در تجارت هر نوع پول اعم از حواله، چک و اسکناس را ارز می نامند  که در معاملات خارجی برای پرداخت، استفاده می شود.به طور کلی به همه پول های کشورهای خارجی ارز می گویند ارز در ایران با قیمت های مختلفی درنظر گرفته می شود است که به آن نرخ یا قیمتِ ارز می گویند. به این معنا که نرخ ارز به مقداری از واحد پول کشوری می گویند که در معاملات از آن استفاده می شود. به طور کلی نرخ ارز دولتی با ارز آزاد متفاوت می باشد.ارز نیمایی یکی از ارزهای موجود در کشور می باشد.

واژه نیما مخفف “نظام یکپارچه معاملات ارزی” می باشد که یکی از راه های تامین آن از طریق سامانه می باشد.تامین ارز نیما توسط سامانه ارزی نیما انجام می شود. این سامانه در جهت یکپارچه سازی ارزهای کشور در سال ۹۷ ایجادشد که به عنوان یکی از تحولات ارزی کشور در سال های اخیر شناخته می شود. تامین ارز در ایران علاوه بر بانکی، آزاد و ارز نیمایی به دو نوع دیگر نیز انجام می شود.

اقسام روش های تامین ارز

تامین ارز ضمن روش خریداری ارز از بانک مرکزی و بازار آزاد به سه روش زیر صورت می گیرد که هر کدام عبارت اند از :

  • ارز دولتی یا بانکی

پایین ترین قیمت در کشور مربوط به این نوع ارز می باشد که جهت خرید برای کالاهای اساسی اختصاص در نظر گرفته می شود. این نوع ارز دارو، تجهیزات پزشکی، دانه های روغنی، ذرت و … از این  نوع ارز استفاده می شود  که البته با توجه به شرایط موجود ممکن متغییر است.

  • ارز نیمایی سامانه نیما
  • این نوع ارز که ارز نیمایی شناختهمی شود ، در سامانه نیما تهیه می گردد. در این نظام ارزی، صادرکننده و واردکننده به شکل اینترنتی و آنلاین اقدام به خرید و فروش ارز می نمایند که البته می بایست گفت ارز نیمایی به برخی از کالاهای وارداتی مجاز تخصیص می یابد.
  • ارز اشخاص
  تفاوت قیمت خرید و فروش دلار

بعضی  از افراد درخارج کشور مقداری از ارزهای خود را به  واردات کالا اختصاص می دهند. ارز اشخاص به مجموعه این ارزهای افراد می گویند. تامین این نوع ارز برای مدت زمان محدودی  ممنوع شده بود اما در حال حاضر  مجددا بانک مرکزی با بخشنامه ای آن را به رسمیت اعلام نمود.

  • تامین ارز در برابر صادرات خود

یکی از روش های رایج روش تامین ارز توسط واردات کالا در برابر صادرات می باشد. در این روش، شخص صادرکننده کالا از ارز به دست آمده توسط  صادرات خود برای واردات بهرهمند می شود. این روش از زمان ابلاغ  تا وقتی که به اجرا در آمد، پروسه طولانی طی نمود.

 

دریافت ارز مسافرتی چگونه است؟

دولت برای افرادی که می خواهند سفرهای خارجی داشته باشند ، سهمیه‌ای جهت تهیه ارز در نظر دارند. این سهمیه و ارز دولتی در جهت سفر، ارز مسافرتی می نامند. هر مسافر تنها در سال یکبار اجازه استفاده از این نوع ارز را دارد . برای دریافت این نوع ارز می بایست به  صرافی‌های دولتی و بانک‌ها مراجعه نمایید. ضمن اینکه از راه اینترنتی می ‌توانید مبلغی تا حدود ۲هزار و ۲۰۰ دلار (تابستان ۱۴۰۱) دریافت نمایید. لذا با تهیه بلیط پروازهای خارجی و تهیه ارز مسافرتی سفرتان را به کشورهای دیگر آغاز خواهید کرد.

مبلغ ارز مسافرتی برای سفرهای مختلف

ارز مسافرتی برای سفر هوایی ۳۰۰ یورو برای کشورهای بدون نیاز به ویزا در نظر گرفته شده است. ۲هزار یورو به مسافر ، برای سفرهای هوایی به کشورهای خارجی تعلق می‌گیرد.
حدود ۳۰۰ یورو مقدار ارز سفری جهت سفرهای ریلی و زمینی به کشورهای خارجی می باشد. لازم به ذکر است که برای خرید ارز مسافرتی باید چند روز قبل از سفر برنامه‌ریزی نمایید. یادتان باشد که اقدام به‌موقع به نفعتان می باشد زیرا نوسانات ارزی روی هزینه سهیه ارزی سفرتان موثر می باشد.

  تفاوت ارز سنا و نیما

مزایای دریافت ارز مسافرتی چیست؟

قیمت ارز مسافرتی ارزان ‌تر از قیمت بازار می باشد .بنابراین علت آنکه افرادی که می‌ خواهند به خارج از کشور سفر کنند، ترجیح می‌دهند این ارز را دریافت نمایند. مبلغ ارز مسافرتی معمولا حدود چند هزار تومان ارزان‌ تر می باشد و دریافت ارز به این قیمت، یک هزینه چند میلیونی را برای مسافران کمتر می‌ نماید. البته می بایست توجه کنید ارز مسافرتی تنها یک بار در سال برای افراد می باشد . طبق تجربه بعضی مسافران در نظر داشته باشید ، گاها وقتی که جهت دریافت این ارز مسافرتی به صرافی‌ های دولتی رجوع نمایی. به تناسب شرایط خود به شما دلار یا یورو داده می شود و ممکن است نوع ارز موردنظر شما را نداشته باشند.

در نشستی که رئیس بانک مرکزی با فعالان اقتصادی داشته، تصمیم بر آن شد تا  سهمیه ارز دانشجویی و ارز مسافرتی مجددا پرداخت شود.. البته مسئولان سعی بر کنترل دارند تا سوء استفاده ای برا سهمیه ها صورت نگیرد.  ضمن اینکه قرار است سامانه‌ای راه‌اندازی گردد که افراد توسط آن سامانه و به شکل غیرحضوری درخواست خودشان را ثبت نمایند، ولی زمان اجرای این سامانه همچنان مشخص نمی باشد. در حال حاضر سایت my.ice.ir برای این منظور راه‌اندازی شده است

مقدار و تعداد دریافت ارز مسافرتی

اولین مورد مهمی که در دریافت ارز دولتی  با ید توجه داشت ، مقدار و تعداد آن می باشد. هر مسافر تنها در سال یک بار اجازه دریافت  این میزان ارز را دارد. مقدار آن برای کشورهای مشترک المنافع و هم مرز با ایران برابر با ۵۰۰ یورو و برای دیگر کشورها برابر با ۱۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده است. ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، عمان، ترکمنستان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان،افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، اوکراین، ازبکستان امارات متحده عربی و قبرس کشورهای مشترک المنافع و هم مرز برای دریافت ارز محسوب می شوند.

  چگونه یورو بخریم

 

مطالب کاربردی :

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی