سوال اینجاست که ارز دانشجویی به چه کسانی تعلق می گیرد. در واقع ارز دانشجویی همان ارزی می باشد که از طرف دولت با نرخ دولتی به دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا هستند تعلق می گیرد اما توجه داشته باشید که دانشگاه های مزبور باید مورد تایید وزارت علوم در خارج از کشور باشند. ارز دانشجویی بابت شهریه به دانشجویان آزاد خارج از کشور در مقطع لیسانس و کارشناسی ارشد و دکترا و غیره تعلق می گیرد. اما شرط لازم این می باشد که دانشجو در مقطع لیسانس قبل از تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ شروع به تحصیل کرده باشد و در حال حاضر نیز در حال تحصیل باشد. فرد متقاضی می تواند درخواست مبنی بر دریافت ارز دانشجویی بدهد. البته دانشجویان در رشته های پزشکی و غیر پزشکی می توانند درخواست مبنی بر دریافت ارز دانشجویی ارائه دهند. مراحل دریافت ارز دانشجویی برای این رشته ها متفاوت است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دانشجویی

مراحل دریافت ارز دانشجویی

در جواب این سوال که ارز دانشجویی به چه کسانی تعلق می گیرد باید اشاره کنیم ارز دانشجویی به دانشجویان دانشگاه های معتبر و مورد تایید وزارت علوم تعلق می گیرد. برای دریافت ارز دولتی مرحله اول ثبت نام در سامانه اختصاصی دریافت ارز دانشجویی یا سامانه نشا است. دانشجو باید در سایت نشا تشکیل پرونده دهد. بعد از ثبت نام شماره پرونده و نام کاربری و گذرواژه مربوط به خود در اختیار شما قرار می گیرد. مرحله دوم ثبت درخواست نامه معرفی به بانک برای دریافت ارز دانشجویی در سامانه نشا است. شما باید از طریق ورود به سامانه نشا وارد پروفایل شخصی خود شده و درخواست بدهید. در مرحله سوم کمی منتظر بمانید تا کارشناسان بعد از بررسی نظر خود را در مورد درخواست شما بدهند. جواب درخواست شما از طریق ایمیل و پیامک به شما اطلاع رسانی می شود . اگر درخواست شما مورد تایید قرار گرفت شما می توانید در تاریخ انتخابی به موسسه انتخابی مراجعه کنید.

  چه کسانی می توانند ارز دولتی بگیرند

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دانشجویی

اولین مدارک مورد نیاز تصویر نمره زبان شما می باشد. همچنین به تصویر اصل پذیرش از کشوری که در آن تحصیل می کنید و تصویر گواهینامه فارغ التحصیلی یا نامه دانشگاه به سازمان وظیفه و تصویر شناسنامه و تصویر کارت ملی است. افرادی که بعد از شش ماه فارغ التحصیلی برای دریافت ارز مراجعه می کنند توجه داشته باشند که ارائه تصویر دفترچه اعزام به خدمت ضروری است و کسانی که در حال خدمت هستند نیز باید نامه هایی از یگان خدمتی به خود گرفته و آن را ضمیمه مدرک خود کنند. البته اشاره کنیم افرادی که قبل از سن مشمولیت از کشور خارج می شوند یا مشغول به تحصیل هستند باید معافیت تحصیلی را اخذ کنند.

مطلب پیشنهادی : خرید یورو

سامانه های ثبت نام ارز دانشجویی

همواره این سوال وجود داشته است که ارز دانشجویی به چه کسانی تعلق می گیرد. ارز دانشجویی ارزی می باشد که به دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند تعلق می گیرد. همانطور که می دانیم ثبت نام در سامانه های اختصاصی دریافت ارز دانشجویی اولین گام برای دریافت ارز است. برای ثبت نام، دو سامانه وجود دارد که اولین سامانه، سامانه سجاد است. سامانه سجاد یا سامانه جامع امور دانشجویان سامانه ای می باشد که توسط وزارت علوم با هدف بررسی الکترونیکی درخواست داوطلبان طراحی شده است. شما می توانید به صورت الکترونیکی در سامانه سجاد ثبت نام کنید، اما برای اینکه بتوانید از خدمات این سامانه استفاده کنید باید پیش ثبت نام کرده و کلمه عبور و نام کاربری را دریافت کنید. دومین سامانه، سامانه موحد است که مختص دانشجویان پزشکی می باشد. دانشجویان علوم پزشکی می توانند در این سامانه به صورت الکترونیکی ثبت نام کنند.

  نحوه تشخیص یورو اصل از تقلبی

مراحل دریافت ارز دانشجویی

نکات مهم در مورد ارز دانشجویی

توجه داشته باشید که ارز دانشجویی بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام می گیرد. همچنین پرداخت ارز دانشجویی چه ارز مقرری و چه شهریه انجام می گیرد که در سامانه معاملات الکترونیکی ارز درج شده است. پرداخت ارز بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی انجام می شود. طبق بخشنامه ای که از طرف به بانک مرکزی اعمال شده است، ارز دانشجویی به دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند تعلق می گیرد. برای کسب کردن اطلاعات یا پیگیری از وضعیت درخواست خود می توانید به پروفایل و ایمیل شخصی و پیامی که به شماره شما ارسال شده است مراجعه کنید. هزینه ای که از طرف سامانه های مذکور دریافت می شود برای بررسی درخواست دانشجویان می باشد و در صورتی که درخواست شما تایید نشده هزینه برگشت داده نمی شود.

 

مطلب پیشنهادی : خرید دلار 

 

همواره سوال هایی مانند، ارز دانشجویی به چه کسانی تعلق می گیرد و چگونه ارز دانشجویی بگیریم از طرف دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند وجود داشته است. ارز دانشجویی به دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا و غیر تعلق می گیرد. برای دریافت ارز دانشجویی می توانید در سامانه سجاد و سامانه موحد درخواستی مبنی بر دریافت ارز دانشجویی بدهید و بعد از بررسی درخواست شما ارز دانشجویی به شما طی مراحلی پرداخت می شود. برای دریافت ارز دانشجویی به مدارکی مانند تصویر نمره زبان و تصویر شناسنامه و تصویر کارت ملی و گواهینامه فارغ التحصیلی و تصویر اصل پذیرش از کشوری که دانشجو در آن تحصیل می کند می باشد. توجه داشته باشید برای کسب اطلاعات بیشتر یا پیگیری درخواست خود باید به پروفایل شخصی در سامانه های مزبور مراجعه کنید و در هنگام ثبت نام هزینه ای مبنی بر هزینه بررسی درخواست شما از شما دریافت می شود. البته اشاره کنیم که این هزینه قابل استرداد نیست.

  چگونه از صرافی ملی ارز بخریم