در چند دهه اخیر تعداد افرادی که به کشور های خارجی سفر می کردند بسیار زیاد شده است که موجب شده قوانینی برای تعیین مقدار ورود و خروج ارز از کشور وضع شود تا ارز زیادی به کشور وارد نشود، در همین راستا این سوال پیش می آید که چه مقدار ارز می توان از کشور خارج کرد ، بانک مرکزی می گوید فقط تا سقف ۱۰ هزار یورو و معادل آن به سایر ارز های دیگر از طریق مرز هوایی را می توان از کشور خروج و وارد کرد و از طریق مرز های زمینی فقط ۲۰۰۰ یورو و معادل آن به سایر ارز ها را می توان وارد و خارج کرد. در شرایطی ممکن است مسافر قصد داشته باشد بیش از حد مجاز ارز وارد کشور کند در این صورت باید در هنگام ورود به کشور اظهارنامه شفاهی و کتبی به گمرک ایران ارائه دهد تا اطلاعات درگاه سیستم گمرک ثبت شود.

نرخ ارز انعطاف پذیر و ثابت چیست؟

نرخ ارز توسط بازار های ارز خارجی و صرافی ها تعیین می شود و ممکن است در بازار ارز، نرخ ارز تغییرات زیادی داشته باشد و در واقع نرخ ارز نوسانات شدیدی را تجربه کند به این موضوع نرخ ارز انعطاف پذیر می گویند. در بازار ارز یا همان فارکس نرخ ارز معامله می شود که همین معامله عامل تعیین نرخ ارز است و البته نرخ بهره بانکی مرکزی و نرخ تورم و شرایط اقتصادی هم تعیین کننده نرخ ارز هستند. اما اگر نرخ ارز در بازار معامله شود و با معامله در بازار ارز یا فارکس نرخ ارز تغییری نکند در واقع ثابت بماند، نرخ ارز ثابت نام دارد که نرخ ارز ارزش خود را در برابر دلار حفظ می کند. در کشور های پیشرفته دنیا سیستم نرخ ارز ثابت کاربرد دارد مانند چین از نرخ ارز ثابت استفاده می کند تا ارزش یوآن در برابر دلار حفظ شود.

  چگونه یورو را به تومان تبدیل کنیم

نرخ ارز انعطاف پذیر و ثابت چیست؟

دلایل اهمیت ارز دلار

یکی از اولین و پر قدرت ترین ارز های جهان قبل از یورو دلار آمریکا است به همین دلیل بیشتر تولید ناخالص داخلی کشور های جهان یعنی تمام کالا و خدماتی که یک کشور در یک سال تولید می کند با دلار مبادله می شود. در بیشتر کشورهای جهان از دلار به عنوان ارز ذخیره ای در بانک مرکزی استفاده می کنند، زیرا دلار در برابر ارز کشور ها قوی تر است. بسیاری از کشور های پیشرفته و درحال توسعه جهان علاقه مند هستند، ارز دلار را نگه داری کنند تا بتوانند دارایی های خود را با استفاده از ارز جهانی نگه داری و افزایش دهند و در این راستا از مسافرینی که به کشور های خارجی سفر می کنند و از اکثر کسب و کار ها ارز دلار می گیرند. بسیاری از کشور ها دارایی خود را با ارز خارجی مانند دلار سرمایه گذاری می کنند. در پاسخ به چقدر ارز می توان از کشور خارج کرد، کی گوییم مقدار معین ارز از راه هوایی با زمینی متفاوت است.

تاثیرات نرخ ارز بر وضعیت اقتصادی

در زندگی امروزه ارز اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا بسیاری از کالا و خدمات از خارج از کشور وارد می شود که با قیمت های مختلف فروخته می شود، بنابراین اهمیت نرخ ارز برای همه مردم یک کشور اهمیت زیادی دارد. نرخ ارز زمانی اهمیت پیدا می کند که شما قصد داشته باشید یک کالایی را خریداری کنید که از کشور های مختلف جهان وارد شده در واقع شما باید پول زیاد تری را بپردازید، زیرا ارز سایر کشور ها مانند دلار و یورو ارزش بیشتری از پول واحد ملی دارد. ارز اهمیت زیادی برای تاجرانی دارد که کالا وارد یا صادر می کنند. از آن جایی که در ایران نرخ ارز نوسان زیادی دارد تاثیرات غیر مستقیم و مستقیمی بر روی کالا و کسب و کار دارد. چه مقدار ارز می توان از کشور خارج کرد ؟ فقط تا سقفی که بانک مرکزی اعلام کرده است.

  آشنایی با سامانه سنا و مزایای این سامانه

قوانین ورود و خروج ارز از کشور

راه های شناسایی صرافی های قابل اعتماد

صرافی ها در مورد این که چه مقدار ارز می توان از کشور خارج کرد یا از نرخ روز دلار و سایر ارز ها اطلاعات دقیق و به روزی دارند. برای شناسایی صرافی هایی که قابل اعتماد هستند باید مجوز فعالیت صرافی که بانک مرکزی به آن داده است را مشاهده کنید، زیرا این مجوز بر روی دیوار صرافی نصب شده است. از قیمت روز ارز مورد نظر اطلاعات کافی داشته باشید و در هنگام خرید یا فروش از حتماً از چند صرافی قیمت بگیرید و صرافی که قیمت مجاز و مناسبی دارد را انتخاب کنید. در ساعت اداری اقدام به خرید یا فروش ارز کنید و در روزهای تعطیلی ساعت های غیر اداری به هیچ عنوان ارزی را خرید و فروش نکنید. اگر قصد دارید ارز خریداری کنید از صرافی بخواهید تا مهر کوچکی را بر روی اسکناس بزند تا از معتبر بودن اسکناس اطمینان داشته باشید. به تاریخ انتشار اسکناس توجه کنید.

برای خرید ارز به این نکته توجه کنید که صرافی های قابل اعتماد در هنگام خرید و فروش ارز به اشخاص فاکتور فروش می دهند، پس از صرافی خواهید به شما فاکتور فروش ارزی که خرید کرده اید را بدهد. سعی کنید اسکناس های نو و سالم را خریداری کنید و صرافی که پول های معیوب و پاره شده می فروشد را انتخاب نکنید، زیرا امکان دارد اسکناس اصل نباشد. چه مقدار ارز می توان از کشور خارج کرد ؟ شما مجاز هستید تا سقف معینی پول به کشور وارد یا خارج کنید در غیر این صورت کار شما جرم است. هنگام خرید ارز حتماً از صرافی بخواهید تا دلارهای خریداری شده را درون دستگاه اصالت اسکناس بگذارد تا از دلاری که خریده اید مطمئن شوید.

  ارز دولتی چیست

مطالب کاربردی :

 

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی