یکی از سوالات پرتکرار در حال حاضر با آن مواجه هستیم چگونه دلار سهمیه ای بخریم، است. اختلاف زیاد قیمت بین نرخ دلار و سایر ارزها در بازار آزاد و صرافی ها موجب شد که شیوه تهیه ارز در صرافی ها عوض شود.

چگونه دلار سهمیه ای بخریم

تا چندی پیش هر کس می توانست با در دست داشتن کارت ملی ۲۲۰۰ دلار سهمیه خود را از هر صرافی اخذ کند؛ ولی با موقعیت های بالقوه ای که بانک مرکزی فراهم کرده است، هر شخص درخواست کننده بایستی کارت ملی، دو کارت بانکی به اسم خود، سیم کارت، اصل و کپی مدارک مانند بلیط، ویزا، پاسپورت و عوارض خروج از کشور را جهت اخذ دریافت سهمیه دلار همراه خود داشته باشد.
علت اساسی این شرایط تغییر قیمتی تقریبا دو هزار تومانی نرخ دلار آزاد و صرافی ملی بود. بنابراین تهیه دلار سهمیه ای رواج یافت و صرافی ها هم نظاره گر صفوف طولانی بودند. بنابر شواهد هم اکنون قابلیت خرید ارز به شکل اینترنتی برداشته شده، بایستی مدارک ضروری به صورت کاغذی به صرافی ها عرضه شود.
در ماهی که گذشت بعضی از افراد به منظور مسافرت یا مهاجرت ارز سهمیه ای مصرف کردند، بعضی از دلالان کار غیرقانونی انجام داده و کارت ملی افراد را اجاره می کردند تا بتوانند به سود چند میلیونی دلار سهمیه ای را به جیب بزنند.
در صورتی که شخصی قصد تهیه دلار سهمیه ای از صرافی ها داشته باشد بایستی سوای بر کارت ملی و دو کارت بانکی به اسم خود، سیم کارت، اصل و کپی مدارکی مانند بلیط، ویزا، پاسپورت و عوارض خروج از کشور را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که به همراه داشتن فقط یکی از موارد مذکور مکفی نبوده و درخواست کننده دریافت دلار سهمیه ای بایستی اصل و کپی همه موارد بالا را به همراه داشته باشد.

  چگونه از صرافی ملی ارز بخریم

شیوه ثبت نام برای دلار سهمیه ای

در ادامه مبحث چگونه دلار سهمیه ای بخریم باید بگوییم بر اساس قانون هر ایرانی سالیانه می تواند ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خریداری کند. به طور معمول در صرافی ملی نرخ دلار کمتر از بازار آزاد است و صف های طولانی که مقابل صرافی ها ایجاد می شد، عامل آن همین بالا رفتن دلار و اختلاف قیمت مذکور است.

مطلب پیشنهادی : خرید یورو

تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد با صرافی ملی در روزهای اخیر تقریبا دو هزار تومان شده است. همین مسئله باعث شده شمار زیادی از افراد به سوی میدان فردوسی جهت تهیه ۲۲۰۰ دلار سهمیه ای سالیانه خود با کارت ملی بروند.
برخی براین باورند که فقط کارت ملی کفایت می کند تا متقاضیان دلار بتوانند با در دست داشتن تقریبا ۶۰ میلیون تومان پول نقد، سودی معادل چهار میلیون تومان کسب کنند.
اکثر اشخاصی که در میدان فردوسی در صفوف طولانی حاضر بودند، نمی خواستند دلارهای سهمیه ای خود را نگه دارند و بلافاصله پس از خرید آن را به دلالان می فروختند. مسئله با اهمیت توقع دلالان بود که به منظور تهیه دلار فقط احتیاج به کارت ملی افراد داشتند و با مبلغی برابر ۵۰۰ هزار تومان کارت ملی بعضی از اشخاص را اجاره می کردند و سهمیه ارزی آنها را خریداری می کردند.
هم اکنون گویا مسئله با اهمیتی در این رابطه اتفاق داده است. شرایط خریداری دلار از صرافی ملی عوض شده و به جز کارت ملی به مدارک دیگری نیز نیاز است. در روزهای اخیر اخبار این موضوع در سراسر بازار پیچیده بود. با رخ دادن این اتفاق احتمالا درخواست کنندگان دلار سهمیه ای در هفته جدید نتوانند شبیه به چند روز گذشته فقط با کارت ملی خریداری کنند.
اصل کارت ملی در صورت نداشتن کارت ملی جدید بایستی کارت ملی قدیمی همراه با شناسنامه و رسیدی مهر شده از سوی ثبت احوال مبنی بر انجام مراحل معاوضه کارت ملی قدیمی
دو کارت بانکی عضو شبکه شتاب به اسم شخص خریدار و شماره شبا به اسم شخص فروشنده
شماره تلفن همراه ( سیم کارت) به اسم فرد درخواست کننده
کامل نمودن فرم های مرتبط و امضاء آن ها در کنار متصدی صرافی
بلیط، گذرنامه، ویزای معتبر همراه با عوارض خروج از کشور

  چرا دلار ارز جهانی است

شیوه ثبت نام برای دلار سهمیه ای

نرخ دلار سهمیه ای

چگونه دلار سهمیه ای بخریم این روزها سوالی است که بسیاری از افراد می پرسند. بانک مرکزی به منظور تسهیل در امر گردشگری، امور درمانی و تحصیلی ارز سهمیه ای برای هر کد ملی اختصاص داده که ۲۲۰۰ دلار و ۲۰۰۰ یورو است.

مطلب پیشنهادی : خرید دلار 

بنا بر اطلاعات به دست آمده بازار آزاد ارز به علت وجود قیمت های متفاوت ارزهای آزاد، نیمایی، ترجیحی همیشه زمینه ای برای رخداد انواع تخلفات و سوء استفاده ها بوده است.

تعریف دلار سهمیه ای

درخواست برای خریداری سهمیه سالانه دلار و یورو بسیار زیاد بالا رفته است. تفاوت قیمت سه هزار تومانی بین نرخ دلار بازار آزاد و صرافی ملی، دلیل بالا رفتن درخواست برای خرید ارز سهمیه ای است.
هر شخص می تواند سالیانه ۲۰۰۰ یورو و ۲۲۰۰ دلار، ارز سهمیه ای از صرافی ملی اخذ نماید. این میزان ارز که هر سال تنها یک دفعه به افراد تعلق می گیرد و نرخ آن همواره از بازار آزاد پایین تر است.
این تفاوت قیمت در حال حاضر تقریبا به سه هزار تومان رسیده است. زیرا نرخ دلار در صرافی ملی تقریبا ۲۰ هزار تومان و در بازار آزاد تقریبا ۲۳۰۰ تومان است، البته این اختلاف قیمت به صورت روزانه محاسبه می شود.
چگونه دلار سهمیه ای بخریم سوالی است که این روزها اکثر افراد می پرسند. به همین دلیل در نوشتار بالا شیوه خرید دلار سهمیه ای بیان شد. مدارک به خصوصی برای دریافت دلار سهمیه ای نیاز است و هر کس باید با در دست داشتن آن ها اقدام به دریافت ۲۲۰۰ دلار خود کند.

  تفاوت ارز نیمایی با ارز دولتی چیست؟

مطالب کاربردی :

 

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی