خرید یورو - نمودار قیمت خرید و فروش یورو - صرافی علیرضا
telegram-icon
عضویت در کانال تلگرام ما
برای اطلاع از آخرین قیمت ها کافیست شماره تماس خود را در فرم زیر وارد کرده تا در کانال تلگرام ما عضو شوید. !


    عبارت مورد نظر خود را جستجو کنید

    امروز 19 Mar 2024
    ردیف نام قیمت خرید(ریال) قیمت فروش(ریال)
    1 یورو ۴۶۷۴۸۰ ۴۷۲۲۰۰

    خرید یورو

    یورو، دلار و پوند جزو ارزهای اصلی و به اصطلاح “Major” محسوب می شوند و در هر منطقه یا کشور یک یا چند ارز بیشتر مورد معامله قرار می گیرد. به عنوان مثال خرید یورو بیشتر در منطقه اروپا صورت می گیرد و پول اصلی آنها به شمار می رود؛ ولی تا قبل از پیدایش و خلق یورو، دلار در کشورهای اروپایی مورد معامله قرار می گرفت. در سال ۱۹۹۹ میلادی با هدف همبستگی و یکپارچگی اقتصادی، سیاسی بین کشورهای اروپایی، واحد پولی به نام یورو (Euro) ایجاد شد و به تدریج در زمره یک ارز قدرتمند در جهان درآمد.
    البته ارز یورو در ابتدا به عنوان واحد پول اعتباری یا غیر نقدی معرفی شد و در حدود سه سال بعد اسکناس ها وسکه های یورو در دسترس کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار گرفت. در ابتدا واحد پولی یورو در ۱۲ کشور اروپایی ارز ملی شناخته شد ولی در ادامه اغلب کشورهای اروپایی، این ارز را به عنوان واحد پولی خود انتخاب کردند. امروزه اکثر کسانی که قصد سفر به کشورهای اروپایی دارند اقدام به خرید اینترنتی یورو یا خرید یورو از صرافی می کنند.

    ما هم به جهت اهمیت این ارز در کشور و در جهان، قصد داریم موضوع مقاله حاضر را به خرید و فروش یورو به صورت آنلاین یا در صرافی ها و موضوعات پیرامون آن اختصاص دهیم.

    خرید یورو

    مطالبی درباره منشأ پیدایش یورو

    همانطور که گفتیم یورو در سال ۱۹۹۹ میلادی به عنوان یک واحد پول اعتباری در بین کشورهای اتحادیه اروپا به وجود آمد. در حقیقت این ارز در پیمان «ماستریخت» متولد شد. در ابتدا ۱۲ کشور اروپایی (آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، بلژیک، هلند، پرتغال، دانمارک، اسپانیا، لوکزامبورگ، یونان) یورو را به عنوان ارز ملی خود انتخاب کردند. در کشورهای مذکور خرید یورو و همچنین فروش آن، به عنوان پول ملی قرار گرفت.
    این کشورها معیارهای دشوار اقتصادی را برای مبادلات و استفاده از این ارز مقرر کردند و صرفا کشورهایی که دارای این معیارها و شرایط هستند مجوز استفاده از آن را دارند.
    شرایط و معیارهای عضویت در اتحادیه اروپا و استفاده از یورو در مبادلات از این قرار است:

    • در صورتی که نرخ ارز تغییر نکند و ثابت بماند.
    • کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید بدهی های دولت آنها بیشتر از ۶۰% تولید ناخالص داخلی (GDP) باشد.
    • نرخ تورم در کشورهایی که مجوز استفاده از یورو را دارند باید به میزان یک و نیم درصد میانگین نرخ سه کشور پایین ترین نرخ تورم در اتحادیه اروپا باشد.
    • نرخ بهره بلند مدت کشورهای عضو اتحادیه باید در حدود دو درصد باشد.
    • کسری بودجه کشورهایی که یورو به عنوان ارز ملی آنها شناخته شده نباید بیشتر از سه درصد تولید ناخالص داخلی باشد.

    کشورهای عضو اتحادیه پولی اروپا

    چنانچه گفتیم در پیمان ماستریخت تعدادی از کشورها برای همبستگی اقتصادی و سیاسی یک واحد پول را برای خود انتخاب کردند و خرید یورو و فروش آن به عنوان ارز اصلی در این کشورها انجام شد. استدلال کشورهایی که طرفداران یورو محسوب می شدند، افزایش مبادلات و کاهش قیمت ها است. این کشورها اعتقاد دارند که با حذف نوسانات تبدیل ارز خارجی، می توانند به اهداف خود برسند. پس از گذشت چند سال یعنی در سال ۱۹۹۸ میلادی تعداد یازده کشور اروپایی دیگر نیز به طور رسمی به اتحادیه پولی اروپا پیوستند.
    البته لازم به ذکر است که این یازده کشور با وجود نگرانی هایی مانند: از دست دادن قسمتی از هویت و حاکمیت ملی خویش و همینطور جعل اسکناس، جزو اتحادیه اقتصادی اروپا درآمدند. در میان کشورهای اروپایی سوئد و بریتانیا، در مورد پیوستن به این پیمان تردید بسیار داشتند و بعد از تعلل فراوان به این کشورها اضافه شدند. کشورهایی مثل دانمارک نیز در همه پرسی که در سال ۲۰۰۰ میلادی انجام داد، عضو اتحادیه مذکور در نیامد.
    کشور یونان نیز پس از اصلاحات ساختار اقتصادی خود به جمع اتحادیه یورو افزوده شد. برخی از کشورها نظیر: اسلواکی، استونی، لتونی و لیتوانی نیز در سال های بعد به منطقه یورو پیوستند. جالب است بدانید برخی از کشورهای اروپایی به عضویت ناحیه یورو در نیامده اند ولی ارز ملی و رسمی آنها یورو است. (البته اجازه چاپ یورو را ندارند.) تاکنون ۱۹ کشور اروپایی عضو اتحادیه مالی اروپا هستند.

    مطالبی درباره منشأ پیدایش یورو

    طرح روی اسکناس ها در هنگام خرید یورو از صرافی

    علیرغم اینکه واحد پولی یورو در سال ۱۹۹۹ میلادی به وجود آمد ولی تا سال ۲۰۰۲ و عرضه اسکناس و سکه های یورویی، این ارز صرفا جهت کسب و کارهای خاص مورد استفاده قرار می گرفت و بسیاری از کارشناسان اقتصاد بر این باور بودند که یورو به عنوان یک ارز بین المللی گوی سبقت را از دلار آمریکا خواهد ربود. به همین جهت خرید یورو پس از سال ۲۰۰۲ میلادی صورت گرفت. پس از این سال خرید و فروش یورو به صورت های گوناگون انجام شد. اما طرح یورو چگونه و توسط چه کسی تهیه شد؟
    در بخش بعدی جواب سوال بالا را بخوانید.

    قیمت فروش یورو و طراح اسکناس یورو

    همانطور که مشخص است یورو یک واحد پولی برای کشورهای اروپایی است بنابراین طرح آن نیز باید نمایانگر اتحاد اروپا باشد. به همین جهت بر خلاف اسکناس های دیگر طرح چهره های اشخاص روی آن ترسیم نشده است. طرح اسکناس های یورو توسط فردی به نام «رابرت کالینا» صورت گرفت. روی این اسکناس ها، پرچم اتحادیه اروپا، تصویری از نقشه اروپا، پل ها، طاق ها و همینطور پنجره ها طراحی شده است. پس در هنگام فروش یورو با هر قیمت باید به طرح روی اسکناس ها دقت کنید.

    فروش یورو آنلاین

    در هنگام مراجعه به سایت های معتبر مانند صرافی علیرضا به عکس اسکناس ها وسکه های یورو دقت کنید تا در هنگام دریافت پول دچار کلاهبرداری نشوید. اسکناس های یورو در ۷ رنگ و از ۵ یورویی تا ۵۰۰ یورویی ارزش گذاری شده اند. اما سکه های یورویی از یک سنتی تا دو یورویی با طرح های یکسان (البته یک روی آنها) هستند.

    خرید و فروش یورو

    امروزه یورو یکی از ارزهای مهم به شمار می رود و قیمت خرید یورو و همچنین قیمت فروش یورو برای مردم جهان مهم است. چرا که بسیاری از گردشگران و مسافران به کشورهای اتحادیه یورو سفر می کنند و باید با خود ارز ملی آن کشورها را همراه ببرند. یورو به عنوان ارزی معتبر و پرکاربرد در بازارهای مالی جهان، مورد توجه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران قرار دارد. خرید و فروش یورو در بازارهای مالی میتواند به عنوان یک فرصت سودآور برای سرمایه‌گذاران عمل کند. این فعالیت معمولا در بازار فارکس انجام میشود که در آن معاملات بازار ارزهای خارجی صورت میگیرد. برخی از عواملی که بر قیمت یورو تاثیر میگذارند شامل اخبار اقتصادی، تغییرات نرخ بهره، سیاست پولی کشورها و تحولات سیاسی هستند. به همین دلیل، تحلیل صحیح عوامل مؤثر بر قیمت یورو و درک صحیح روند بازار، برای کسب سود از خرید و فروش یورو بسیار مهم است.

    یورو به تومان

    یورو به تومان یکی از موضوعات مهم در بازار ارز است که بسیاری از افراد و شرکت‌ها در ایران به آن توجه می‌کنند. با توجه به تغییرات قیمت ارز در بازار بین‌المللی، نرخ تبدیل یورو به تومان نیز متغیر است و ممکن است به طور مستمر تغییر کند. این تغییرات نرخ ارز می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت کالاها و خدمات مختلف در ایران داشته باشد. برای کسب و کارهایی که وابسته به بازار خارجی هستند، مهم است که نرخ تبدیل یورو به تومان را با دقت پیگیری کنند تا بتوانند تصمیم‌گیری‌های مناسبی در خصوص قیمت‌گذاری و تجارت خود انجام دهند.

    کشورهای عضو اتحادیه پولی اروپا

    خرید آنلاین یورو و حقایق جالب در مورد پول های فیزیکی

    در مورد این ارز مهم حقایق جالبی وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

    • از بین مردم جهان در حدود ۳۴۰ میلیون نفر آنها در معاملات خود از یورو استفاده می کنند. با این حجم معاملات، یورو به عنوان دومین ارز جهانی محسوب می شود.
    • چاپ اسکناس ها و ضرب سکه ها بر عهده دو بانک متفاوت است. چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی اروپا و ضرب سکه ها بر عهده بانک های مرکزی کشورهای عضو اتحادیه یورو است. به همین جهت طرح اسکناس ها یکسان ولی طرح سکه ها با یکدیگر متفاوت است.
    • اسکناس های ۵، ۱۰، ۲۰، ۳۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ یورویی همگی توسط بانک مرکزی اروپا که مقر آن در فرانکفورت آلمان است چاپ می شود. اسکناس های ۵۰۰ یورویی نیز توسط این بانک منتشر می شد؛ ولی از ماه آوریل سال ۲۰۲۰ به دلیل امنیت بیشتر و جلوگیری از پولشویی، انتشار این اسکناس ها متوقف شد.
    • در حدود ۲۵ درصد اسکناس های یورویی که چاپ می شوند، در بیرون از ناحیه یورو مورد داد و ستد قرار می گیرند.
    • امروزه ضرب سکه های یک، دو، پنج، ده، بیست و پنجاه سنتی و همچنین یک و دو یورویی صورت می گیرد. (هر یورو معادل صد سنت است.)

    خرید یورو از صرافی

    در میان اعضای اتحادیه مالی اروپا مردم برخی از کشورها به وجه نقد علاقمندند و تمایل به داشتن پول فیزیکی در کیف خود هستند. آلمانی ها یکی از مردم این کشورها هستند. به طور متوسط در کیف پول مردم آلمان معادل ۱۰۹ یورو وجه نقد وجود دارد؛ ولی در عوض مردم پرتغال کمترین تمایل را به داشتن پول نقد دارند. پرتغالی ها به طور میانگین ۲۹ یورو پول نقد در کیف پول خود نگهداری می کنند. مردم فرانسه و هلند رتبه های بعدی از نظر بی علاقه بودن به وجه نقد هستند.
    تمایل مردم برخی از کشورها به استفاده از وجه نقد و همچنین خرید یورو از صرافی و سایر مراکز در معاملات خود، سبب شده که تا اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی در حدود ۲۸ میلیارد یورو به شکل سکه و ۲/۱ تریلیون یورو به شکل اسکناس در چرخه پولی دنیا وجود داشته باشد.

    نحوه خرید و فروش یورو در صرافی

    احتمالا برای شما هم پیش آمده است که به صرافی بروید و در مقابل پرداخت مبلغی پول رایج کشور، یورو یا ارز دیگری را دریافت کنید. در این مواقع به نظر می رسد که قیمت خرید یورو در صرافی معادل مبلغ پرداختی شماست. در صورتی که این درست نیست. قیمت تمام شده یورو و ارزهای دیگر همراه با درصدی سود معادل وجه پرداختی شماست. صرافی ها هم مانند فروشندگان دیگر مقداری سود را از خریداران دریافت می کنند.

    نرخ خرید یورو در صرافی

    اطلاع از قیمت لحظه ای ارز یورو و دلار برای صرافی ها بسیار مهم و حیاتی است؛ چرا که در برخی مواقع نرخ خرید یورو در صرافی چندین بار در طول یک روز جا به جا می شود. بنابراین باید صرافی داران در هنگام خرید و فروش ارز به قیمت لحظه ای آن دسترسی داشته باشند تا در امر خرید و فروش آنها اختلال به وجود نیاید.

    طرح روی اسکناس ها در هنگام خرید یورو از صرافی

    قیمت خرید یورو

    تعیین نرخ ارزها بر عهده بانک مرکزی است و بر اساس این نرخ اعلام شده، معاملات ارزی صورت می گیرد. شما می توانید این قیمت ها را در سایت های معتبر مشاهده کنید.

    خرید یورو صرافی

    تابلوهای صرافی ها با توجه به نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی کشور، قیمت خرید و فروش یورو را درج می کنند. لازم به تذکر است که خرید یورو و به طور کلی مبادلات ارزی فعالیت اصلی صرافی ها است و خرید و فروش سکه های مختلف جزو فعالیت های جانبی به حساب می آید. البته برای انتخاب صرافی مورد نظر باید نکاتی را در نظر گرفت که در بخش بعدی به آنها می پردازیم.

    صرافی فروش یورو

    انتخاب صرافی مناسب جهت خرید یورو به صورت حضوری و اینترنتی یکی از امور مهم است. باید قبل از مراجعه به صرافی در مورد قصد و هدف خود فکر کنید. برخی از افراد جهت سرمایه گذاری به صورت دراز مدت و بعضی دیگر جهت سفر خارج از کشور خود نیاز به ارز دارند. این دو هدف کاملا متفاوت برای خرید ارز است. پس از مشخص کردن هدف از خرید ارز می توان به سایر نکات در مورد صرافی ها نظیر قوانین پلتفرم ها دقت کرد. در ادامه درباره این نکات صحبت می کنیم.

    بررسی صرافی از جهت امنیت

    یک صرافی مناسب و خوب از روش امنیتی درستی استفاده می کند. تایید دو عاملی یا ۲FA یک روش درست برای ورود است. صرافی هایی که از تایید دو عاملی استفاده نمی کنند با ملاحظات روز دنیا مطابق نیستند و پیشنهاد می شود که جهت خرید یورو به آنها مراجعه نکنید. از طرف دیگر باید درباره پلتفرم نیز تحقیق کنید که به چه نوع از تایید دو عاملی مطابقت دارد. روش های مشترک جهت تایید های دو عاملی ۲FA عبارتند از: Authy, Yubikey, Google authenticator.
    روش های مشترک مذکور نسبت به روش پیامکی متنی از اطمینان و امنیت بالاتری برخوردار است.

    شهرت صرافی مورد نظر را بررسی کنید

    جهت بررسی شهرت صرافی مورد نظرتان می توانید نام آن را در گوگل سرچ کنید. با جستجوی نام صرافی در گوگل تا حدودی از نارضایتی و به طور کلی نظرات مشتریان آگاه می شوید. از طرف دیگر می توانید کلاهبرداری یا هک سیستم امنیتی صرافی ها را بررسی کنید؛ زیرا برخی از صرافی ها با استفاده از فضای رمزنگاری نامطمئن موجب از دست رفتن سرمایه خود و مشتریان می شوند. اگر نام صرافی را در کنار کلاهبرداری یا هک جستجو کنید اطلاعات مناسبی را به دست می آورید.

    قیمت فروش یورو و طراح اسکناس یورو

    قیمت ارزها را در صرافی ها بررسی کنید

    یکی دیگر از عوامل مهم در تشخیص یک صرافی مناسب، مقایسه قیمت های یک ارز در صرافی های مختلف است. یک ارز ممکن است به جهت موقعیت مکانی صرافی یا بیشتر و کمتر بودن حجم مبادلات، با قیمت های بیشتر و کمتری فروش رود. بنابراین شما می توانید با سرچ خرید یورو امروز به نتایج خوب و درستی دست یابید.

    میزان کارمزد صرافی مورد نظر نسبت به صرافی های دیگر

    میزان کارمزد صرافی مورد نظر خود را نسبت به کارمزد صرافی های دیگر بررسی کنید. بررسی کارمزد به خصوص برای کسانی که پیوسته با صرافی ها سر و کار دارند و خرید یورو صرافی و آنلاین را به دفعات بالا انجام می دهند، بسیار مهم است. بررسی میزان کارمزد در سرمایه گذاری با خرید و فروش یورو آنلاین ضروری و مهم است.

    نکات مورد توجه در هنگام خرید و فروش یورو

    در هنگام مراجعه به صرافی ها باید به موارد گوناگونی توجه داشته باشیم که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

    • در ابتدای ورود به صرافی باید با تابلوی مجوز بانک مرکزی رو به رو شوید. این تابلو بر طبق مقررات باید در دید مشتریان قرار گرفته و نصب شده باشد.
    • خرید یورو و ارزهای دیگر و همینطور فروش آنها در ساعات غیر اداری و تعطیلات رسمی با قیمت های غیر واقعی صورت می گیرد. بنابراین در هنگام مراجعه به صرافی ها به صورت حضوری یا آنلاین به این مورد توجه کنید.
    • در هنگام خرید یورو صرافی به اسکناس های دریافتی توجه کنید. معیوب یا خدشه دار بودن آنها ممکن است ضرر و زیان بسیاری را برای شما به همراه آورد.
    • توجه به تاریخ انتشار اسکناس ها یکی دیگر از موارد مهم و ضروری است که در هنگام خرید ارز و مراجعه به صرافی ها باید به آن دقت کنید. دقت در تاریخ انتشار به خصوص در خرید دلار بسیار مهم است.

    قیمت خرید یورو در صرافی

    نکات دیگری که باید در هنگام خرید یورو از صرافی دقت کنیم عبارتند از:

    • یکی از نکاتی که باید قبل از مراجعه به صرافی ها دقت کنید؛ مقایسه قیمت های ارز در صرافی های مختلف است. اختلاف قیمت اندک یکی از موارد عادی و معمولی است؛ ولی اختلاف فاحش نرخ یورو و ارزهای دیگر، احتمال وجود مشکل یا کلاهبرداری را بالا می برد.
    • در هنگام مراجعه به صرافی فروش یورو و سایر ارزها و دریافت اسکناس، از فروشنده بخواهید که اسکناس ها را در مقابل امواج ماورابنفش قرار دهد تا اصالت یا عدم اصالت آنها برای شما مشخص شود.
    • در این بخش به برخی از ویژگی های اسکناس های اصلی یورو اشاره کردیم. جهت آشنایی بیشتر شما با سایر خصوصیات اسکناس های ارز بخش بعدی را بخوانید.

    چگونگی تشخیص ارز در خرید اینترنتی یورو

    ارزهای تقلبی یکی از موضوعات مهم برای خریداران و فروشندگان یورو محسوب می شود و برای تشخیص ارز اصلی از تقلبی در خرید اینترنتی و غیر اینترنتی باید در مورد چگونگی خرید یورو اطلاعات درست و مناسبی داشته باشیم که در ادامه به آنها می پردازیم.

    • قبل از خرید ارز باید با دقت به مشخصات اسکناس های اصلی توجه کنید و ویژگی های حروف و اعداد را به خاطر بسپاریم.
    • بررسی برجستگی حروف یکی دیگر از نکات مهم در خرید یورو یا ارز است.
    • خودکارهایی مخصوص جهت تشخیص اسکناس های واقعی از جعلی وجود دارد. این خودکارها حساسیت اسکناس ها را نسبت به امواج ماورا بنفش نشان می دهند.
    • یکی از بررسی های اسکناس های یورو اصلی، کشیدن (البته با احتیاط) دو سر اسکناس است. اسکناس های واقعی به راحتی پاره نمی شوند.
    • برش اطراف اسکناس یکی دیگر از نکات مورد توجه است. اسکناس های اصلی بدون کوچکترین اشکالی برش داده شده اند.
    • شماره سریال اسکناس های اصلی از یک قاعده کلی پیروی می کنند. یعنی به صورت یکسان و با فاصله مشخص چاپ می شوند ولی شماره سریال اسکناس های تقلبی دارای هیچ قاعده ای نیستند.
    • نوشته های روی اسکناس های یورو اصلی کاملا مشخص، بدون حاشیه و با فاصله منظم هستند ولی یورو جعلی نوشته های منظم و خوانایی ندارد.
    • در هنگام خرید یورو آنلاین یا حضوری، به عدد اسکناس ها توجه کنید.
    • بوی اسکناس های یورو واقعی با جعلی متفاوت است. با تقویت حس بویایی خود و تمرین می توانید از این طریق اسکناس های اصلی را تشخیص دهید.

    فروش یورو آنلاین

    خرید یورو آنلاین

    درباره تشخیص ارزهای جعلی از واقعی به طور کلی در بخش قبلی صحبت کردیم. حال اگر قصد دارید به طور اختصاصی در مورد ویژگی های اسکناس های یورو اصلی اطلاعات بیشتری کسب کنید، این بخش را بخوانید.

    • یکی از مهمترین نکاتی که باید در هنگام خرید یورو آنلاین دقت کنید، به ارزش های اسکناس ها است. به عنوان مثال اسکناس های یورو به ارزش های ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰، ۵ و ۱۰ وجود دارد ولی قاعدتا اسکناس ۱۵ یورویی یک اسکناس جعلی است.
    • سایز و اندازه اسکناس ها یک سایز استاندارد است. اگر سایز اسکناس بزرگتر یا کوچکتر از اندازه استاندارد باشد غیر اصل است. برای نمونه اسکناس ۲۰۰ یورویی ۱۵۳ در ۸۲/۰ میلی متر و اسکناس ۱۰۰ یورویی ۱۴۷ در ۸۲/۰ میلی متر است. هر چه ارزش اسکناس ها بالاتر باشد، سایز آن نیز اندکی بیشتر می شود.
    • توجه به تصاویر اسکناس یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید ارز یورو است. مشاهده قبل از خرید تصاویر اسکناس های اصلی می تواند شما را در این امر راهنمایی کند.
    • اسکناس های یوروی واقعی دارای هولوگرام در پشت آنها هستند. تغییر زاویه چشم نسبت به هولوگرام موجب تغییر رنگ آن است.
    • وجود میکرو پرینت یا ریز نوشته، یکی دیگر از خصوصیات اسکناس های اصلی یورو است. میکرو پرینت ها به دلیل هزینه بسیار بالایی که دارند، توسط جاعلان استفاده نمی شوند. به این ترتیب به راحتی می توان اسکناس های جعلی را از واقعی تشخیص داد.
    • جنس اسکناس واقعی از فیبر کتان است. با لمس اسکناس اصلی در هنگام خرید یورو می توانید، جعلی را از واقعی بشناسید. در ضمن حروف روی یورو به صورت برجسته حک شده است.
    • واترمارک یا تصویر امنیتی روی اسکناس اصلی، یکی دیگر از راه های تشخیص جعلی از حقیقی است.

    در انتهای این مطلب قصد داریم درباره خرید انواع ارز به طور کلی صحبت کنیم. اگر قصد افزایش اطلاعات خود در این زمینه را دارید بخش بعدی را مطالعه کنید.

    روش های خرید انواع ارزهای خارجی

    خرید ارز به روش های گوناگونی صورت می گیرد که مطمئن ترین ترین آن خرید از بانک است. سیستم بانکی یکی از راه های خوب و درست خرید یورو و سایر ارزها است. یکی دیگر از روش های خرید ارز از طریق دلالان کنار خیابان و صرافی های نامعتبر است. قیمت های ارزان و وسوسه انگیز این مراکز موجب می شود که برخی از افراد به آنها مراجعه کرده و در بسیاری از مواقع با ضرر و زیان بسیاری مواجه شوند.

    خرید یورو امروز

    روش دیگری که برای خرید ارزهای خارجی وجود دارد، خرید از صرافی های معتبر است که این روش هم مناسب است ولی از جهت امنیت در درجه پایین تری نسبت به سیستم های بانکی قرار می گیرند. در هر صورت شما با هر روشی که قصد خرید یورو امروز را دارید بهتر است به نکات مهم بخش بعدی نیز توجه کنید.

    نکات طلایی در فروش یورو آنلاین و حضوری

    در هنگام مراجعه به مراکز مختلف خرید و فروش ارز آنلاین و غیر اینترنتی به نکات زیر توجه کنید:

    • قیمت ارزها را از طریق سایت های رسمی کشور بررسی کنید.
    • ساعات اداری و غیر تعطیل را برای خرید و فروش ارز در نظر بگیرید؛ چرا که در غیر از این ساعات قیمت واقعی نرخ ارز مشخص نیست.
    • ارز مورد نظر خود را کاملا بشناسید. جهت این کار می توانید به سایت های معتبر مراجعه کنید و با ساختار و ویژگی های ظاهری آن آشنا شوید.
    • نرخ خرید و فروش یورو و سایر ارزهای خارجی را از طریق مراکز مختلف بررسی کنید. افزایش و کاهش نرخ ارز در طی چند روز را نیز مورد توجه قرار دهید تا در زمان مناسب معامله مورد نظر خود را انجام دهید.
    • تاریخ انتشار ارز به خصوص دلار از اهمیت بالایی برخوردار است.
    • ظاهر اسکناس ها و عدم وجود ایراد و عیب در آنها، یکی دیگر از نکات لازم در هنگام خرید ارز است.
    • درخواست فاکتور از فروشنده و درج شماره سریال اسکناس ها در آن، یکی دیگر از نکات خوب برای جلوگیری از کلاهبرداری است.
    • مراقب باشید که اختلاف فاحش قیمت و ارزان بودن بیش از اندازه ارز نسبت به مراکز دیگر ممکن است به دلیل وجود ایراد یا کلاهبرداری باشد.

    آشنایی با یورو دیجیتال

    امروزه با کاهش استفاده از پول های فیزیکی به دلایل مختلف مواجه هستیم. به همین جهت آشنایی با ارزهای دیجیتال از جمله یورو دیجیتال یکی از امور مهم در کسب و کارهای بین المللی است. یورو دیجیتال یا e-euro همان اسکناس ها و سکه های یورویی به صورت الکترونیکی هستند. با خرید یورو الکترونیکی نیز می توان معاملات و مبادلات مختلف انجام داد. اشخاص حقیقی و حقوقی اتحادیه یورو توسط یوروهای دیجیتالی می توانند در بانک مرکزی اروپا سپرده گذاری های مطمئنی داشته باشند.
    مزیت اصلی سپرده گذاری های دیجیتالی در بانک مرکزی اروپا، امنیت بالای آنها نسبت به سایر بانک های تجاری است.

    قیمت خرید و فروش یورو

    قیمت خرید و فروش یورو یکی از موضوعات مهم در بازار ارز است که تأثیر مستقیمی بر اقتصاد کشورها و تجارت بین المللی دارد. یورو به عنوان یکی از ارزهای مهم جهانی و به عنوان ارز رسمی اتحادیه اروپا، مورد توجه بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران قرار دارد. قیمت خرید و فروش یورو در بازارهای مالی تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تقاضا و عرضه، نرخ بهره، سیاست های پولی، نرخ تورم و توسعه اقتصادی قرار می گیرد. این قیمت ها به صورت روزانه و بر اساس تحلیل های مالی و اقتصادی تعیین می شوند و افرادی که در ارزها سرمایه گذاری می کنند باید این تغییرات را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند سودآوری بهتری داشته باشند.

    جهت خرید و فروش یورو و سایر ارزها باید قیمت واقعی را در سایت های معتبر مشاهده و بررسی کنید چرا که در بسیاری از مواقع این اطلاعات، موجب جلوگیری از ضرر و زیان های بعدی می شود. ارز به پول های خارجی هر کشور گفته می شود که در هر کدام از کشور یک یا چند ارز بیشتر مورد معامله قرار می گیرند. در ایران دلار، یورو و پوند سه ارز اصلی هستند و بیشتر مورد خرید و فروش واقع می شوند. یورو واحد پول اتحادیه اروپا است که از سال ۱۹۹۹ میلادی به جهت همبستگی اقتصادی کشورهای اروپایی به وجود آمد. امروزه ۱۹ کشور جزو اتحادیه اروپا و واحد پولی یورو هستند و یورو را به عنوان ارز ملی خود مورد معامله قرار می دهند.

    قیمت یورو

    یورو

    از دیگر پول های رایج که بیشتر در منطقه اروپا از آن استفاده می شود، یورو نام دارد. یورو ارزی محسوب می شود که بسیاری از مبادلات به ویژه در قاره اروپا با آن انجام می شود. بسیاری از افراد که در حوزه ارز فعالیت و سرمایه گذاری می کنند از یورو به عنوان برای سرمایه گذاری نیز استفاده می کنند. برای سرمایه گذاری در حوزه یورو باید از قیمت روز یورو مطلع باشید زیرا یورو نیز مانند سایر ارز ها لحظه ای تغییر می کند و قیمت یورو ثابت نیست. همچنین شما می توانید با استفاده از روش های تکنیکال و نمودار قیمت یورو به پیش بینی  قیمت یورو بپردازید. شما می توانید بروز ترین قیمت یورو را در صرافی های معتبر مشاهده نمایید. در ادامه این مقاله می خواهیم به بیان نکاتی در مورد یورو، تاریخچه آن و دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت یورو بپردازیم. 

    تاریخچه یورو

    در زبان لاتین به یورو، euro گفته می شود. نماد این ارز به صورت EUR نیز مشاهده می شود. یورو نماد و واحد کشور های منطقه یورو است که در واقع می تواند به ۱۰۰ سنت تقسیم بندی شود. اولین کسی که ایده یکسان سازی واحد پول را مطرح کرد، ژاک دلور بود. ژاک دلور وزیر اقتصاد فرانسه بود که طی ۱۰ سال و در سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ ریاست کمیسیون اروپا بر عهده او بود. هدف او از یکسان سازی واحد پول در اروپا این بود که هویت اروپایی را در بازار ها تقویت کند و همچنین به تثبیت ارزش یورو بپردازد. یکسان سازی واحد پول در اروپا موجب رشد اقتصادی و تقویت امور بازرگانی و تجاری  این قاره شد. 

    در حقیقت ژاک دلور با یکسان سازی واحد پولی در اروپا آن را یک هدف مشترک پولی به شما آورد که تمام کشور هایی که از آن تبعیت کنند از آن سود می برند. با وضع یکای پولی مشترک توسط ژاک دلور جنبش هاس سرمایه گذاری بسیار آرام گرفت. با همسان سازی یکای پولی دلار در بسیاری از کشور های اروپایی قدرت تجاری یورو شکل گرفت. میتوان گفت یورو در میان آشوب های سیاسی و اقتصادی شکل بزرگی به خود گرفت و توانست کشور های اروپایی را برای هدف های تجاری، اقتصادی و سیاسی به یکدیگر متصل کند. به عنوان مثال در همان سال ها یعنی سال ۱۹۸۹ دیوار برلین فرو ریخت و آلمان ها تصمیم به اتحاد داشتند. همچنین در قسمت شرق اروپا کمونیسم از بین رفته بود و اروپا فراز و فرود های بسیاری را تجربه می کرد.

    جنگ جهانی دوم و یورو

    هنگامی که جنگ جهانی دوم به اتمام رسید، اتحادیه اروپا تاسیس شد. البته این اتحاد سرتاسری نبود بلکه اقتصاد اروپا یک مسیر تک قطبی را طی می کرد. با وضع شدن پیمان ماستریخت در سال ۱۹۹۲ پیمان پول مشترک اجرا شد. این توافق نامه در یکی از شهر های هلند که ماستریخت نام داشت شکل گرفت و در نهایت در سال ۱۹۹۳ اجرا شد. در نتیجه زمان زیادی از شکل گیری این توافق نمی گذرد. طبق توافقی که شکل گرفت، بسیاری از کشور های اروپایی دارای واحد پولی یکسانی به نام یورو شدند. نماد یورو برگرفته از یکی از حروف یونانی یعنی اپسیلون می باشد. یورو فقط به صورت اسکناس نیست بلکه سکه های آن نیز وجود دارد. سکه ها و اسکناس های یورو در سال ۲۰۰۱ به وسیله بانک مرکزی اروپا چاپ و روانه بازار اروپا شدند. 

     یورو قیمت

    انواع اسکناس های یورو

    همانطور که پیش از این اشاره کردیم طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ اسکناس های یورو توسط بانک مرکزی اروپا چاپ و منتشر شد. جنس اسکناس های یورو از الیاف پنبه می باشند که این اسکناس ها در پنج نوع چاپ می شوند. اسکناس های یورو از ۵ یورویی تا ۵۰۰ یورویی به چاپ می رسند. البته این اسکناس ها از لحاظ ظاهری و ابعاد تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. اسکناس های یورو از لحاظ امنیتی و جلوگیری از تقلبی بودن، ویژگی های امنیتی قوی تری دارد. به عنوان مثال بر روی آن ها علامت های آبی چاپ شده است و همچنین از جوهر نامرئی بر روی آن استفاده شده است. از دیگر ویژگی های امنیتی این اسکناس میتوان به چاپ هولوگرامی آن، جوهر های متغیر نوری و چاپ میکرو بر روی آن اشاره کرد. 

    بر خلاف اسکناس های یورو بر روی سکه های یورو نمادی چاپ شده است که نشان دهنده کشور صادر کننده می باشد. بر روی اسکناس های یورو اطلاعاتی از جمله شماره سریال وجود دارد. نماد های به کار رفته بر روی اسکناس های یورو نشانگر پنجره ها، پل ها و دیگر عناصر در معماری خاص اروپا می باشد. سایز نوشته های بر روئی اسکناس های یورو متفاوت است. رنگ هایی که در انواع اسکناس های یورو به کار رفته است شامل سبز، آبی، زرد، نارنجی و بنفش می شوند. رنگ اسکناس ۵ یورویی خاکستری، ۱۰ یورویی قرمز، ۲۰ یورویی آبی، ۵۰ یورویی نارنجی، ۱۰۰ یورویی سبز، ۲۰۰ یورویی زرد و ۵۰۰ یورویی بنفش می باشد. بر روی این اسکناس ها از معماری های کلاسیک، رومانسک، گوتیک، رنسانس باروک و روکوکو، سنگ آهن و شیشه و مدرن قرن ۲۰ الهام گرفته شده است. 

    ابعاد و سایر ویژگی های ظاهری اسکناس های یورو

    بر روی همه اسکناس های یورو کد چاپگری وجود دارد که در انواع اسکناس های یورو موقعیت کد چاپگر متفاوت می باشد. به عنوان مثال در اسکناس های ۵ یورویی کد چاپگر در لبه تصویر سمت چپ وجود دارد. در اسکناس های ۱۰ یورویی در ستاره ساعت ۸، اسکناس ۲۰ یورویی ستاره ساعت ۹، اسکناس ۵۰ یورویی لبه تصویر راست، اسکناس ۱۰۰ یورویی در سمت راست ساعت ۹ ستاره، اسکناس ۲۰۰ یورویی ساعت ۷ ستاره و اسکناس ۵۰۰ یورویی ستاره ساعت ۹ کد چاپگر وجود دارد. تصاویری که بر روی اسکناس ها وجود دارد از معماری های قرن ۵ میلادی که بر روی اسکناس ۵ یورویی چاپ شده تا معماری های قرن ۲۰ و ۲۱ اروپا که بر روی اسکناس ۵۰۰ یورویی چاپ شده است، وجود دارد. 

    انواع سکه های یورو

    اگر بخواهیم سکه های یورو را از لحاظ طرح تعریف کنیم می توانیم بگوییم که در تمام سکه های یورو که در گردش هستند، یک لبه مشترک دارند که بر روی آن رقم و ارزش سکه و همچنین پس زمینه آن را نشان می دهند. از آنجایی که زبان کشور های اتحادیه اروپا متفاوت می باشند، بر روی این سکه ها از الفبای لاتین یورو به جای یونانی یا سیریلیک که خیلی رایج نمی باشند، استفاده شده است. علاوه بر الفبای لاتین از حروف عربی نیز بر روی این سکه ها استفاده شده است. از زبان های دیگر به دلیل سختی و ناشناخته بودن بر روی سکه های یورو استفاده نشده است. نقش پس زمینه ۱۵ کشور که جز اتحادیه اروپا هستند، بر روی سکه های یورو نمایش داده شده است البته بر روی سکه های ۱، ۲ و ۵ سنتی این کشور ها نمایش داده نشده است. 

    البته نقش بر روی این سکه در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ دچار تغییراتی شد. بر روی این سکه نقشه اروپا تغییر کرد و کشور هایی مانند نروژ، بلاروس و ترکیه که در خارج از اتحادیه اروپا هستند نیز بر روی این سکه ها نمایان شد. البته طرح بر روی همه سکه ها تغییر نکرد. به عنوان مثال سکه های ۱، ۲ و ۵ سنتی دچار تغییر نشدند و با همان طرح قبلی توزیع می شوند. به عبارتی دیگر بر روی سکه ها ۱، ۲ و ۵ سنتی نقشه همان کشور هایی که در سال ۲۰۰۲ عضو اتحادیه اروپا بودند، نشان داده می شود. سکه های یورو علاوه بر نقشه و اعداد یک سمت ملی نیز دارند که بر آن سمت تصویر اختصاصی توسط کشور منتشر کننده سکه ها نمایش داده می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سکه های یورویی که عضو اتحادیه اروپا هستند می تواند توسط دیگر کشور های عضو اتحادیه اروپا استفاده شود.

    رقم های به کار رفته در سکه های یورو

    سکه های یورو در انواع ارقام ۱ سنتی، ۲ سنتی، ۵ سنتی، ۱۰ سنتی، ۲۰ سنتی، ۵۰ سنتی، ۱ یورویی و ۲ یورویی وجود دارند. برای اینکه از استفاده از دو سکه از همه کوچکتر جلوگیری شود، بعضی از معاملات که به صورت نقدی انجام می شود، در کشور هلند بر اساس یک توافق خود خواسته و در کشور فنلاند بر اساس قانون وضع شده، به نزدیک ترین سکه ۵ سنتی گرد می شوند. البته کار این دو کشور توسط کمیسیون اروپا نادرست تلقی شد زیرا این کار باعث شد که برخی از فروشگاه هایی اروپایی از قبول کردن اسکناس های یورویی با ارزش بالا خودداری کنند. 

    بر روی سکه های ۲ یورویی تغییراتی از جمله تغییر در لبه آن ایجاد شد. البته این تغییر به خاطر پنجاهمین سالگرد معاهده رم بود. همچنین این تغییرات بر روی سکه یادبود ۲ یورویی به دلیل المپیک تابستانی ۲۰۰۴ بود که توسط یونان منتشر شد. سکه های ۲ یورویی یادبود در تمام مناطق اروپا ارزش دارند و پول قانونی به شمار می روند. بنابراین شما می توانید از سکه های یورویی در سراسر اروپا استفاده کنید. البته برای تمام سکه های یورویی این موضوع صدق نمی کند. باقی سکه های یورویی تنها در کشور صادر کننده پول قانونی به حساب می آید. بر روی سکه هایی یورویی یک طرح مشترک Luc Luycx وجود دارد که توسط مرکز سکه سلطنتی بلژیک طراحی و ضرب دیده شده است. 

    نحوه تشخیص یورو تقلبی از اصل

    همانطور که می دانید در پول همه کشور ها احتمال کپی کاری وجود دارد و بسیاری از افراد از این قضیه استفاده کرده و اقدام به تولید پول تقلبی کرده اند. هر چند که اصول امنیتی زیادی در یورو وجود دارد ولی باز هم افرادی حرفه ای با استفاده از دستگاه های پیشرفته اقدام به چاپ یورو تقلبی کرده اند. البته تشخیص یورو تقلبی از اصل نیز با استفاده از روش هایی امکان پذیر است. اگر برخی نکات و ویژگی ها در یورو به کار نرفته بود باید به اصل بودن آن شک کنید. در ادامه مقاله روش هایی را بیان خواهیم کرد که با استفاده از آن بتوانید به راحتی یورو تقلبی را از اصل تشخیص دهید. 

    تشخیص یورو تقلبی از اصل باتوجه به رنگ و شکل آن

    پیش از این در مورد رنگ انواع اسکناس های یورو مطالبی را بیان کرد. یکی از روش های تشخیص یورو تقلبی از اصل توجه به رنگ و شکل یورو است. اگر بخواهیم اسکناس های یورو را از لحاظ رنگ بندی و با جزییات بیشتر توضیح دهیم، می توانیم بگوییم که اسکناس ۵ یورویی رنگ خاکستری دارد و طرحی که روی آن نقش بسته است نشان دهنده معماری کلاسیک قرن ۵ ام می باشد. اسکناس ۱۰ یورویی به رنگ قرمز است و تصویری که بر روی آن حک شده است معماری رومی را نشان می دهد. رنگ اسکناس ۲۰ یورویی آبی می باشد و طرح بر روی آن نشان دهنده معماری گوتیک می باشد. 

    اسکناس ۵۰ یورویی به رنگ نارنجی و طرحی که بر روی آن نقش بسته است، برگرفته از معماری دوره رنسانس است. اسکناس ۱۰۰ یورویی به رنگ سبز است و طرح آن از معماری  باروک و روکوکو الهام گرفته شده است. اسکناس ۲۰۰ یورویی در رنگ زرد وجود دارد و تصویری که بر روی آن نقش بسته است حاکی از معماری آهن و شیشه می باشد. اسکناس ۵۰۰ یورویی به رنگ بنفش بوده و تصویر آن نشان دهنده معماری مدرن می باشد. 

    تشخیص یورو تقلبی از اصل از طریق ابعاد اسکناس

    یکی دیگر از روش های تشخیص یورو تقلبی از اصل، توجه به ابعاد اسکناس یورو است. هر یک از اسکناس های یورو براساس ارزش آن ها، ابعاد متفاوتی دارند که به وسیله آن میتوان اسکناس اصل را از تقلبی تشخیص داد. از مزایای دیگر تفاوت ابعاد اسکناس های یورو این است که شما می توانید ارزش آن اسکناس را از طریق ابعاد آن متوجه شوید. ابعاد اسکناس ۵ یورویی ۱۲۰*۶۲ میلی متر می باشد. اسکناس ۱۰ یورویی ۱۲۷*۶۷ میلی متر، اسکناس ۲۰ یورویی ۱۳۳*۷۲ میلی متر، اسکناس ۵۰ یورویی ۱۴۰*۷۷ میلیمتر، اسکناس ۱۰۰ یورویی ۱۴۷*۸۲ میلی متر، اسکناس ۲۰۰ یورویی ۱۵۳*۸۲ میلی متر و اسکناس ۵۰۰ یورویی ۱۶۰*۸۲ میلی متر می باشد. 

    تشخیص اسکناس یورو تقلبی از اصل از روی جنس کاغذ اسکناس

    از طریق جنس کاغذ اسکناس یورو نیز میتوان به اصل یا تقلبی بودن آن نیز پی برد. اسکناس های یورو از جنس کتان ساخته می شوند. به همین دلیل استحکام و مقاومت بالایی دارند. اگر کاغذ یورو را با دقت لمس کنید متوجه خواهید شد که جنس کاغذ آن متفاوت می باشد. همچنین نقش هایی که بر روی این اسکناس حک شده اند، برجسته هستند. اسکناس یورویی که تقلبی باشد، بافت کاغذ آن متفاوت است و هنگام لمس آن متوجه نرمی آن نسبت به اسکناس های اصل خواهید شد. 

    اسکناس های جدید یورو و تشخیص آن با نسخه تقلبی

    در سال های اخیر بانک مرکزی اروپا از اسکناس یورو جدید که چاپ کرده است، رونمایی کرده است. سری جدید اسکناس های یورو به اسکناس های سری اروپا معروف هستند. در اسکناس های جدیدی که بانک مرکزی اروپا چاپ کرده است، ویژگی های جدیدی اضافه شده است تا جلوی تقلبی بودن آن را بگیرد. از مهم ترین ویژگی هایی که به این سری جدید اسکناس های یورو اضافه شده است میتوان به مجسمه اسطوره یونان باستان اشاره کرد. اگر اسکناس را به سمت نور بگیرید، متوجه این مجسمه و واتر مارک پرتره اروپا خواهید شد. همچنین در نوار نقره ای که بر روی این اسکناس چاپ شده است، می توانید واترمارک پرتره اروپا را مشاهده کنید. 

    نحوه تشخیص واترمارک یورو اصل 

    همانطور که می دانید هر اسکناسی واتر مارک ویژه خود را دارد. واتر مارکی که بر روی اسکناس ها وجود دارد، در گوشه چپ و روی اسکناس قرار گرفته است. واتر مارک تصویر نشان دهنده سبک معماری می باشد که این سبک معماری در بافت اسکناس چاپ شده است و دیده می شود. برای اینکه بتوانید یورو اصل را از یورو تقلبی تشخیص دهید، بهترین راه حل این است که اسکناس یورو را به سمت نور بگیرید تا به راحتی بتوانید واتر مارک حک شده بر روی آن را مشاهده کنید. اگر اسکناس یورو تقلبی باشد، واتر مارکی بر روی آن نخواهد بود یا اگر وجود داشته باشد، واضح نمی باشد. 

    هولوگرام یورو یکی از راه های تشخیص اصل بودن اسکناس

    یکی دیگر از راه های تشخیص اسکناس تقلبی از اسکناس اصل، توجه به هولوگرام موجود بر روی اسکناس است.  تشخیص اسکناس اصل از تقلبی از روی هولوگرام آن کار آسانی است. هولوگرام اسکناس به رقم اسکناس بستگی دارد. با توجه به رقم اسکناس، هولوگرام می تواند به شکل نوار یا چند ضلعی بر روی اسکناس باشد. اگر در این اسکناس زاویه دید یا زاویه قرار گیری اسکناس را تغییر دهید، خواهید دید که رنگ هولوگرام تغییر می کند. اگر اسکناس یورو تقلبی باشد، با تغییر زاویه اسکناس رنگ هولوگرام تغییر نخواهد کرد و یک تصویر ثابت را نشان می دهد. 

    نخ امنیتی روشی برای تشخیص تقلبی بودن اسکناس یورو

    در همه اسکناس های یورو نواری عمودی وجود دارد. این نوار درون بافت اسکناس قرار گرفته است. در اصطلاح به این نوار در اسکناس های یورو، نوار امنیتی گفته می شود. این نوار امنیتی توانسته است چند ویژگی را درون خود قرار دهد. به عنوان مثال وقتی نوار امنیتی مقابل نور قرار بگیرد رنگی تیره و متمایز از خود نشان میدهد. بر روی قسمت نوار امنیتی اسکناس های یورو اعداد و حروف هایی نقش بسته است که نشان از اصل بودن اسکناس یورو دارند.

     در سری جدید اسکناس هایی که توسط بانک مرکزی اروپا چاپ شده است، علامت یورو بر روی آن دیده می شود. مثلا اگر اسکناس یورو تقلبی باشد، زیرنویس ها در آن دیده نمی شوند یا این زیرنویس ها اندازه بزرگ تری دارند و به صورت تار دیده می شوند. همانطور که گفتیم درون همه اسکناس های یورو این نخ امنیتی وجود دارد. نخ امنیتی بر روی اسکناس یورو چاپ نشده است بلکه در هنگام ساخت اسکناس درون آن قرار گرفته است. محل قرارگیری نخ امنیتی اسکناس های یورو در قسمت وسط بخش چپ اسکناس قرار دارد. این نخ به صورت عمودی بر روی اسکناس نقش بسته است. 

    تغییر رنگ بر اسکناس یورو و اصل یا تقلبی بودن آن

    پیش از این در مورد هولوگرام اسکناس یورو توضیحاتی را ارائه دادیم. در کنار هولوگرام اسکناس یورو موارد دیگری نیز وجود دارد که نشان دهنده اصل یا تقلبی بودن اسکناس است. اگر شما زاویه دید اسکناس را تغییر دهید و آن را کج کنید متوجه خواهید شد که اسکناس تغییر رنگ می دهد. البته همه اسکناس های یورو به یک رنگ تغییر پیدا نمی کنند بلکه رنگ های آن بستگی به نوع اسکناس دارد. 

    چاپ میکرو راهی برای تشخیص یورو تقلبی از اصل

    همانطور که می دانید میکرو به معنای بسیار ریز است. چاپ میکرو به چاپی گفته می شود که نوشته یا اشکال به صورت بسیار ریز بر روی اسکناس چاپ شده است. این اشکال و حروف با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. شما می توانید حروف و اشکال میکرو بر روی اسکناس یرورو را به وسیله ذره بین مشاهده نمایید. چاپ میکرو بر روی اسکناس های یورو موجب شده است که چا اسکناس های تقلبی یورو سخت شود. شما بدون ذره بین نیز می توانید این حروف و خطوط را مشاهده کنید اما به صورت واضح دیده نمی شوند بلکه شما آن ها را به صورت خط خواهید دید. اگر با ذره بین به این خطوط و حروف توجه کنید، می توانید از میان آن ها کلمه EURO یا ستاره را مشاهده کنید. 

    نور فرابنفش و اصل یا تقلبی بودن اسکناس یورو

    همانطور که پیش از این در مقاله اشاره کردیم، اگر شما اسکناس یورو را مقابل نور بگیرید می توانید چندین ویژگی امنیتی این اسکناس را مشاهده کنید. اگر از این روش نیز اطمینان کامل حاصل نکردید می توانید اسکناس یورو را در مقابل نور فرابنفش یا قرمز قرار دهید. با قرار دادن اسکناس بر زیر این نور می توانید چند ویژگی امنیتی جدید را نیز مشاهده کنید. البته توجه داشته باشید که نسخه های قدیمی این اسکناس هنگام قرارگیری در زیر نور فرابنفش از خود اثر خاصی نشان نمی دهند اما در نسخه های جدید این اسکناس که به یورو اروپا معروف است، می توانید سه رنگ که از نور فرابنفش منعکس شده است را مشاهده کنید. 

    البته رنگ هایی که زیر نور فرابنفش منعکس شده است، با توجه به ارزش اسکناس یورو متفاوت هستند. به عنوان مثال در زیر رنگ قرمز شما می توانید در گوشه سمت راست اسکناس یک تصویر معماری و هولوگرام را مشاهده کنید.اگر اسکناس یورو تقلبی را زیر نور فرابنفش قرار دهید شروع به بازتابی روشن خواهد کرد که این بازتاب نور روشن جعلی بودن واترمارک اسکناس و نوار امنیتی آن را نشان می دهد. 

