پول نقد ، رگ حیات یک کسب و کار بوده و یک تجارت سالم ، باید پول نقد کافی از فعالیت های خود تولید کرده تا بتواند هزینه های خود را تامین کند و به اندازه کافی برای بازپرداخت سرمایه گذاران و رشد کسب و کار باقی بماند. جریان نقدی یک شرکت ، نکات جامع و مهمی را در مورد سلامت واقعی آن ارائه می دهد. ارز نیمایی ، کمک و پیشنهادی است که دولت جهت رشد و رونق گرفتن تجارت بین المللی کشور ارائه می دهد. طبق این طرح ، دولت ارز های بین المللی مانند دلار را با قسمت پایین تر از بازار آزاد به واردکنندگان می فروشد. در این مقاله ، قصد داریم تا در مورد لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی سال ۱۴۰۱ صحبت کنیم. ارز یک وسیله مبادله عمومی پذیرفته شده است. در زندگی روزمره ، پول برای پرداخت کالاها و خدمات ، مواد اولیه مصرفی در فرآیند تولید ، حقوق مدیران و یا دستمزد کارگران مصرف می شود. همراه داشتن ارز کافی ، جز ملزومات یک تجارت ایده آل به شمار می رود.

انواع ارز های موجود در کشور

پول برای تبادل روان کالاها و خدمات بین فروشندگان و خریداران در بازارهای بین المللی ضروری است و به فرآیند تخصصی شدن کمک می کند. لازم است که نیازها و خواسته های افراد کاملاً مطابقت داشته باشد. بدون پول ، کالاها باید با استفاده از یک سیستم از پیش ساخته مبادله شوند که به معنای مبادله مستقیم کالا است و ناکارآمد می باشد. امروزه در کشور ما ، از واحدی به نام ارز نیمایی جهت واردات کالاهای قانونی استفاده می شود. ارزش گذاری کالاهای مختلف در زمان های مختلف بدون پول بسیار دشوار است. با به همراه داشتن میزان کافی ارز ، می توانید محصولات و کالاهای مورد نیاز خود را به راحت ترین شکل ممکن وارد کنید. جهت یک آشنایی کلی با انواع ارز های موجود در کشور ، به خواندن مطلب ادامه دهید. به طور کلی ، می توان گفت که گرانترین و بالاترین نرخ دلار که توسط صرافان و دلال ها تعیین می شود ، نرخ ارز آزاد نام دارد که به طور روزمره و توسط مردم ، معامله و خرید و فروش می شود.

  نحوه دریافت ارز مسافرتی عراق چگونه است؟

اخذ و گرفتن ارز نیمایی

اخذ و گرفتن ارز نیمایی ، برای هر کالای وارداتی به کشور امکان پذیر نمی باشد و ذکر این نکته حیاتی است که فقط به بعضی از اجناس وارداتی داده می شود. جهت تقسیم اجناس وارداتی ، این محصولات را به ده گروه مختلف طبقه بندی کرده اند. گروه آخر این لیست ، مربوط به کالاهای گران قیمت و لوکس می باشد و به این اجناس ، ارز دولتی تعلق نمی گیرد. علاوه بر تمامی این اوصاف ، شخص وارد کننده کالاهای لوکس ، مستلزم پرداخت عوارض گمرکی و ورودی می‌ باشد. این هزینه ، می تواند تا ۲  یا ۳ برابر دیگر اجناس باشد. اما گروه های دیگری که جز دسته کالاها و اجناس گران قیمت و لوکس قرار نمی‌ گیرند ، مشمول پرداخت هزینه های گمرکی سنگین نیز نمی شوند. دریافت ارز دولتی یا نیمایی ، یک پروسه سخت و بسیار پیچیده است و معمولا به همه کس داده می نمی شود ؛ اما با ارائه مدارک کافی و لازم ، می توان اقدام به دریافت آن کرد.

دریافت ارز نیمایی برای تجارت

ارز مبادله ای یا نیمایی ، تفاوت های بسیاری با ارز آزاد شده و مختص تجارت بین المللی و خرید کالاهای اساسی می باشد. جهت دریافت ارز نیمایی برای تجارت ، نیاز است تا مدتی را در صف متقاضیان قرار گرفته و در صورت تایید صلاحیت ، ارز مورد نظر را از دولت دریافت نمایید. این ارز را نمی توان برای هر کالایی استفاده کرد و مختص کالاهایی می باشد که اساسی تلقی می شوند.‌ برای دریافت ارز نیمایی ، ابتدا باید مشخص کنید که کالای مد نظر شما برای واردات ، جز کدام دسته از کالاهای نیمایی می‌ باشد. در ادامه این مقاله ، قصد داریم تا لیست کالاهای مشمول ارز نیمایی سال ۱۴۰۱ را به تفکیک اولویت و رتبه بندی برای شما عزیزان شرح دهیم. اما پیش از این ، باید بدانید که دریافت ارز نیمایی برای تجارت ، مستلزم شروط زیادی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ارز نیمایی و شرایط دریافت آن از دولت ، می توانید در سامانه مربوطه ثبت نام نمایید.

  نحوه تشخیص یورو اصل از تقلبی

اولویت بندی دریافت ارز نیمایی

جهت دریافت و اخذ این ارز ، نیاز تا در مورد کالایی که قصد واردات آن را دارید ، اطلاعات کافی را داشته باشید. لیست کالاهایی که مشمول دریافت ارز نیمایی می شوند ، به سه دسته تقسیم می شود. اولویت و دسته اول ، مختص کالاهای ضروری و اساسی می‌باشد که ارز آن به واسطه فروش نفت تامین می شود. اولویت و دسته دوم کالاها ، مربوط به اجناس و کالاهای سرمایه ای و واسطه ای می‌ باشد و ارز مربوط به آن ، از محل درآمد پتروشیمی و پالایشگاه ها تامین می شود. اولویت و رتبه بندی سوم ، برای انواع اجناسی در نظر گرفته می شود ارز آنها ، از صادرات کالاهایی تامین می شود که مشمول ارز نیمایی نیستند. به واسطه این قوانین و شناخت کامل لیست کالاهای نیمایی ، می توانید یک تجار استاندارد و قانون مدار را انجام دهید. نرخ ارز ارائه شده برای هر سه دسته ، دلار ۴۲۰۰ تومانی می باشد. جهت بهره مندی از این فرصت فوق العاده برای تجارت ، می توانید در سامانه مربوطه ، نام خود را ثبت نمایید.