برای اطمینان از تقلبی نبودن یورو، توصیه می شود که سریال پشت هر اسکناس را استعلام بگیرید. شماره سریال از یک حرف و ۱۱ رقم یا دو حرف و ۱۰ رقم برای اسکناس های سری جدید اروپا تشکیل شده است که حرف اول شماره سریال نشان می دهد که کدام کشور مسئول تولید اسکناس بوده است. این امکان وجود دارد که اسکناس واقعاً در کشور دیگری غیر از آنچه شماره سریال نشان می دهد چاپ شده باشد. در ادامه این مطلب درباره روش های استعلام سریال یورو صحبت خواهیم کرد. 

تکنیک های استعلام سریال یورو

یورو پول ملی حدود ۳۴۰ میلیون نفر در ۱۹ کشور اروپایی است و تقریباً سیزده میلیارد اسکناس در گردش است. پس جای تعجب نیست که جعل اسکناس یک مشکل رایج در اروپا است. اگر با ویژگی های اساسی هر واحد یورو آشنایی داشته باشید و بدانید که چگونه ویژگی های امنیتی پیشرفته تعبیه شده در هر صورت حساب را بررسی کنید، اکثریت قریب به اتفاق یوروهای جعلی قابل شناسایی هستند. اسکناس های یورو به لطف ویژگی های اصالت مانند واترمارک و هولوگرام به خوبی در برابر جعل محافظت می شوند. بنابراین خطر پایان دادن به اسکناس تقلبی در واقع کم است. در نیمه اول سال ۲۰۲۲، حدود ۱۳۶۰۰ اسکناس یورو تقلبی در هلند کشف شد. در بررسی هایی که انجام شده است، از ۱۰۰ هزار اسکناس فقط ۲ مورد جعلی بوده است. در هلند اسکناس ۵۰ یورویی بیشترین جعلی ترین اسکناس است.

از تکینک های استعلام سریال یورو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کد چاپگر
  سامانه نیما چقدر ارز را به چرخه اقتصاد بازگرداند؟

کد چاپگر دنباله کوچکی از حروف و اعداد است که در جلوی یک یادداشت وجود دارد. حرف اول کد چاپگر نشان می دهد که کدام مرکز چاپ یادداشت را چاپ کرده است. یک یا دو مورد از اینها در هر کشور اروپایی وجود دارد و معمولاً در استعلام سریال یورو به کار می آید.

سه رقم بعدی نشان دهنده صفحه ای است که برای چاپ این اسکناس استفاده شده است. آخرین حرف و رقم، نقطه این اسکناس را روی برگه چاپ مشخص می کند.

کد چاپگر را دقیقا از کجا می توانم پیدا کنم؟

کد چاپگر تا حدودی پنهان است. همیشه در جلوی یادداشت چاپ می شود، همان سمتی که سال پیدا می شود و شماره سریال آن نیست. به دنبال یک دنباله بسیار کوچک از حروف و ارقام باشید، به عنوان مثال. “R001A1”.

برای استعلام سریال یورو و پیدا کردن کد چاپگر برای هر اسکناس می توانید از راهنمای زیراستفاده کنید:

   * 5 €: در سمت چپ قسمت رنگی، ۱ سانتی متر بالاتر از O در EURO

   * 10 €: در ستاره، سمت راست بالای O در EURO

   * 20 €: در سمت چپ ترین ستاره

   * 50 €: بالای هولوگرام

   * 100 یورو: اولین کلمه متن بین پنجره و ستاره ها

   * 200 €: سمت راست ستاره جنوب غربی، به صورت عمودی نوشته شده است

   * 500 €: در سمت چپ ترین ستاره.

  • سال چاپ

در قسمت جلویی در بالای هر اسکناس، یک سال در کنار اختصارات ECB چاپ شده است و سالی را نشان می‌دهد که یک اسکناس چاپ شده است و نه سالی که یک اسکناس طراحی شده یا وارد گردش شده است. این تکنیک استعلام سریال یورو در حال حاضر به ازای هر صورتحساب ۲۰۰۲ است. بدیهی است که بانک مرکزی اروپا امضای جدید تریشه را ارزش یک «نسخه طراحی» به‌روزرسانی‌شده را ندارد، اما زمانی که اسکناس‌های جدید یورو با ویژگی‌های امنیتی جدید در چند سال آینده در گردش قرار گیرند، این موضوع تغییر خواهد کرد.

۲۰ یورویی
  • خودتان صحت یک یادداشت را بررسی کنید.
  چقدر ارز می‌توان وارد کشور کرد

اکثریت قریب به اتفاق تقلبی ها کیفیت پایینی دارند و به راحتی قابل تشخیص هستند. اغلب، ویژگی‌های اصالت وجود ندارند یا بسیار ضعیف کپی می‌شوند. می توانید خودتان بررسی کنید که آیا یک اسکناس واقعی است یا تقلبی. به عنوان مثال، واترمارک و هولوگرام را با روش “feel-look-tilt” بررسی کنید. خرده فروشان می توانند از دستگاه های تشخیص برای بررسی اصالت اسکناس ها استفاده کنند.

سایر تکنیک های استعلام یورو

  • سبک ها و رنگ های مناسب را بشناسید. اول از همه، باید توجه داشته باشید که اسکناس‌های یورو فقط در اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ هستند. بنابراین، اگر اسکناس ۱۵ یورویی به شما تحویل داده شد، بلافاصله آن را رد کنید. هر فرقه قانونی یورو نیز دارای یک پالت رنگ استاندارد و سبک تصویر است.
  • اسکناس های پنج یورویی دارای معماری کلاسیک هستند و عمدتاً به رنگ خاکستری هستند.
  • اسکناس های ده یورویی دارای معماری رومی هستند و عمدتاً به رنگ قرمز هستند.
  • اسکناس‌های بیست یورویی دارای معماری گوتیک هستند و عمدتاً به رنگ آبی هستند.
  • اسکناس های پنجاه یورویی دارای معماری رنسانس هستند و عمدتاً به رنگ نارنجی هستند.
  • اسکناس‌های صد یورویی دارای معماری باروک/روکوکو هستند و عمدتاً به رنگ سبز هستند.
  • اسکناس‌های دویست یورویی دارای معماری آهنی و شیشه‌ای هستند و عمدتاً به رنگ زرد مایل به قهوه‌ای هستند.
  • اسکناس های پانصد یورویی دارای معماری مدرن هستند و عمدتاً به رنگ بنفش هستند.
۱۰۰ یورویی

جمع بندی

اسکناس های یورو به خوبی در برابر جعل محافظت می شوند. با این حال، خطر کوچکی وجود دارد که با پول تقلبی روبرو شوید. همیشه بررسی کنید که آیا اسکناس واقعی است یا تقلبی. استعلام سریال یورو برای شناسایی پول های جعلی و فیک ضرورری است. دانستن طرح روی هر پول، سال چاپ و کد چاپگر می تواند به ما در راستای شناسایی پول جعلی از واقعی کمک کند.

  ریت چیست؟