    براق بودن اعداد در اسکناس های اصل

    اگر اسکناس یورو اصل باشد اعدادی که بر روی آن نوشته شده اند براق می باشند. در اسکناس های اصل نام اسکناس در گوشه پایین و همچنین در سمت راست با رنگی مناسب نوشته خواهد شد. این قابلیت های امنیتی پس از سال ۱۹۹۶ بر روی اسکناس های ۵ دلاری و مبالغ بیش تر چاپ شد. به عنوان مثال اگر بخواهید اصل یا جعلی بودن اسکناس ۲۰ یورویی را تشخیص دهید، باید به گوشه و سمت راست آن توجه کنید که در آنجا عدد ۲۰ نوشته شده است. این عدد باید به رنگ مسی نوشته شده باشد. اگر شما قسمت بالای اسکناس را بچرخانید این عدد باید به رنگ سبز درآید. پس اعداد بر روی این اسکناس ها در حالت سکون به رنگ مسی و هنگامی که آن ها را بلند کرده و در زاویه خاصی قرار داده باشید به رنگ سبز دیده خواهد شد. 

    مطابقت شماره سریال با سال ساخت

    یکی دیگر از روش های تشخیص اسکناس یورو تقلبی از اصل این است که شماره سریال آن را با سال ساخت مطابقت دهید. هر اسکناس یک شماره سریال دارد که آن شماره سریال برای سال خاصی می باشد. بنابراین شما با استفاده از این روش می توانید حرفی که در ابتدای شماره سریال چاپ شده را با سال ساخت مقایسه کنید وبه اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید. 

    مزایای استفاده از یورو

    همانطور که می دانید هر ارز واحد مزایایی را با خود به همراه دارد. یورو نیز اینگونه است. در حقیقت یورو برای این یکپارچه شد که بعضی از کشور ها که وضعیت بسیاری از کشور های اروپایی توسط یورو و یکپارچه شدن آن بهبود پیدا کند. یکپارچه شدن یورو نه تنها موجب خنثی شدن نوسانات ارزی در کشور های استفاده کننده از آن شد بلکه باعث تقویت یکپارچه شدن سیستم ارزی آن کشور ها نیز شد. یورو موجب شد که کشور ها با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند و این موضوع سبب اقتصاد پایدار برای همه کشور های عضو اتحادیه اروپا شد.

     با تاسیس شدن اتحادیه اروپا کشور های اروپایی به ایجاد یک بازار مشترک برای تجارت های خارجی اقدام کردند. این کشور ها برای توسعه کشور از لحاظ اقتصادی و تجاری نیاز به همکاری باسایرکشور های عضو اتحادیه اروپا داشتند. بنابراین برای بهبود کل اقتصاد اروپا داشتن شغل و رفاه به امری بسیار مهم تبدیل شد. هنگامی که یورو ارز یکپارچه برای کشور های اتحادیه اروپا تعیین شد شکوفایی اقتصادی این کشور ها چندین برابر شد. یورو از زمان پیدایش تاکنون مزیت های بسیاری را با خود به همراه داشته است و به عنوان ارزی بسیار مهم در معاملات تجاری شناخته می شود. 

    از مزایای بسیار مهم یورو میتوان به تورم کم کشور های عضو اتحادیه اروپا اشاره کرد. کشور هایی که از یورو استفاده می کنند، از لحاظ اقتصادی ثبات بیشتری دارند و قیمت اجناس و کالا ها برای مصرف کنندگان و شهروندان بسیار پایدار می باشد. یورو موجب ایجاد امنیت شغلی در کشورهای عضو اتحادیه و فراهم کردن فرصت های شغلی زیاد برای آنان شد که این مزیت بسیار بزرگی به شمار می رود. انتخاب یورو به عنوان ارز واحد موجب ثبات و رشد اقتصادی کشور های عضو اتحادیه شده است. با روی کار آمدن دلار بازار های مالی اروپا یکپارچگی و ثبات بیشتری پیدا کرده اند در نتیجه ریسک معاملات کاهش پیدا کرده است. اگر توجه کرده باشید کشور های عضو اتحادیه نقش بسیار پر رنگی در جهان دارند و ایناز مزایای مهم یورو محسوب می شود. یورو برای اروپایی ها و کشور های عضو اتحادیه به عنوان نشان و شناسنامه ای محسوب میشود. 

    بسیاری از مزایایی که گفته شد به یکدیگر وابسته می باشند و با هم ارتباط بسیار نزدیکی دارند. مثلا اگر یک کشور با ثبات باشد، اقتصاد بهتری خواهد داشت و دولت بهتر می تواند کشور را اداره کرده و به ایجاد شغل و ثبات اقتصادی بپردازد. همچنین ثبات اقتصادی موجب رشد کسب وکار ها خواهد شد و به آنها اجازه پیشرفت، رشد و ترقی می دهد. با ثبات اقتصاد عدم قطعیت کاهش می یابد و کسب و کار ها می توانند با آرامش به پیشرفت خود اقدام کنند. در نتیجه رشد کسب و کارها تولیدات داخل کشور افزایش یافته و آن کشور از لحاظ اقتصادی روز به روز قو یتر میشود. همچنین ثبات اقتصادی موجب می شود که شرکت ها برای سرمایه گذاری مشتاق شوند و این موضوع به نفع شهروندان آن کشور تغییر خواهد کرد زیرا در این صورت مشاغل بسیاری ایجاد خواهد شد و آمار بیکاری کاهش پیدا می کند. 

    مزایای یورو در دنیا

    یورو نه تنها برای کشور های عضو اتحادیه مزایای بسیار زیادی دارد بلکه برای سراسر دنیا نیز دارای مزیت های بسیار زیادی می باشد. ارز یورو در کشور هایی که از یورو استفاده می کنند فرصت های جدیدی در سایر کشور های جهان ایجاد کرده است و از این رو سبب رونق اقتصاد جهانی شده است. یورو پس از دلار یکی از تاثیرگذارترین ارز ها در اقتصاد جهانی می باشد. این ارز موجب شده است که اتحادیه اروپا برای سایر کشور ها به منطقه ای جذاب و مهم برای سرمایه گذاری و تجارت بین المللی تبدیل شود. از این رو تجارت و سرمایه گذاری در سراسر دنیا رونق بسیار زیادی پیدا کرده است. همچنین قانون های محتاطانه ای که برای یورو در نظر گرفته شده است موجب شده است که نوسان یورو بسیار کم بوده و بتواند نسبت به سایر ارز ها ارزش و ثبات خود را حفظ کند. به خاطر همین دلیل است مه منطقه یورو به یکی از قویترین قدرت های جهانی تبدیل شده است. 

    بررسی علل برتری یورو

    همانطور که گفتیم پول واحد به ایجاد قدرت کمک می کند. یورو نیز با واحد بودن آن در منطقه یورو اروپا موجب یکپارچه سازی اقتصاد آن کشور ها و در نتیجه کمک به اقتصادی قوی برای آن ها شد. تا قبل از این که یورو به عنوان ارزی واحد در منطقه اتحادیه اروپا تبدیل شود، از ارز های مختلف استفاده میشد. همین موضوع باعث به بار آمدن هزینه های اضافی، ایجاد مشکلات بسیار که شامل عدم شفافیت در معاملات تجاری و ارزی بود میشد. با یکپارچه سازی واحد پولی بسیاری از کشور های اروپا این مشکلات حل شد و در نتیجه کسب و کار ها راحت تر راه اندازی میشوند و شغل های بیشتر و همچنین با کیفیت بهتر ایجاد میشد. همچنین امنیت شغلی شهروندان نیز بیش تر از قبل میشد. 

    کسانی که صاحب کسب و کار بودند بسیار راحت تر می توانستند به فعالیت بپردازند و بتوانند به راحتی  قیمت ها را در امور تجاری مقایسه کنند. این موضوع موجب شد که بسیاری از کشور های خارجی تصمیم به سرمایه گذاری در کشور های عضو اتحادیه بگیرند. در نتیجه سرمایه گذاری های بین المللی در منطقه عضو اتحادیه بسیار رونق گرفت. همه این عوامل موجب ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران در کسب و کار ها و سرمایه گذاری ها شد. سرمایه گذاران می توانستند در منطقه اتحادیه اروپا بدون نگرانی از نوسانات ارز و از بین رفتن سرمایه شان اقدام به سرمایه گذاری در این کشور ها کنند. منطقه یورو یک بازارچه جهانی است که با وجود یکپارچه سازی یورو توانسته است از لحاظ تجاری و اقتصادی پیشرفت کند. 

    قسمت نظارت بر یورو

    سیاست های یورو و امور مربوط به آن در سازمانی بررسی میشود. این سازمان بانک مرکزی اروپا یا همان ECB می باشد. این بانک اداره مرکزی و قانونی است که امور مربوط به یورو را زیر ذره بین دارد. شعبه مرکزی بانک مرکزی اروپا در آلمان و در شهر فرانکفورت قرار دارد. این بانک نظام پشتیبانی دارد که برگرفته از تمام بانک های مرکزی کشور هایی است که از یورو به عنوان ارز داخلی خود استفاده می کنند. آن ها وظیفه دارند که بر سکه هایی یورویی و ضرب آن، چاپ اسکناس و توزیع سکه ها و ارزها نظارت و آن را بررسی می کنند. یورو ارزی بسیار مهم است و بسیار با ارزش می باشد و تنها ارزی که توانسته است در عرصه جهانی از یورو جلو بزند دلار آمریکا می باشد. 

    کشور هایی که از یورو استفاده می کنند

    تاکنون در مورد کشور های عضو اتحادیه اروپا که از یورو به عنوان ارز داخلی خود استفاده می کنند، نکاتی را بیان کردیم. حال می خواهیم کشور هایی که از یورو استفاده می کنند را معرفی کنیم. در حال حاضر ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا هستند و از یورو به عنوان ارز رسمی خود در کشور استفاده می کنند. ۱۹ کشوری که عضو اتحادیه اروپا می باشند شامل کشور های اتریش، قبرس، بلژیک، ایرلند، یونان، آلمان، استونی، پرتغال، فنلاند، هلند، لوکزامبورگ، ایتالیا، مالت، لیتوانی، لتونی، اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا می باشند. البته غیر از این کشور ها چهار کشور دیگر نیز هستند که از یورو به عنوان پول رسمی خود استفاده می کنند. این کشور ها شامل موناکو، واتیکان، آندورا و سان مارینو می باشند. 

    البته به غیر از کشور های اروپایی برخی از کشور های آفریقایی نیز یورو را به عنوان پول رسمی خود میشناسند. البته این کشور ها به این دلیل که جز مستعمرات فرانسه هستند از یورو به عنوان پول رسمی خود استفاده می کنند. در واقع مستعمره بودن باعث انتخاب یورو به عنوان پول رسمی این کشور ها شده است. 

    معایب یورو

    یورو با توجه به مزایای بسیار زیادی که دارد، معایبی نیز دارد. شاید برایتان سوال باشد که چرا برخی دیگر از کشور هایی اروپایی یورو را به عنوان ارز کشور خود را انتخاب نکردند؟ یکی از این دلیل این است که این کشور ها حاضر نیستند برخی قوانین عضو اتحادیه بودن را قبول کنند زیرا در این صورت باید از برخی اختیارات مالی، سیاسی و همچنین اقتصادی خود بگذرند. کشوری که یورو را به عنوان پول رسمی خود انتخاب کند حق چاپ ارز کشور خود را از دست می دهد و این موضوع برای بسیاری از کشور ها ناخوشایند می باشد. برخی از کشور ها از چاپ اسکناس به عنوان عاملی برای کنترل تورم استفاده می کنند زیرا می توانند نرخ بهره را افزایش دهند یا حتی می توانند به محدود کردن عرضه پول بپردازند. در حقیقت تمامی اختیارات چاپ یا متوقف کردن چاپ و امور مالی و پولی با خود این کشور هاست و اتحادیه اروپا دخالتی در این امور ندارد. 

    کشور هایی که عضو اتحادیه اروپا هستند و یورو را به عنوان پول رسمی خود انتخاب می کنند، باید کمبود بودجه سالانه کشور را در کمتر از ۳ درصد تولید ناخالص که در کشور اتفاق می افتد حفظ کنند به این صورت که این کشور ها باید بدهی کمتر از ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی داشته باشند. این کشور ها که عضو اتحادیه اروپا نشدند، به آسانی نتوانستند از این طریق هزینه های خود را کاهش دهند.

    دلار بهتر است یا یورو؟

    بسیاری از افرادی که در حوزه سرمایه گذاری بر روی ارزهای خارجی مشغول هستند، بار ها برایشان این سوال پیش آمده که دلار برای سرمایه گذاری مناسب تر است یا یورو ارز بهتری برای سرمایه گذاری می باشد؟ دلار و یورو ارز هایی هستند که بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده اند. البته توجه کنید که برای خرید یورو به صرافی های معتبر مراجعه کنید و همچنین آگاهی کاملی از بروزترین قیمت یورو، قیمت یورو به ریال، قیمت یورو در بازار و قیمت یورو به روز داشته باشید تا خدای نکرده سر شما کلاه نرود. برای اینکه بفهمیم کدام ارز مناسب تری برای سرمایه گذاری است بایدبه نمودار های یک سال گذشته یورو و دلار نگاهی داشته باشید. اگر نمودار دلار را زیر نظر داشته باشیم متوجه خواهیم شد که طی یک سال سوددهی دلار حدود ۷۰ درصد بوده است.  

    دلار در طی بازه زمانی کوتاه فراز و نشیب های بسیاری دارد. در بعضی ماه ها سرمایه گذاران سود های بسیار خوبی کرده اند و در برخی ماه های ضرر های زیادی به آنها وارد شده است. حال به بررسی نمودار یک سال گذشته قیمت یورو می پردازیم. قیمت یورو در طی این یک سال ۱۲۰ درصد رشد داشته است. روند یورو نیز مانند دلار فراز و نشیب های بسیاری را به خود دیده است. یورو نیز در برخی ماه ها بسیار سود آور بوده است و در برخی ماه ها ضرر های زیادی به سرمایه گذاران وارد کرده است. از میزان سود دهی یورو متوجه خواهیم شد که سرمایه گذاری بر روی آن سود آور تر و همچنین کم ریسک تر بوده است. سرمایه گذاری امری بسیار حساس و پر ریسک است که شما باید نمودار های قیمت و صعود و نزول ارز مورد نظر را در یک بازه طولانی مدت بررسی کنید تا به یک نتیجه گیری درست برسید. 

    قیمت یورو

    قیمت یورو به عنوان یکی از ارزهای معتبر جهان، تأثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی دارد. این ارز که در بسیاری از کشورها به عنوان ارز اصلی قبول شده است، توانسته است بر پویایی و میزان تجارت بین المللی تأثیر بگذارد. عواملی مانند اقتصاد کشورهای عضو یورو، نرخ بهره، سیاست های پولی و مالی و نیز عوامل سیاسی و اجتماعی، می توانند بر قیمت این ارز تأثیر بگذارند. در نتیجه، تحلیل و پیش بینی قیمت یورو برای سرمایه گذاران و تجار، مورد توجه قرار می گیرد و می تواند تصمیم گیری های مهمی را در زمینه تجارت و سرمایه گذاری تحت تأثیر قرار دهد.

    روند قیمت یورو در ایران

    اگر به روند قیمت یورو در سال های اخیر توجه داشته باشید، متوجه خواهید شد که یورو نیز مانند دلار در ایران روند افزایشی داشته است. عوامل بسیاری بر قیمت افزایش یورو در ایران تاثیر گذار است که آن عوامل تقریبا مانند دلایل افزایش قیمت دلار در ایران می باشند. یکی از اصلی ترین دلیل ها در افزایش قیمت یورو تحریم های کشور های اروپایی بر ایران می باشد. اگر قصد سرمایه گذاری بر روی این ارز اروپایی را دارید توصیه می کنیم که با مشورت و مطالعه وارد این حوزه شوید. همچنین شما می توانید از صرافی های آنلاین و معتبر به خرید یورو بپردازید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از دلالان و افراد نا معتبر اقدام به خریداری یورو یا هر ارز دیگری نکنید. زیرا احتمال فروش یورو تقلبی بسیار زیاد است. در این صورت متحمل ضرر مالی بسیار و حتی جبران ناپذیری خواهید شد.

    در این مقاله سعی کردیم در مورد یورو به بیان نکاتی بپردازیم. در ابتدای مقاله به بیان اینکه یورو چیست پرداختیم و مطالبی را در مورد تاریخچه این ارز محبوب و جهانی بیان کردیم. سپس به نکات جامعی در مورد چگونگی تشخیص یورو تقلبی از اصل پرداختیم و روش های مرسوم آن را بیان کردیم. در ادامه در مورد مزایای استفاده از یورو برای کشور های عضو اتحادیه و اینکه یورو چه تاثیری بر ایجاد شغل، شکوفایی اقتصادی و … دارد، صحبت کردیم. همچنین در مورد اینکه چرا برخی کشور ها مانند انگلیس عضو اتحادیه نشدند و به طور مستقل فعالیت می کنند، مطالبی را بیان کردیم. در آخر نیز روند قیمت یورو در ایران را بررسی کردیم. امیدواریم که این مقاله اطلاعات جامع و مناسبی در مورد یورو در اختیارتان گذاشته باشد و همچنین برایتان مفید واقع شده باشد.