رایج‌ترین ارز جهان، دلار نیز ارز ذخیره جهان است، به این معنی که در مقادیر زیادی توسط بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نگهداری می‌شود. دلار آمریکا که معمولاً به عنوان دلار آمریکا شناخته می شود، یکی از رایج ترین ارزهای مورد معامله در بازار ارز است. دلار پول ذخیره جهان است. بنابراین، ارزی است که تمام ارزهای دیگر به آن تهیه می شود و کشورهای بسیاری از این ارز استفاده می کنند. در ادامه این مطلب درباره تفاوت دلار کشورهای مختلف بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دلار کشور های مختلف

درباره تاریخچه دلار بدانیم.

  • قدرت اقتصاد آمریکا یکی از دلایلی است که دلار آمریکا ارز غالب جهان است.
  • پنج قلمرو ایالات متحده و ۱۱ کشور خارجی از دلار آمریکا به عنوان واحد پول رسمی خود استفاده می کنند.
  • دلار آمریکا نیز با ارزهای محلی در چندین مقصد مختلف گردشگری محبوب استفاده می شود. اگرچه اسکناس ۱ دلاری آمریکا در سال ۱۸۶۲ منتشر شد، اما تا سال ۱۹۶۳ که اسکناس ۱ دلاری فدرال رزرو با نام جورج واشنگتن منتشر شد.
  • در سال ۱۹۴۴، ایالات متحده و متحدانش توافقنامه برتون وودز را برای ایجاد یک تجارت بین المللی و سیستم پولی جدید تشکیل دادند. بر اساس این توافق، صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی ایجاد شدند و دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی تعیین شد. بانک‌های مرکزی جهان از نرخ‌های مبادله ثابت بین دلار آمریکا و ارزهای خود استفاده کردند.
  • در سال ۱۹۷۳، قرارداد برتون وودز فسخ شد. با این حال، دلار آمریکا ارز ذخیره بسیاری از کشورها باقی ماند.
  • دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره اصلی باقی می‌ماند، زیرا بیشترین مبادله را دارد و ایالات متحده اقتصاد قوی دارد.
  آیا قیمت دلار گران تر می شود؟

تفاوت دلار کشورهای مختلف چیست؟

دلار واحد پول رسمی چندین قلمرو ایالات متحده و سایر کشورهای مستقل در سراسر جهان است. همچنین این واحد پول شبه رسمی بسیاری از کشورهای دیگر است که علاوه بر واحد پول محلی خود، معمولاً دلار آمریکا را نیز می پذیرند.
بیش از ۶۵ کشور ارزهای خود را به دلار آمریکا متصل می کنند در حالی که پنج قلمرو ایالات متحده و یازده کشور خارجی از آن به عنوان ارز رسمی مبادله خود استفاده می کنند.  علاوه بر پنج قلمرو ایالات متحده، ۱۱ کشور دلار آمریکا را به عنوان واحد پول رسمی خود انتخاب کردند: اکوادور، السالوادور، زیمبابوه، جزایر ویرجین بریتانیا، ترکز و کایکوس، تیمور و لست، بونیر، میکرونزی، پالائو، جزایر مارشال و پاناما.

دلار کانادا نام واحد پول کشور کانادا است که به اختصار CND کی ا دی نامیده می‌شود.

دلار استرالیا نیز نام واحد پول کشور استرالیا است که به اختصار AUD اِی یو دی نامیده می‌شود. نام واحد پول کشور استرالیا است که به اختصار AUD اِی یو دی نامیده می‌ شود.

ارزهای خارجی

چه ارزی با ارزش ترین است؟

ایالات متحده پول ذخیره جهان است. بنابراین، ارزی است که تمام ارزهای دیگر به آن تهیه می شود. این لزوماً به این معنی نیست که دلار قدرتمندترین یا گران‌ترین ارز است، زیرا این عنوان به دینار می‌رسد. این واحد پول کویت است و هنوز هم قوی ترین واحد پول در جهان است. در سال ۱۹۶۰ معرفی شد و زمانی که برای اولین بار عرضه شد، معادل یک پوند بریتانیا طراحی شد. با این حال، اگر یک دلار آمریکا بگیرید و آن را با یک دینار در کویت تبدیل کنید، فقط ۰٫۳۰ دینار دریافت خواهید کرد. این باعث می شود دینار گران ترین ارز در جهان باشد.

  آرشیو قیمت ارز نیمایی

پوند انگلیس چقدر گران است؟

اکثر مردم همچنین می دانند که پوند انگلیس یک ارز بسیار گران است. با این حال، این تنها پنجمین ارز گران جهان است. علاوه بر دینار در کویت، چندین ارز دیگر نیز وجود دارد که گرانتر هستند. این ارزها شامل ارزهای بحرین، عمان و اردن است. همه این کشورها به نفت دسترسی دارند که به اقتصاد بسیار قوی کمک کرده است. این یکی از بزرگترین دلایل گرانی این ارزها است. با این حال، اگر یک دلار از ایالات متحده بگیرید و آن را با یک پوند در بریتانیا مبادله کنید، احتمالاً ۰٫۷۵ پوند دریافت خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که ارزش ارزها می تواند در طول زمان در نوسان باشد.

آیا یورو بیشتر از دلار ارزش دارد؟

کشورهای اروپای اصلی از یورو استفاده می کنند. یورو و دلار اغلب قابل مقایسه هستند. اگرچه اخیرا ارزش یورو کاهش یافته است، اما همچنان ارزش یورو کمی بیشتر از دلار است. به طور کلی، اگر به اروپا بروید و دلار آمریکا را مبادله کنید، معمولا ۰٫۹۰ یورو دریافت خواهید کرد. زمانی بود که یورو تقریباً به اندازه پوند انگلیس ارزش داشت، اما اقتصاد و سرزمین اصلی اروپا اخیراً با مشکل مواجه شده است. بنابراین، تقریباً به اندازه گذشته ارزشمند نیست.

چه اتفاقی برای ارز روسیه افتاده است؟

به خاطر داشته باشید که این اعداد بسته به وضعیت اقتصادهای مختلف جهانی می توانند به سرعت تغییر کنند. به عنوان مثال، بسیاری از مردم نگران این هستند که روبل روسیه به سرعت کاهش یابد. در طول چند ماه گذشته، ارزش روبل روسیه به دلایل متعددی کاهش یافته است که یکی از مهمترین آنها جنگ در اوکراین است. هنگامی که مردم به طور ناگهانی یک ارز را می گیرند و آن را با ارز دیگری مبادله می کنند، این امر تقاضا برای آن ارز خاص را کاهش می دهد. در نتیجه، تقریباً به اندازه ارزش نیست، و برای افرادی که آن ارز را در اختیار دارند، مبادله آن را با نوع دیگری از ارز دشوارتر می کند. در برخی موارد، کشور ممکن است سعی کند پول را حمایت کند یا ارزش آن را کاهش دهد، اما این می تواند تأثیر منفی بر روابط بین الملل داشته باشد زیرا این کشور می تواند برچسب دستکاری ارز را بگیرد. این امر شرکت در تجارت بین المللی را برای آنها سخت تر خواهد کرد.

  اختلاف ارز نیمایی و آزاد

جمع بندی

دلار آمریکا هنوز به عنوان ارز ذخیره جهانی در نظر گرفته می شود زیرا دلار در سطح جهانی به طور گسترده استفاده می شود و بسیاری از کشورها دارای ذخایر زیادی از پول نقد هستند. در این مطلب به بررسی تفاوت دلار کشورهای مختلف پرداختیم.