در ابتدا باید بدانیم که فعالیت سامانه سنا چیست؟ سامانه تامین ارز، یک تارنمای طراحی شده به منظور درج همه معاملات ارزی است. طبق اعلام بانک مرکزی صرافی ها موظف هستند تا تمام معامله های ارزی خود را در سامانه سنا به ثبت برسانند. تارنمای سنا یا همان سامانه نظارت ارزی برای این منظور فراهم شده تا صرافی ها تخلفی را مرتکب نشوند. اگر صرافی ها از این کار ممانعت به عمل آورند با برخورد جدی بانک مرکزی روبه رو می شوند. واردات و تامین ارز از سامانه سنا گام بسیار شگرفی در راستای رعایت موازین قانونی توسط صرافی هاست.

این سامانه مزیت های زیادی را به همراه خود آورده است. از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید و فروش اینترنتی ارز
  • امکان اتصال آنلاین به حساب های بانکی
  • حسابرسی آسان
  • و غیره

با طراحی این سامانه صرافان قادر خواهند بود قیمت تمام شده همه معاملات خود را ببینند و از این که آیا سود کرده اند یا زیان نصیبشان شده، آگاهی یابند. از آن جایی این سامانه به حساب های بانکی متصل است، می توان به صورت مستقیم از حساب خود وجه برداشت و یا واریز نمود.

واردات و تامین ارز از سامانه سنا

نحوه فروش ارز در سامانه سنا

نحوه فروش ارز (قیمت دلار و یورو) در سامانه سنا کمی متفاوت تر از روال سایرین است. طبق ابلاغ بانک مرکزی صرافی هایی که جواز کسب معتبری دارند قادر خواهند بود ارز تولید شده از صادرات را حداکثر تا مبلغ یک میلیون یورو یا برابر آن به دیگر ارزها را در سامانه سنا به ثبت برسانند، با ثبت در این سامانه می توانند به طور اسکناس یا حواله به نرخ بازار خرید نمایند.

  ارز نیمایی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

بانک مرکزی برای این که ارز تولید شده از صادرات را با سهولت بیشتری به سیکل اقتصاد کشور بازگرداند، “دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز” را به تمام صرافی های دارای جواز معتبر صادر نمود.

بانک مرکزی “دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی های مجاز” را در نامه ای به شماره ۹۷٫۳۱۴۸۳۶ در تاریخ ۸ آذر سال ۱۳۹۷ به دنبال “دستورالعمل نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و در جهت تحقق بند ۱ مصوبه شماره ۹۷۴۰۵ که در تاریخ ۲۳ مهر ماه سال ۱۳۹۷ که توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تمام صرافی هایی که از جواز معتبر استفاده می کنند، صادر نمود.

طبق این دستورالعمل بها فروش ارز در صرافی های دارای جواز معتبر مطابق با شرایط بازار خواهد بود. همچنین حق العمل فروش مطابق با شرایط بازار است بدین گونه که برای اسکناس دلار حداکثر ۱۰۰۰ ریال و برای حواله های ارزی حداکثر یک درصد است.

چگونه ارزی با نرخ سامانه سنا تهیه کنیم؟

سامانه سنا تارنمای طراحی شده توسط بانک مرکزی است که باید صرافان معامله های هر روز خود را در آن به ثبت برسانند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانینی تمام صرافی ها را به درج اطلاعات در این سامانه ملزم کرده است. از جمله اطلاعاتی که باید در این سامانه درج گردد نرخ خرید و فروش ارز می باشد. هر صرافی که دارای جواز اعتبار دار است باید در ساعت معین شده ای و به طور آنلاین نرخ خرید و فروش ارزهای خود را در این سامانه به ثبت برساند. این درگاه با قابلیتی که دارد می تواند حد وسط وزنی خرید و فروش تمام ارزها معامله شده را حساب کرده و به نمایش فرد می گذارد.

  مدارک لازم برای گرفتن ارز مسافرتی

معنای نرخ ارز سامانه سنا چیست؟

نرخ ارز سامانه سنا یعنی نرخ های حساب شده و اعلام شده در درگاه سنا است. این نرخ ها حد وسط نرخ خرید و فروش ارز( خرید یورو و دلار)، بر اساس معامله های درج شده در این درگاه به وسیله صرافی های دارای جواز در سراسر کشور می باشد. این سامانه توسط بانک مرکزی طراحی و اجرا شده است، در حال حاضر نیز تمام فعالیت های این درگاه زیر نظر بانک مرکزی قرار دارد.