مسلما یکی از مهمترین کارهای قبل از رفتن به سفر خارجه گرفتن ارز مسافرتی است. ارز مسافرتی به اشخاصی تعلق می گیرد که قرار است به خارج از ایران سفر کنند. ارز مسافرتی به دلار آمریکا پرداخت می شود و بعد می توانید دلار آمریکا را در صرافی ها به واحد پولی دیگر تبدیل کنید. چطور ارز مسافرتی بگیریم ؟ برای گرفتن ارز مسافرتی باید مدارک لازم را به یکی از شعبه های بانک ارزی ببرید و بانک ها با بررسی دقیق مدارک شما حواله ای به نامتان صادر می کنند و شما باید در فرودگاه مربوطه وجه خود را ارائه دهید و به شعبه یکی از بانک ها می روید و ارز مسافرتی خود را می گیرید. توجه کنید که برای گرفتن ارز مسافرتی باید ویزا و اصل و کپی بلیط مسافرت را در کنار مدارک داشته باشید.

ارز مسافرتی چیست و مزایای آن

افرادی که با هر هدفی و مسافرت به کشورهای دیگر دارند باید ارز مسافرتی دریافت کنند، زیرا ارز مسافرتی برای آن ها مزیت های دارد. ارز مسافرتی فقط با داشتن حواله ارزی و افراد تعلق می گیرد این کار به این جهت است که اشخاص نتوانند از امکانات دولتی سوء استفاده کنند. ارز مسافرتی همان دلار آمریکایی است که دولت برای افرادی که قرار است سفر به کشورهای خارجی داشته باشند ایجاد کرده است. چطور ارز مسافرتی بگیریم در واقع در جواب گفته شما حتماً باید حواله ارزی داشته باشید. افرادی که زیر ۱۲ سال سن داشته باشند به آن ها ارز مسافرتی تعلق نمی گیرد و فقط به افرادی که قصد مسافرت با هواپیما را داشته باشند ارز مسافرتی تعلق می گیرد. ارز مسافرتی به کشورهایی که هم مرز و مشترک المنافع هستند تعلق می گیرد. ارز مسافرتی قیمت پایین تری نسبت به نرخ مصوب بازار دارد.

  کدام بانک دلار می فروشد

ارز مسافرتی چیست و مزایای آن

نحوه دریافت ارز مسافرتی

برای گرفتن ارز مسافرتی باید قبل از تاریخ پرواز یعنی ۷ روز کاری با داشتن مدارک چون بلیط هواپیمایی، ویزا و اصل کارت ملی، اصل گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد، بلیط هواپیمایی با داشتن مهر آژانس هواپیمایی یا کد رهگیری شرکت صادر کننده بلیط هواپیما در صورت ثبت آنلاین بلیط، رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور به صورت کپی و اصل و مدارک دیگر به یکی از شعبه های بانک مراجعه کنید. حواله ارز مسافرتی در بسیاری از بانک های ایران مانند بانک پارسیان و تجارت، ملت، ملی صادر می شود و برای احراز هویت باید فرم را تکمیل کنید و حضور شخص متقاضی برای دریافت ارز مسافرتی بسیار الزامی است، زیرا شخص باید فرم را امضا کند و بعد از بررسی مدارک ارائه شده ارز مسافرتی و اشخاص تعلق می گیرد. اشخاص باید در سالن ترانزیت فرودگاه یا در پایانه های مرزی برای دریافت ارز خود اقدام کنند.

نکات مهم ارز مسافرتی بانک ملی

چطور ارز مسافرتی بگیریم، برای گرفتن ارز مسافرتی حتماً باید به یکی از شعبات بانک عامل مراجعه کنید. همانطور که از بیان شد حضور شخص متقاضی برای احراز هویت و ارائه مدارک شناسایی بسیار ضروری است. اگر پاسپورت شما از قبل تعویض شده است، باید گذرنامه قبلی را هم به همراه داشته باشید. اگر مسافر نمی تواند خودش حواله ارز را دریافت کند و قصد دارد این کار را به شخص دیگری واگذار کند باید اسم خود را در سیستم بانک ثبت کنند و تمام مدارک مورد نیاز را تحویل دهد. حتما باید پرینت بلیط هواپیما را به همراه داشته باشید. برای خرید ارز مسافرتی برای سفر زیارتی باید در سیستم سازمان حج و زیارت نام شما ثبت شده باشد. جدید ترین نرخ ارز مسافرتی هیچ تفاوتی با نرخ ارز آزاد ندارد. به هیچ عنوان حواله را فراموش نکنید در غیر این صورت در فرودگاه ارزی به شما تعلق نمی گیرد. بعضی از شعبات بانک های ملت و بانک سامان ارز مسافرتی می دهند.

  آیا ارز نیمایی به ایرلاین‌های تعلق می‌گیرد؟

چطور ارز مسافرتی بگیریم

 

مدارک لازم و بانک هایی که ارز دولتی می دهند

مدارک لازم برای دریافت ارز را باید به بانک ها ارائه دهید و این مدارک شامل پاسپورت و کپی از پاسپورت، اصل و کپی کارت ملی، اصلی بلیت هواپیما و کپی بلیط هواپیما که بسیار ضروری است، فرم الکترونیکی پر شده درخواست ارز از بانک، هزینه ریالی دریافت ارز به نرخ روز و هزینه کارمزد بانک، اصل ویزا، اصل واریز مبلغ عوارض خروج از کشور می باشد که شما باید همه این مدارک را به همراه داشته باشید و مدارک را به بانک عامل تحویل دهید. توجه کنید که مدار که لازم را باید به صورت کامل و دقیق تهیه کنید، زیرا بانک ها مدارک را به صورت دقیق بررسی می کنند. توجه کنید قبل از خرید بلیط هواپیمایی باید ۷ روز کاری یا ۱۰ روز کاری در بانک تجارت یا چهار روز کاری در بانک سامان اقدام به درخواست ارز مسافرتی از بانک کنید، لذا مدت زمان درخواست بستکی به بانک عامل دارد.

بسیاری از اشخاص در هنگام مسافرت صیانتی و زیارتی و گردشگری به کشورهای هم مرز مانند امارات، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، بحرین، عمان، قطر، قزاقستان، قبرس و غیره یا کشورهای مشترک المنافع مانند بلاروس، ازبکستان، لیتوانی و غیره سوال می پرسند که چطور ارز مسافرتی بگیریم ، در پاسخ باید گفت که درخواست ارز مسافرتی را باید قبل از خرید بلیط ارسال کنید. چگونه ارز مسافرتی بگیریم در واقع باید گفت که باید به بانک های حواله دهنده مراجعه کنید. توجه کنید که اگر گذرنامه سیاسی یا خدماتی دارید و اگر قصد مسافرت با کشتی یا قطار به صورت زمینی را دارید به شما ارز مسافرتی تعلق نمی گیرد. برای دریافت ارز مسافرتی حتماً باید پاسپورت داشته باشید و اگر شهروند خارجی هستید به شما ارز مسافرتی تعلق نمی گیرد.

  تفاوت قیمت خرید و فروش دلار