در ایران عرضه انواع مختلفی دارد که یکی از انواع ارز دولتی است و نقش مهمی بر روی اقتصاد کشور می گذرد. ارز دولتی در واقع نرخ رسمی دولت است که دولت بر روی آن نازلترین نرخ را تعیین کرده است و برای مصارف معینی به اشخاص داده می شود. ارز دولتی برای مصارفی که دولت برای آن ضرورت قائل است داده می شود که می توان به تحصیل دانشجویان در خارج از کشور، بیمارانی که ضرورت معالجه در خارج از کشور را دارند، سفر ماموران دولتی به خارج ، کالاهای وارداتی دولتی و بخش خصوصی که دولت به آن ها از دولتی می دهد. چگونه ارز دولتی بخریم این سوالی است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند، در جواب باید گفت که تهیه کردن ارز دولتی آسان نیست و زمان زیادی را اشغال می کند و ارز دولتی را به کسانی می دهند که واجد شرایط باشند.

ارز دولتی چیست و چه تفاوتی با ارز آزاد دارد؟

ارز دولتی در واقع ارزی است که از طرف دولت در مرکز مبادلات ارزی ارائه می شود. ارز دولتی با ارز آزاد تفاوت زیادی دارد، زیرا ارز آزاد همان گونه که از نامش مشخص است قیمت آن در بازار آزاد تعیین می شود و تعیین قیمت آن با توجه به شرایط اقتصادی و عرضه و تقاضا در بازار انجام می شود و ارز آزاد توسط صرافی ارائه می شود. ارز دولتی فقط به بعضی از کالاها اختصاص می یابد. دولت واردات کالا را به ده گروه تقسیم بندی کرده است که گروه دهم ارز تعلق نمی گیرد، چون کالاهای لوکس و غیر ضروری هستند . اما به کالای گروه نهم ارز مبادله ای تعلق می گیرد. ارز به دلیل نوسانات بازار ارز و افزایش ارزش ارز، دولت ارز مبادله ای را ایجاد کرد تا بار مالی بر روی دوش دولت کاسته شود. ارز مبادله ای قابلیت کنترل و محدود کردن دارد و قیمت کمتری نسبت به ارز آزاد دارد.

  چگونه ارز صادرات خود را در سناریت بفروشیم؟

چگونه ارز دولتی بخریم

تاثیرات ارز دولتی بر اقتصاد و به چه قشری داده می شود؟

به چه کسانی ارز دولتی تعلق می گیرد در پاسخ به این سوال باید گفت که ارز دولتی فقط برای واردات کالا ارائه و مصارف مهم ارائه می شودو بر روی اقتصاد کشور تاثیرات زیادی دارد و دولت ها برای کنترل کردن واردات و صادرات به وارد کنندگان و صادر کنندگان ارز دولتی می دهند تا بتوانند محصولاتی با قیمت مناسب وارد کنند و تا آشفتگی اقتصادی تا حدی کاهش یابد. دولت با استفاده از ارز داخلی می تواند بر روی بازارهای داخلی کنترل داشته باشند. در چند سال اخیر با چزار ارز کشور کاملا آشفته بوده و نرخ ارز بر روی شرایط اقتصادی تاثیر منفی گذاشته بود و دولت برای کنترل شرایط اقتصادی به صادر کنندگان و وارد کنندگان ارز دولتی ارائه می داد تا شرایط اقتصادی کشور به حالت بهینه برگردد. ارز دولتی فقط به تاجر ها و برخی کالاها و برخی از اشخاص تعلق می گیرد.

روش تامین ارز دولتی

بازار ارز ایران چند نرخی است و برای تامین ارز حواله دولتی توسط نهاد های مربوط صادر می شود تا به کالاهای مخصوص و اشخاص مربوط تعلق گیرد. چگونه ارز دولتی بخریم ؟ در جواب می گوییم برای صدور حواله نیاز به مجوز از نهاد های دولتی دارید و طبق دستورالعمل بانک مرکزی توسط بانک مربوطه انجام می شود و بعد از ثبت حواله به کارگزاری مربوطه درخواست ارسال می شود و در نهایت مراحل قانونی باید طی شود تا ارز دولتی ارائه شود. اما در کل ارز دولتی متعلق به برخی از کالاهای ضروری و مصارف مهم اشخاص است و با توجه به این که بازار ارز ایران نوسان مختلفی را تجربه می کند چند نوع ارز با قیمت های متنوعی وجود دارد ارز دولتی نقش مهمی در اقتصاد دارد. کجا ارز دولتی میدن در جواب گفتیم ارائه ارز دولتی توسط نهاد های مربوطه و بانک ذی ربط انجام می گیرند.

  نحوه دریافت ارز مسافرتی عراق چگونه است؟

تعریف نرخ ثابت ارز و مزایای آن

نرخ ثابت ارز یعنی حفظ ارزش پول کشور در یک محدوده معین و نرخ ارز ثابت یک برنامه و طرحی است که توسط دولت ها استفاده می شود تا نرخ ارز رسمی ملی کشور بر روی قیمت ها اثر بگذارد. دولت ها برای نگهداری نرخ ارز در یک محدوده برنامه نرخ ثابت ارز را اجرا می کنند. در کشورهای در حال توسعه از نظام ارزی ثابت استفاده می شود اما در کشورهای بزرگ صنعتی از نرخ ارز شناور استفاده می کنند. سفته بازی یکی از مزایای نرخ ارز است که این امکان را به افراد آن کشور می دهد تا بتوانند از یک سیستم با ثبات برخوردار باشند تا وارد کنندگان و صادرکنندگان و سرمایه گذاران بتوانند در برابر تغییرات نرخ ارز آمادگی داشته باشند. چگونه ارز دولتی بخریم در پاسخ به این سوال باید گفت که باید به نهاد مربوطه مراجعه کنید.

خرید ارز دولتی

چگونه ارز دولتی بخریم باید گفت که برای خرید ارز دولتی به نهاد های دولتی مراجعه کنید. چه کسانی ارز دولتی می گیرند ؟ ارز دولتی دارای اولویت خاصی است در واقع ارز دولتی فقط به کسانی که واجد شرایط هستند تعلق می گیرند مانند افرادی که در کشورهای خارجه تحصیل یا معالجه می شوند و ماموران دولتی و البته به کالا های اساسی هم تعلق می گیرد. از کجا ارز دولتی بخریم در پاسخ به این سوال رایج می گویم باید از نهاد و سازمان مربوطه ارز دولتی بگیرد. ارز دولتی از طریق محل های کسب درآمد ارزی از محل صادرات محصولات نفتی و غیره تامین می شود و در کشور ما ایران بانک مرکزی با توجه به شرایط بازار و نوسان نرخ ارز در بازار ، نرخ ارز دولتی را تعیین می کند.

  ارز دولتی از کجا بگیریم؟

مطالب کاربردی :

 

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی