یکی از سوالات پرتکراری که اغلب افراد می پرسند این است که چه مقدار ارز دولتی به مسافران اختصاص می یابد است به همین دلیل در ادامه این نوشتار به این موضوع می پردازیم، هر فردی که می خواهد به سفر زیارتی و سیاحتی به یکی از کشورهای خارجی مسافرت کند، یک دفعه در سال می تواند ارز مسافرتی بگیرد. با وجود آن که اخذ این نوع ارز دشواری های به خصوصی دارد. ولی با توجه به تفاوت قیمت آن با نرخ آزاد، اخذ آن به صرفه است.

اختلاف قیمت ارز مسافرتی و آزاد 1400

ارز مسافرتی در واقع هزینه کمکی از سوی بانک مرکزی و با نرخی پایین تر از ارز آزاد است که به مسافران به منظور انجام سفرهای خارجی (سیاحتی و زیارتی) تعلق می گیرد. این ارز تنها سالی یک دفعه به مسافران پرداخت ‌می شود و آن ها بایستی به منظور اخذ آن، فقط به یکی از بانک های ارزی معین شده، رجوع کنند.
یکی از اصلی ترین دغدغه ها ونگرانی های اشخاص در مسافرت های خارجی، هزینه های مختلف هستند. از آن جایی که نرخ دلار و یورو بالا رفته، اخذ ارز مسافرتی با نرخی پایین تر حقیقتا با صرفه تر خواهد بود. البته همان گونه که بیان شد اخذ ارز دولتی به وسیله بانک محدودیت ها و دشواری هایی خاص خود را دارد. به همین جهت بعضی از افراد تمایل دارند تا از راه صرافی و با قیمت آزاد، ارز دولتی بگیرند. هر چند بانک مرکزی تغییراتی را در نرخ این ارز اعمال کرده است که دیگر تغییرات زیاد میان ارز دولتی و آزاد دیده نمی شود. در هر صورت، چنان چه در پی کاستن مخارج سفر خارجی خود هستید، اخذ ارز دولتی پیشنهاد می شود.

  افزایش رقابت صرافی ‌ها در سامانه نیما

نرخ ارز دولتی برای مسافران ۱۴۰۰

مسئولان دولتی در هر کشور تدابیری را اتخاذ می کنند تا به وسیله آن هر فردی می تواند به مسافرت های خارجی رفته و هزینه های کمتری به او تحمیل شود. اما دریافت این نوع ارز با دشواری های کمی همراه است. سهمیه ارز مسافرتی اندکی کاسته شده و متناسب با آن، سطح فروش ارز مسافرتی به وسیله صرافی ‌ها برای کشورهای با صدور ویزا، ۲ هزار یورو و برای کشورهای بدون صدور ویزا برابر ۳۰۰ یورو اعلام شده است.
سهمیه ارز مسافرتی به منظور نظم دهی به فروش ارز در این سرفصل و همین طور پیشگیری از تخلفات ایجاد شده، تغییراتی بر آن اعمال شد که طبق آن سفرهای بدون ویزای هوایی سهمیه ای معادل ۳۰۰ یورو خواهند داشت. این میزان برای ارزهایی مانند دلار معادل ۲۲۰۰ دلار است.

اختلاف قیمت ارز مسافرتی و آزاد ۱۴۰۰

به منظور فهمیدن نرخ ارز مسافرتی بایستی سایت صرافی ملی را مشاهده کنید. از آن جایی که تغییرات بازار ارز و قیمت ارز مسافرتی توسط بانک مرکزی به صورت روزانه حدودا ساعت ۹:۳۰ به صرافی ملی اعلام می‌ شود، صرافی بانک ملی نیز پس از گرفتن قیمت روزانه یورو، اقدام به تحویل آن به مشتریان یا مبادله همان میزان یورو تصویب شده بانک مرکزی به ارز تقاضا شده مشتری و فروش همان ارز می کند. متناسب با آن می توانید مبادلات خود را انجام دهید.

بنابراین چنان چه در پی یافتن تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد هستید، بایستی از ۲ مکان استعلام دریافت کنید؛ نخست صرافی های آنلاین که نرخ دلار و یورو آزاد را بیان می کنند، دوم نرخ یورو و دلار در صرافی ملی که نرخ ارز مسافرتی همان روز را بیان می کنند و کمتر از نرخ ارز آزاد است. اختلاف قیمت ارز مسافرتی و آزاد می شود فاصله نرخ ارز در این دو صرافی که با یک جمع و تفریق ساده مشخص می شود. تفاوت نرخ ارز مسافرتی و آزاد در بازار در حال حاضر تقریبا ۸۰۰-۷۰۰ تومان برای هر دلار یا یورو است.

  واردات و تامین ارز از سامانه سنا

از کجا باید ارز دولتی تهیه شود

برای اخذ ارز از بانک سامان بایستی تقریبا ۱۰ روز پیش از پرواز نوبت گرفت تا در روز و ساعت مشخص شده حواله فرستاده شود. بانک ملی شیوه دیگری را اعلام کرده که فقط چهار روز پیش از پرواز، حواله ارز مسافرتی را می فرستد به شرط آن که جزء نفرات اولی باشید که این درخواست را به ثبت می رساند.

نرخ ارز دولتی برای مسافران 1400
در این بین احتمالا به علت ان که بانک تجارت اخیرا به صف صادرکنندگان ارز ملحق شده، مراجعه کننده محدودتری دارد و اغلب در همان روز، پس از اعلام قیمت ارز به وسیله بانک مرکزی، نسبت به فرستادن حواله اقدام می نمایند. در ادامه باید بگوییم مدارکی که برای اخذ دلار مسافرتی نیاز است عبارت است از:

  • اصل پاسپورت به انضمام کپی از آن
  • اصل ویزا ( در مورد کشورهایی مثل ترکیه که احتیاجی به ویزا ندارند، این مدرک ضروری نیست)
  • اصل کارت ملی به انضمام کپی از آن
  • اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی (چنان چه این کار اینترنتی انجام شده کد رهگیری و اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط، تاریخ و زمان خرید بایستی روی آن درج شده باشد.)
  • کامل نمودن فرم تقاضای ارز در بانک یا به شکل الکترونیکی
  • وجه ریالی برابر قیمت دلار معاملاتی در آن روز
  • اصل رسید پرداختی هزینه عوارض خروج از کشور

در این نوشتار با موضوع چه مقدار ارز دولتی به مسافران اختصاص می یابد پرداختیم، بسیاری از افراد هیچ گونه اطلاعاتی راجع به ارز مسافرتی در اختیار ندارند به همین دلیل ما در این نوشتار به موضوع چه مقدار ارز دولتی به مسافران اختصاص می یابد پرداختیم. نکته مهم اینجاست میزان ارزهای گوناگون که به هر فردی تعلق می گیرد، متفاوت است.

  چگونه دلار بخریم

مطالب کاربردی :

 

ارز نیمایی

خرید یورو

نمودار تغییرات دلار

نمودار تغییرات یورو

ارز

ارز دولتی

دلار

خرید دلار

صرافی

یورو

سناریت

ارز نیمایی

ارز دولتی