سامانه سنا یک سامانه درگاهی است. بانک مرکزی به منظور ساماندهی بازار ارز و معاملات ارزی در شبکه صرافی های مجاز به عنوان سیستم نظارت بر ارز و مبادلات این سامانه ارزی، از سال ۱۳۹۰ راه اندازی کرده است. دلیل به وجود آمدن این سامانه برسی تمام معاملات ارزی صرافی ها است. این مقاله می خواهد شما را با سامانه سنا و طریقه فروش ارز صادرات در سناریت آشنا کند.

چگونه ارز صادرات خود را در سناریت بفروشیم؟

سامانه سنا و سناریت چیست؟

سنا و نیما دو سامانه بانک مرکزی هستند که هر دو کارکرد ارزی دارند. واژه سنا مخفف عبارت “سامانه نظارت ارزی” و واژه نیما مخفف عبارت “نظام یکپارچه معاملات ارزی” است. همانطور که اشاره کردیم، سامانه سنا به منظور ساماندهی و متشکل کردن بازار ارز و معاملات ارزی توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است.

بانک مرکزی توسط مقرراتی همه صرافی ها را ملزم کرد تا همه اطلاعات نرخ های مبادلات ارزی را در سامانه سنا ارائه دهند. به عبارتی سناریت که آدرس اینترنتی سنا است بیانگر نرخ میانگین معاملات ارزی در صرافی های مجاز تمام کشور است و به هر طریقی که نرخ ارز به بازار وارد و تزریق شود، در آن انعکاس یافته و به نمایش گذاشته می شود. چنانچه تخلفی از صرافی ها سر بزند با برخورد بانک مرکزی رو به رو می شوند.

همه صرافی های مجاز باید نرخ معاملات ارز خود را در ساعاتی که مشخص شده، به صورت اینترنتی و آنلاین در سناریت ثبت کنند. این درگاه اینترنتی میانگین وزنی قیمت خرید و فروش همه نرخ های مورد معامله را محاسبه و به نمایش می گذارد. این قیمت ها در واقع نشانگر قیمت ارز در بازار آزاد است؛ زیرا تقریبا تمام موارد مبادلات ارزی فعالان اقتصادی را شامل می شود.

  لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی

با توجه به اینکه فعالان تجارت و اقتصاد دائما در حال رصد و کسب اطلاعات از قیمت لحظه ای ارز هستند سامانه های آنلاین، مدیران سایت ها و پایگاه های خبری به طور پیوسته اعلام نرخ ارزها را پوشش می دهند. سه وسیله ای که به آنها اشاره کردیم، برای ایجاد این بستر پایدار و ایمن و رفع نقص های ناشی از آن تلاش خود را می کنند.

سایت سناریت همه نرخ های صرافی ها را جمع کرده و پس از محاسبه میانگین وزنی، قیمت ارز را نمایش می دهد. همین امر موجب می شود اطلاعات سناریت از صحت بالایی برخوردار بوده و برای خرید و فروش ارز می توان به آن استناد کرد.

مزیت های سامانه سنا و سناریت

سامانه سنا و سایت سناریت دارای بخش های مختلفی است. بخش های خرید و فروش اینترنتی ارز ( خرید دلار و یورو)، امکان گرفتن نرخ تمام شده، حسابداری خزانه داری، دسترسی اینترنتی و آنلاین به حساب بانکی در این نرم افزار تشکیل شده است. همه بخش های سنا، توسط صرافی ها می توانند علاوه بر گرفتن نرخ تمام شده و تعریف ضرر و سود معامله های خودشان، به وسیله اتصال به بانکی که در آن حساب دارند اقدام به عملیات واریز و برداشت وجه کنند.

خرید و فروش ارز صادرات در سناریت

یکی از پرکاربردترین بخش های سامانه سنا و سناریت خرید و فروش ارز است. این بخش جذاب همیشه دارای افرادی است که برای فروش ارز صادرات به سناریت وارد می شوند. برخی از مسافران خارج از کشور هم برای خرید ارز به این سامانه مراجعه می کنند.

  چه مقدار ارز دولتی به مسافران اختصاص می یابد

خرید و فروش ارز صادرات در سناریت

مسافران می توانند یک یا دو روز قبل از سفر درخواست خود را ارائه داده و اطلاعت شخصی خود را وارد سایت  کنند. سامانه سنا این درخواست را به بانک مرکزی اعلام می کند. پس از بررسی درخواست ها و راستی آزمایی سازمان ثبت احوال، کد رهگیری به مشتری داده می شود. این کد به مشتری می گوید که از کدام صرافی، ارز خود را تحویل بگیرد. متقاضی با در دست داشتن مدارک به صرافی مورد نظر رفته و با پرداخت وجه، ارز خود را دریافت می کند. یکی از مزیت های این روش، هدایت معاملات ارزی به صرافی های مختلف است. به این صورت افراد در بین صرافی ها به طور یکسان توزیع می شوند و از تراکم در برخی صرافی ها جلوگیری می شود.

حفاظت و ایمنی اطلاعات شخصی در بانک مرکزی

بعضی از افراد به دلیل اینکه برای خرید یورو و فروش ارز در سامانه سنا باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنند، از معامله در این سامانه امتناع کرده و به بازار آزاد مراجعه می کنند. ولی باید بدانید که این اطلاعات در نزد بانک مرکزی کاملا محفوظ می ماند.

برطبق قوانین موجود، باید مبدا و مقصد معاملات ارزی در دستور العمل پولشویی مشخص باشد. جالب است بدانید که از یک طرف سامانه سنا و سناریت به بانک مرکزی و از طرف دیگر به صرافی ها متصل می باشد و بانک ها هیچ دخالتی ندارند.

به این ترتیب روند همه فعالیت های ارزی در سناریت شفاف سازی می شود و با صرافی هایی که از ثبت معاملات خود امتناع می کنند، به صورت قانونی برخورد می شود. بازرسان بانک مرکزی ثبت معاملات ارزی را در سناریت پیگیری کرده و درصورت عدم ثبت معامله توسط صرافی، تذکر جدی و در صورت ادامه این عمل صرافی را تعطیل اعلام می کنند.

  تبدیل دلار به ریال چگونه انجام می شود؟