در پاسخ به این سوال که چقدر دلار می توان از کشور خارج کرد ؛ می توان به جزئیات آخرین بروزرسانی قوانین و مقررات قاچاق ارز و جنس اشاره کرد. با توجه به آخرین نکات ارائه شده در مورد میزان ارز خروجی و ورودی به داخل کشور ؛ تنها می‌ توان معادل ۵ هزار یورو ارز خارجی و دلار‌ را از کشور خارج کرده و معادل ۱۰ هزار‌ یورو به داخل کشور وارد کرد. البته باید اشاره کرد که تمامی این ارقام ، مرتبط با پرواز های هوایی می باشد. اگر از راه زمینی و دریایی اقدام به تجارت ارزهای مختلف کنید ؛ تنها می توانید معادل ۲ هزار یورو را جابجا نمایید. در‌ مورد ورود دلار به کشور ؛ در صورتی که تا سقف معادل ۱۰ هزار یورو به کشور وارد کنید ، نیاز به اظهار نامه و گرفتن مجوز نیست ؛ اما‌ اگر قصد ورود بیش از این رقم را دارید ، نیاز است تا اظهار نامه گمرک و مجوز آن‌ را بگیرید. بهتر است تا قوانین مربوط به خرج و‌ ورود ارز به کشور را مطالعه نمایید.

جلوگیری خروج ارز از کشور

در تاریخ معاصر ، موارد متعددی از بحران ارزی وجود داشته است. بحران ارزی ، کاهش ناگهانی و شدید ارزش پول یک کشور است که با بازارهای بی ثبات و عدم اعتماد به اقتصاد کشور منجر می شود. بحران ارزی گاهی قابل پیش بینی است ؛ اما اغلب ناگهانی می باشد. خروج دلار و پول های رایج در معاملات جهانی از کشور ، می تواند نتایج فوق العاده منفی و مخربی را داشته باشد. ممکن است توسط دولت ها ، سرمایه گذاران ، بانک های مرکزی یا هر ترکیبی ایجاد شود اما نتیجه همیشه یکسان است ؛ چشم انداز منفی ، باعث آسیب اقتصادی گسترده و از دست دادن سرمایه می شود. جهت جلوگیری خروج ارز از کشور ، باید به گسترش اقتصاد و بستر های تجاری پرداخت. اقلام کلیدی بحران ارزی شامل ؛ کاهش ناگهانی و شدید ارزش پول یک کشور است که باعث اثرات موجی منفی در کل اقتصاد می شود. برای جلوگیری از وقوع بحران ارزی ، باید تدابیری جهت جلوگیری از خروج ارز اضافی از کشور گرفته شود.

  تفاوت و شباهت های ارز نیمایی و ارز دولتی

قانون قاچاق کالا و ارز

طبق ماده ۱۳۶ ، مسافرین ورودی یا خروجی باید وسایل و میزان پولی که در سفر با خود می برند را به گمرک گزارش دهند. این کار را می توان به صورت شفاهی انجام داد و یا در صورتی که مامور گمرک فرم مخصوصی را به آنها تحویل داد ، باید فرم را پر کرده و پس بدهد. اگر مسافری مواردی را مخفی کند و از گفتن به افسر خودداری کند ، طبق قانون قاچاق کالا و ارز با وی رفتار خواهد شد. مسافران خروجی اعم از ایرانی یا غیر ایرانی ، مجازند تا محصولات ایرانی را به هر میزانی که مایلند و محصولات غیر ایرانی را به میزانی که قانون تعیین کرده است به خارج از کشور ببرند ؛ مشروط بر اینکه مطابق با قوانین وضع شده در سازمان گمرک کشور پیش بروند. امروزه و با رونق گرفتن تجارت های بین المللی ، می توان رقمی نزدیک به ۵ هزار یورو را از کشور خارج کرد. اقدام به خارج کردن رقمی بیش از این میزان ، می تواند مخالف موازین و‌ سیاست های کشور تلقی شود.

تاثیر اپیدمی کوید ۱۹ بر سفرهای خارجی

با شیوع گسترده ویروس کرونا و ترس همگانی مردم ، تعداد مسافرت ها به طرز چشمگیری کاهش یافته است. تاثیر اپیدمی کوید ۱۹ بر سفرهای خارجی تا حدی بوده که کشور ایران ، کمترین خروج ارز از کشور‌ را طی سالیان اخیر تجربه می کند. این همه گیری ، ضربه های بسیاری را نیز به کشور وارد کر‌ده و ما شاهد کاهش چشمگیر ورود ارزهای خارجی به کشور نیز بوده ایم. اما یک بحران ارزی (مانند تورم شدید) ، اغلب نتیجه یک اقتصاد واقعی نامرغوب است که در زیربنای پول کشور قرار دارد. سیاست ورود ارز به کشور ، به نحوی است که می توان تا سقف معادل ده هزار یورو را بدون هیچ دشواری وارد کشور کرد. برخی از مکان ها نسبت به سایر نقاط در برابر بحران های ارزی آسیب پذیرتر هستند ؛ به عنوان مثال ، کشور ما با توجه به تحریم های سنگین و شرایط نابسامان تجاری ، شرایط ایده آلی برای ذخیره ارزی ندارد ؛ بنابراین بهتر است تا از خروج بی دلیل و اضافی دلار و ارزهای پایه از کشور جلوگیری شود.

  با آخرین تغییرات در پرداخت ارز نیمایی آشنا شوید

دلایل خروج دلار از کشور

دلایل خروج دلار از کشور می تواند بیشمار باشد اما مهمترین آنها شامل مسافرت های بین المللی و تجارت می باشد. حفظ دلار آمریکا به عنوان ذخیره جهانی و یکی از سرمایه های کشور ، امری ضروری است. اگرچه از نظر تئوری سقوط دلار آمریکا امکان پذیر است ؛ اما وضعیت آن به عنوان یک ارز ذخیره ، این تئوری دور از ذهن می کند. در صورتی که قصد خروج هوایی از کشور را دارید ، می توانید معادل پنج هزار یورو را از کشور خارج کنید. تفاوتی ندارد کدام ارز را خارج می کنید ؛ این میزان نباید بیش از پنج هزار یورو باشد. در مبارزه با بحران ارزی ، بانک های مرکزی اولین خط دفاعی در حفظ ثبات یک ارز هستند. در این میان ، همیشه سوالات بسیار پرسیده شده که هر شخص تا چه مقدار ارز را می تواند به شکل اسکناس چاپی وارد یا خارج از کشور کند ؟ هر مسافری قبل از ورود و خروج از کشور ، باید میزان ارزی که همراه خود دارد را در یک درگاه مشخص ثبت نماید.