بسیاری از دانشجویان برای تحصیل درخارج از کشور نیازمند کمک هزینه تحصیلی هستند. از آنجایی که ریال ایران روز به روز بی ارزش تر می شود و هزینه ارز گران تر، این نیاز به ارز دانشجویی بیش از پیش احساس می شود. در این راستا سامانه سجاد به دانشجویان ایرانی امکان می دهد که با ثبت مشخصات، ارز دانشجویی تا سقف ۱۰۰۰ دلار دریافت کنند. در ادامه این مطلب درباره ارز دانشجویی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

ارز دانشجویی به چه افرادی تعلق می گیرد؟

ارز دانشجویی همان چیزی است که با نرخ دولتی به دانشجویانی که قصد تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکتری در دانشگاه های خارج از کشور را دارند. تعلق می گیرد. توجه داشته باشید که این دانشگاه ها باید مورد تایید وزارت علوم باشند.

حداکثر مبلغ ارز که برای تامین ارز قابل پرداخت یا حواله به هر دانشجو پرداخت می شود حداکثر ۱۰۰۰  دلار یا معادل آن  در سال ۱۴۰۱ می باشد که به نظور پرداخت شهریه دانشگاه مقصد به دانشجو تعلق میگیرد. فراموش نکنید این مبلغ ماهیانه می باشد.  در سال ۹۷ به قبل قانون به این شکل بود که در صورتی که دانشجو به همراه خانواده خود مشغول به تحصیل در حارج از کشور بود؛ به ازای هر عضو خانواده ۵۰۰ دلار تعلق می گرفت اما اکنون بدین صورت نیست و تنها ۱۰۰۰ دلار به شخص دانشجو تعلق میگیرد.

دانشجو

در صورتی واجد الشرایط دریافت این ارز دانشجویی هستند می توانید مدارک خود را در سامانه سجاد بارگذاری کنید تا بررسی شود.  مبنای نرخ ارز در خصوص حواله‌های ارزی، نرخ ارز حواله مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) و در مورد اسکناس، نرخ ارز اسکناس مندرج در سامانه مذکور خواهد بود.

  تا چند یورویی داریم

، کلیه دانشجویان متقاضی باید در مرحله اول در سامانه جدید (سامانه سجاد) ثبت‌نام کرده و در مرحله بعد، ارز دانشجویی درخواست کنند. طبق بخش‌نامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی به مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد.

میزان دریافت ارز دانشجویی

یک سوال رایج این است که این ارز دانشجویی حداکثر چند ماه به دانشجو تعلق می گیرد. توجه کنید که ارز دانشجویی به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به مدت ۳۶ ماه و به دانشجویان دکترا به مدت ۶۰ ماه تعلق می‌گیرد.

ارز های خارجی

شرایط دریافت ارز دانشجویی

  1. داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاههای مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناور فراموش نکنیدمعافیت تحصیلی برای هر مقطع یکبار صادر میشود لذا متقاضیان باید پذیرش در مقطع بالاتر از آخرین مدرک تحصیلی خود را اخذ نمایند.
  2. کسب نمره مورد نیاز در یکی از آزمونهای زبان خارجی مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. این آزمون ها به شرح زیر می باشد:

TOLIMO=۴۴۰

IELTS=۵

TOEFL/IBT=۴۵

TOEFL/PBT=۴۴۰

MSRT(MCHE)=۴۰

  1. ارائه نامه پذیرش یا اصل پذیرش قطعی ( غیر مشروط ) از دانشگاههای خارجی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. این دانشگاه ها در سه سطح دسته بندی شده است و از طریق وبسایت آن قابل دسترسی است.
  2. برای متقاضیان ادامه تحصیل در کشور‌آمریکا، ارائه فرم I-۲۰ الزامی است.
  3. ارز دانشجویی دو بار در طی یک سال به دانشجویان داده می‌شود.
  4. دانشجویان آقا باید یا کارت پایان خدمت داشته باشند، یا معاف از سربازی باشند و یا معافیت تحصیلی داشته باشند.
  5. بین ترم‌های تحصیلی هم نباید فاصله بیفتد وگرنه ارز دانشجویی به فرد تعلق نمی ‌گیرد.
  6. قبل از درخواست ارز دانشجویی باید در دانشگاه محل تحصیل خود پرونده تشکیل دهید و این پرونده را به تأیید سامانه سجاد برسانید.
  7. افرادی که بورسیه تحصیلی دارند یا به اصطلاح فاند دارند نمی‌توانند برای ارز دانشجویی درخواست دهند.
  یورو چه اسکناس هایی دارد

مدارک مورد نیاز برای ارز دانشجویی

همان طور که گفتیم؛ برای دریافت این ارز باید مدارک زیر را در سامانه سجاد آپلود کنید:

  1. گواهی اشتغال به تحصیل
  2. کپی تمام صفحات پاسپورت
  3. اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  4. ویزای تحصیلی
  5. مدارک اقامت دانشجویی
  6. مدارک سال تحصیلی قبل (مدرک کارشناسی برای دانشجویان ارشد و مدرک ارشد برای دانشجویان دکترا)
  7. ریزنمرات تحصیلی
  8. تصویر مهر ورود و خروج در پاسپورت
  9. دانشجویانی که در کشور آمریکا تحصیل می‌کنند باید فرم I۲۰ یا F۱ را که مورد تأیید سامانه میخک است ارائه دهند.
  10. برگ معافیت تحصیلی یا کارت پایان خدمت برای آقایان
  11. تکمیل فرم تعهد در سامانه سجاد

پرداخت ارز دانشجویی

یکی دیگر از سوالات رایج در خصوص ارز دانشجویی این است که چگونه ماهیانه به حساب دانشجوی واریز می شود؟ این فرایند از طریق سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) انجام می‌شود. سامانه معاملات الکترونیکی ارز در سیستم بانکی ایران با اهداف زیر راه اندازی شده است:

  1. انجام معملات ارزی در بازار بین‌بانکی ارز
  2. افزایش کارایی و سرعت تأمین مالی
  3. ایجاد ثبات در بازار ارز کشور
  4. تسهیل تجارت
  5. تسهیل معاملات ارزی در سیستم بانکی کشور
  6. ایجاد خزانه اطلاعاتی غنی از معاملات ارزی
۱۰۰ دلاری

جمع بندی

ارز دانشجویی یا همان ارز نیمایی، ارزی می باشد که با نرخ دولتی توزیع می شود و دانشجویانی که برای تحصیل در سایر کشورهای اروپایی، آسیایی، و امریکایی اپلای شده اند، قادر به دریافت و استفاده از ارز دانشجویی در سال ۱۴۰۱ هستند. دانشگاه محل تحصیل باید دارای اعتبار و مورد پذیرش وزارت علوم باشد. و همچنین طول دوره سال تحصیل در دوره کارشناسی نهایتا ۶ سال، دوره کارشناسی ارشد ۳ سال، ارشد پیوسته ۸ سال، و دکتری ۵ سال بیشتر نباید باشد.گپ تحصیلی بین دو مقطع نباید بیشتر از یک سال باشد وهمچنین کسانی که به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده اند، قادر به دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۱ نخواهند بود.

  ممنوعیت ها و جریمه های ارزی