چه چیزی قیمت دلار را تعیین می کند؟ افراد بسیاری در رابطه با تعیین هزینه نهایی دلار آمریکا با ابهاماتی رو به رو هستند و در رابطه با روند قیمت گذاری این ارز های بین المللی سوالاتی مطرح می کنند. لازم است بدانید که ارز دارای دو نوع قیمت است. قیمت اول آن نسبی تعیین می شود و قیمت دوم آن اسمی است. هر یک از این قیمت ها تعریف خاص خود را دارند. در علم اقتصاد قیمت اقلام مختلف را به نسبت هر ارزشی در جامعه تعیین می کنند. مثلا قیمت طلا نسبت به آهن بالاتر است و قیمت کفش کمتر از قیمت طلا تعیین شده است. به این ترتیب می توانید، تعریف صحیحی در رابطه با قیمت نسبی ارز و دلار نیز داشته باشید. قیمت هر چیز تعیین کننده ارزش آن نسبت به سایر اقلام است.

رابطه نرخ ارز و تورم

چه عواملی بر نرخ ارز واقعی تاثیر گذارند؟

اگر تا کنون در رابطه با این که چه چیزی قیمت دلار را تعیین می کند، تحقیق کرده باشید، باید بدانید که در وهله اول تراز بازرگانی خارجی تعیین کننده قیمت دلار و ارز است. هرچه صادرات نسبت به واردات بیشتر شود، قیمت دلار در کشور ما کاهش می یابد. برعکس این امر نیز صدق می کند. اگر در زمینه صادرات ضعیف عمل کنیم، با افزایش چشمگیر قیمت ارز و دلار رو به رو می شویم. در این خصوص شرایط سیاسی نیز بسیار تاثیر گذار می باشد. در صورتی که تراز مبادله خارجی در کشور افزایش پیدا کند، قیمت ارز برای مصارف داخلی کاهش می یابد. همچنین در مواردی که دولت ها با کسری بودجه مواجه شوند، ارزش دلار بیشتر خواهد شد. بودجه هر کشوری بر اساس مبادلات خارجی و ارز وارد شده به کشور تعیین می شود. هرچه ارز وارد شده به کشور بیش تر باشد، میزان بودجه نیز به همان نسبت بیش تر خواهد شد. در این زمینه نرخ تورم هم تاثیر فراوانی بر جای می گذارد. نرخ تورم قیمت اسمی دلار را تعیین می کند. به همین خاطر کنترل این متغیر اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

  معاملات ارزی چیست و پرطرفدارترین مبادلات با کدام ارزها انجام می شود؟

مطلب پیشنهادی : خرید دلار 

کدام عوامل سبب کاهش قیمت دلار می شوند؟

در صورتی که فضای سیاسی تغییر کند، بی شک بهای دلار نیز با تغییراتی مواجه می شود. در صورتی که تغییرات سیاسی موجود در جهان، به نفع کشور ما باشد، ارزش دلار در کشور ما کاهش می یابد. با کاهش نرخ تورم در کشور نیز، قیمت دلار به طرز قابل توجهی کم می شود. همچنین فضای اقتصادی نیز در این زمینه تاثیر به سزایی دارد و نقش موثری ایفا می کند. در زمینه تعیین قیمت دلار به دامنه نوسان اقتصادی توجه می شود. در صورتی که دامنه نوسان اقتصادی کاهش یابد، ارزش دلار نیز کم تر می شود. همچنین در صورتی که سه ماه متوالی با بازدهی منفی و روند رو به کاهش بهای دلار رو به رو شویم، نشان از افت قیمت این ارز بین المللی دارد. اگر تراز تجاری کشور مثبت شود، بی شک قیمت این ارز کاهش می یابد. در چنین شرایطی کشور ما در زمینه اقتصادی موفق تر عمل می کند و ارز رایج کشور ما یعنی ریال، ارزش بیشتری خواهد داشت.

رابطه نرخ ارز و تورم

رابطه بین نرخ ارز و تورم همیشه مستقیم بوده است. هر چه تورم بیش تر شود، نرخ ارز نیز بالاتر می رود و هر چه نرخ تورم کاهش یابد، با کاهش نرخ ارز رو به رو می شویم. در واقع تورم خود ناشی از نرخ ارز است. در صورتی که ارز افزایش قیمت داشته باشد، در کشور تورم بالایی ایجاد می شود. به همین خاطر نیز نسبت و رابطه این دو مقیاس هیچ گاه نباید نادیده گرفته شود! برخی از اقتصاددانان، رابطه نرخ ارز و تورم را رد می کنند و معتقدند افزایش نرخ دلار، می تواند سبب شکوفایی اقتصادی در کشور شود. این یک فرضیه اثبات نشده است! این فرضیه با شرایط اقتصادی حاکم بر کشور ما هماهنگی ندارد. البته نمی توان رابطه بین نرخ ارز و تورم را با هم بر روی کاغذ آورد و برای این دو از استدلالات ریاضی استفاده کرد! اما شرایط اقتصادی همیشه گواه ارتباط مستقیم و تنگاتنگ این دو مقیاس بوده اند.

  چقدر دلار میشه از کشور خارج کرد

کدام عوامل سبب کاهش قیمت دلار می شوند؟

معایب ثابت ماندن نرخ دلار و ارز

چه چیزی قیمت دلار را تعیین می کند؟ آیا نرخ تورم در این زمینه تعیین کننده است؟ آیا قیمت دلار تحت تاثیر فضای سیاسی کشور است؟ در واقع پاسخ به همه این سوالات مثبت می باشد. کلیه این موارد سبب تغییر قیمت دلار می شوند. اما گاهی نرخ دلار ثابت می ماند که آثار مخربی بر سیستم اقتصادی کشور ما بر جای می گذارد. با ثبات نرخ دلار، قاچاق در کشور ما افزایش می یابد و این به ضرر سیستم اقتصادی حاکم بر کشور ما است. با این رویه، استفاده از اتباع خارجی نیز برای انجام مشاغل مختلف در کشور ما بیشتر می شود. این مسئله آسیب جدی به سیستم کار و رفاه اجتماعی وارد می کند و افزایش دهنده نرخ بیکاری است.

مطلب پیشنهادی : خرید یورو

در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با این سوال پرتکرار که چه چیزی قیمت دلار را تعیین می کند، به دست آوردیم که به ما در رفع ابهامات در رابطه با قیمت دلار کمک می کنند. در این زمینه بازیگران بازار از تاکتیک های به خصوصی به نفع خود استفاده می کنند که در فضای ارز و دلار تشنج ایجاد می کند. در زمینه قیمت گذاری دلار هم ارزش آن را نسبت به سایر ارز های رایج در دنیا بررسی می کنند و بر این اساس یک قیمت مناسب برای آن تعیین می کنند. هر چه بازار های اقتصادی کشور ما پر رونق تر باشند و میزان صادرات افزایش یابد، نرخ دلار کاهش می یابد.

مطالب کاربردی :

 

  چگونه دلار بخریم

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی