پس از افزایش بی سابقه دلار در ایران، افراد دائما قیمت دلار را بررسی می کنند تا بتوانند برای آینده خود برنامه ریزی داشته باشند. همانطور که می دانید بسیاری از محصولات و موادی که وارد ایران می شوند توسط دلار مدیریت می شوند. در نتیجه، افزایش قیمت دلار به طور مستقیم بر زندگی و کسب و کار اثر می گذارد و این موضوع می تواند برای آینده کشور بسیار مهم باشد. به همین دلیل یکی از مهمترین سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود در این مورد است که چه کسانی قیمت دلار را تعیین می کنند! در ادامه تلاش می کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

 

قیمت دلار را بانک مرکزی تعیین می کند!

بهتر است بدانید بانک مرکزی یکی از ارگان های بسیار مهمی است که قیمت دلار را تعیین می نماید. همچنین، کارشناسان به این موضوع اشاره می کنند صادر کنندگان بزرگ و دولت از جمله ارگان های تاثیر گذار در قیمت دلار هستند. در واقع، باید بدانید نیروهای بازار نمی توانند بر قیمت دلار اثر بگذارند و این باور اشتباه است که این نیروها قیمت دلار را جا به جا می کنند.

آیا مذاکرات می توانند قیمت دلار را تغییر دهند؟

شاید بهتر است بدانید یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت دلار مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی و آمریکاست. اگر این مذاکرات در جهت مثبت پیش رود و بتوانند نظر غربیان را جلب کنند، قیمت دلار کاهش پیدا می کند. اما اگر روابط ایران با غرب و آمریکا تنش دار شود، قیمت دلار به طرز غیر قابل پیش بینی افزایش پیدا می کند. به همین دلیل، تمامی نگاه ها به سمت مذاکرات ایران با کشورهای غربی معطوف شده است تا ببینند چه آینده ای برای قیمت دلار وجود دارد و اینکه آیا قیمت دلار کاهش پیدا می کند یا خیر!

  سامانه نیما چقدر ارز را به چرخه اقتصاد بازگرداند؟

آیا قیمت دلار بر ارزش پولی ملی اثر می گذارد؟

یکی از نگرانی هایی که در مورد افزایش قیمت دلار وجود دارد، کاهش ارز پول ملی است. کارشناسان اقتصادی در این باره نگران هستند، هر چقدر قیمت دلار بالاتر برود، همان اندازه پول ملی ارزشش را از دست می دهد و این امر می تواند کشور را با چالش های زیادی رو به رو کند.

 

افزایش قیمت دلار چه مشکلاتی را برای کشور به وجود می آورد؟

یکی از مشکلات عمده افزایش قیمت دلار کاهش ارزش پول ملی بود که در بالا به آن اشاره کردیم. اما این موضوع می تواند مشکلات دیگری را نیز به وجود بیاورد که برخی از آنها به شرح زیرند:

  • کاهش قدرت خرید مردم
  • افزایش فقر
  • عدم ارائه برنامه های منسجم اقتصادی

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند، در کنار کاهش قدرت خرید مردم، عدم ارائه برنامه منسجم اقتصادی بدترین اتفاقی است که در اثر نوسانات ارزی رخ می دهد و می تواند به سیستم اقتصادی کشور ضربه های مهلکی را وارد کند.

آیا در زمان افزایش قمیت دلار صادرات رونق پیدا می کند؟

یکی از باورهای اشتباهی که در مورد افزایش قیمت دلار وجود دارد این است که در این شرایط می توان بر صادرات تمرکز کرد. اما برنامه های اقتصادی در چند سال اخیر نشان می دهند که افزایش قیمت دلار حتی نمی تواند باعث بهبود صادرات شود. زیرا افزایش قیمت دلار نشان دهنده این است که تحریم های کشورهای غربی و آمریکا بر ایران چند برابر شده است و امکان معامله با کشورهای دیگر وجود ندارد. در نتیجه، این امر هرگز نمی تواند باعث بهبود صادرات گردد.

  خروج ارز بیش از ۵۰۰۰ یورو چه شرایط و ضوابطی دارد؟

چرا ارز در سیستم اقتصادی مهم است؟

کارشناسان به این موضوع اشاره می کنند ارز می تواند مانند یک لنگرگاه مناسب برای سیستم اقتصادی کشور باشد. حال تصور کنید، این لنگرگاه دائما در حال تلاطم باشد. پر واضح است که هرگز نمی توان به آن اعتماد کرد و کسب و کارهای زیادی فرو می ریزند و معیشت مردم دستخوش تغییرات بسیار زیادی می شود. به همین دلیل، بانک مرکزی باید چاره ای برای افزایش نرخ ارز در نظر داشته باشد و به حفظ ثبات نرخ ارز کمک کند. برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند،  بانک مرکزی که تا بدینجا در برابر افزایش نرخ ارز سکوت کرده است، کسری بودجه خود را از این طریق تامین کرده است. اما این بدترین روشی است که بانک مرکزی می تواند به کار ببرد. زیرا بی شک اقتصاد کشور را ویران می کند.

 

چقدر طول می کشد تا این وضعیت دوباره به حالت اولیه بازگردد؟

شاید بهتر است بدانید صدمات افزایش روزانه قیمت دلار به حدی ویران کننده است که جبران آن حداقل نیازمند ۱۰ سال برنامه منسجم اقتصادی است تا بتواند به جبران این صدمات بپردازد. به همین دلیل، کارشناسان هشدار می دهند در صورتی که برنامه ای دقیق برای اقتصاد ایران در نظر گرفته نشود، خطر فروپاشی اقتصادی وجود دارد و این موضوع می تواند صدمات غیر قابل جبرانی را به دولت وارد کند.

تا بدینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد ارگان هایی که بر قیمت دلار اثر می گذارند در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده اید بانک مرکزی، دولت و صادرکنندگان بزرگ کشور از جمله ارگان هایی هستند که بر قیمت دلار اثر می گذارند. همچنین، مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت دلار است. افزایش قمیت دلار می تواند آسیب های زیادی را به همراه داشته باشد که از مهمترین آنها می توان به کاهش قدرت خرید مردم، افزایش فقر و عدم برنامه ریزی منسجم برای سیستم اقتصادی کشور اشاره کرد. همین امر زمینه ساز بروز مشکلات جدی می شود.

  چه مقدار ارز دولتی به مسافران اختصاص می یابد

 

مطالب کاربردی :

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی