختلف

دلیل افزایش قیمت یورو

رابطه نرخ یورو و طلا

یکی دیگر از مواردی که می توان در مبحث  چرا قیمت یورو بالا می رود بررسی کنیم رابطه نرخ یورو و طلا می باشد. بین ارزش طلا و ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا یک ارتباط مشابه موجود می باشد. البته منظور این نیست که بین هر دو آنها یک رابطه دائم برقرار است. در حقیقت، نرخ طلا زمانی افزایش پیدا می کند که نرخ دلار پایین آید. هنگام ضعیف شدن دلار آمریکا سرمایه در پی تکیه گاه امن خود تحت حمایت طلا قرار می گیرد و این موضوع باعث تقویت طلا می شود. ارزیابی ارتباط بین دلار و یورو هم همه افراد را به الگوی یکسان خواهد رساند که یورو همزمان به محض ضعیف شدن دلار تقویت می گردد. اگرچه ارتباط بین یورو و طلا تا این حد روشن نمی باشد ولی هر دو آنها از نظر قیمت به هم وابسته هستند.

مطلب پیشنهادی : خرید یورو

در این مطلب سعی کردیم به شما بگوییم که چرا قیمت یورو بالا می رود. همانطور که قبلا ذکر کردیم کامبیز افسری کارشناس بازار ارز در مورد علت بالا رفتن قیمت یورو گفته است نرخ جهانی یورو در حال افزایش یافتن می باشد. چون شرایط اقتصادی اروپا در حال رفتن به سمت بهبودی است. البته برگزیت و شرایط کنونی انگلستان نیز بر آن موثر بوده است. در دی ماه نرخ یورو ۳۰ هزار و ۶۰۰ هزار تومان شد و در سوم دی ماه با جهشی ۶۰۰ تومانی در طول یک روز از ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان به ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافت. یک روز پس از آن نیز به اندازه ۱۰۰ تومان بالا رفت و بعد سه روز پشت سر هم کاهش پیدا کرد. ولی بعد از آن باز هم افزایشی شد. به گفته کامبیز افسری دلیل افزایش یورو بهبود وضعیت اقتصادی اروپا با آغاز واکسیناسیون رو به بهبودی است.

  چه مقدار ارز می توان از کشور خارج کرد

مطالب کاربردی :

 

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی